זהו המשך לחלקו הראשון של המדריך בו דיברנו על ההגדרות הגלובליות של התוסף יוסט SEO, אותן הגדרות המשפיעות בצורה רוחבית על האתר שלכם כפי שראינו. בחלק זה נדבר על השימוש היומיומי בתוסף ונראה כיצד הוא מאפשר לנו לבצע אופטימיזציה לתוכן ברמה המקומית, כלומר הגדרות ברמת עמוד ספציפי.
פעולות אלו על תוכן נקראות בשפה המקצועית On-Page SEO, ומתארות בעצם את תהליך אופטימיזצית התוכן של עמוד אינדיבידואלי, כשהמטרה באותה אופטימיזציה היא להביא את העמוד למקומות ודירוג גבוה יותר במנועי החיפוש, וכתוצאה לתנועה רבה ורלוונטית יותר לאתר שלכם.
Yoast SEO מספק לנו כלים לבצע תהליך זה בצורה מהירה ונוחה דרך ממשק הניהול של וורדפרס וללא נגיעה בקוד. מעבר לכך, התוסף ינתח את תוכן העמוד בעזרת כלי הנקרא Content Analysis Tool, ויספק המלצות לשיפור התוכן, כשמטרתם של אלו הוא להוביל לדירוג גבוה יותר של העמוד בתוצאות החיפוש כפי שציינו.
הממשק של יוסט בעמודים האינדיבידואלים מכיל ארבע לשונית: אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO), קריאות, סכמה וחברתי. לשוניות אלו מאפשרות לנו לקבוע הגדרות SEO מסויימות שישפיעו ספציפית על פוסט זה, ועל פוסט זה בלבד. בואו ניתן מבט מעמיק על כל אחת מלשוניות אלו…
שימו לב – כל הגדרה ברמת העמוד תדרוס כל הגדרה גלובלית שנקבעה בהגדרות הגלובליות של התוסף, אלו שקבענו בחלקו הראשון של המדריך.
1. אופטימיזציה למנועי חיפוש – SEO

בלשונית אופטימיזציה למנועי חיפוש תמצאו מספר הגדרות מעניינות וחשובות:
- ביטוי מפתח למיקוד – Focus Keyphrase
- תצוגת גוגל – Google Preview
- ניתוח SEO – באנגלית SEO Analysis
- הוסף ביטויי מפתח רלוונטים – Add related keyphrase
- מתקדם – Advanced
ביטוי מפתח למיקוד – Focus Keyword

בשדה ביטוי מפתח למיקוד עליכם להכניס מילה או ביטוי מסויים המתאר בצורה הטובה ביותר את תוכן העמוד. זהו בעצם הביטוי עם מילות המפתח עבורן אתם רוצים להיות מדורגים, וזה שכאשר משתמש יכניס או יחפש בגוגל יגרום לעמוד להופיע בתוצאות החיפוש בסופו של דבר.
התוסף יוסט SEO יבצע אנליזה לתוכן העמוד ויספק המלצות לשיפור התוכן בהתייחס לביטוי המפתח למיקוד שבחרתם (כפי שתראו בהמשך תחת החלק ״ניתוח SEO״ ותוצאותיו).
לאחר הוספת ביטוי מפתח, תופיע לכם אינדיקציה, סוג של ציון המתאר את מצב התוכן מבחינת SEO. הציון נקבע בהתאם למספר השיפורים, או בעצם בהתאם למספר הבעיות שיוסט מגלה בתוכן וחושבת שיש לתקן.
תצוגת גוגל – Google Preview
לשונית זה מתחלקת לשני חלקים. תצוגה מקדימה ואזור עריכת הסניפט, כלומר עריכת הנתונים של הפוסט, אלו שגוגל תראה ואלו שיוצגו לבסוף למשתמש בתוצאות החיפוש .
בתצוגה מקדימה תוכלו לראות כיצד יוצג העמוד למשתמש בתוצאות החיפוש של גוגל וכך ניתן להבין בדיוק כיצד תוצג התוצאה למשתמש, גם במובייל וגם בדסקטופ.

החלק השני מדבר על כפתור עריכת הסניפט והוא בהחלט שימושי יותר. לחיצה על זה תפתח מסך בו תוכלו לערוך את כותרת העמוד, את תיאור המטא, ואת ה URL שגוגל תראה -זו שתוצג למשתמש בתוצאות החיפוש.

נסביר בהרחבה על שלושת השדות המופיעים במסך זה:
א. כותרת SEO או SEO Title
בחלק זה ניתן לבחור כותרת שונה לעמוד / פוסט מאשר הכותרת שבחרתם בחלקו העליון של אותו עמוד אותו אתם עורכים. זו הכותרת שתופיע בסופו של דבר בתוצאות החיפוש וזו שייראו מנועי החיפוש.
במידה ואתם חושבים כי הכותרת שבחרתם לאותו לפוסט / עמוד ארוכה מדי או לא מספיק קולעת, באפשרותכם לשנותה החלק זה. עליכם להיות מאד מחושבים בבחירת הכותרת מכיוון ולזו משקל רב לאיך מנועי חיפוש (ואיך הגולשים) מבינים את הנושא עליו מדבר התוכן שלכם.
נכתב כבר פוסט המסביר בהרחבה כיצד לכתוב כותרות תיאוריות ונכונות לטובת מנועי החיפוש. תנו מבט!
ב. מחרוזת / Slug
המחרוזת הינה אותו Slug שהוא חלק מהקישור הישיר של אותו עמוד / פוסט שאתם עורכים. זו תופיע בדרך כלל לאחר ה ״/״ האחרון בכתובת ה URL. התוסף Yoast מאפשר לערוך מחרוזת זו בקלות ונכון יהיה להשתמש בביטוי המיקוד עבורו אתם רוצים להיות מדורגים במחרוזת זו.
ג. תיאור מטא / Meta Description
זהו התיאור שמופיע מתחת לכותרת ולכתובת האתר בתוצאות החיפוש של גוגל. אתם יכולים (וצריכים) להכניס בתיבה זו את תיאור עמוד כך שיכיל גם את ביטוי המיקוד שהכנסתם לפני כן (רצוי בתחילת התיאור). על תיאור המטא או Meta Description Tag לספק תקציר של תוכן העמוד ועליו לעורר עניין בקרב המשתמשים כשיראו זה בתוצאות החיפוש ולגרום להם ללחוץ על התוצאה שלכם.
אם לא תוסיפו תיאור מטא, מנועי חיפוש יציגו טקסט כלשהו מהעמוד לשיקול דעתם. במקרה שלי אני תמיד בוחר לכתוב ידנית את תיאור המטא אך אין זה חובה כמובן.
אז את שלושת השדות שהרגע תיארנו ניתן למלא ידנית, לחילופין, אפשר לקבוע את מבנה הכותרת ותיאור העמודבאמצעות משתנים ש Yoast מספקת.
לחיצה על ״Insert Snippet Variable" תציג חלון עם כל המשתנים העומדים לרשותכם. לא נרחיב מעבר לכך, אך אתם מוזמנים לשחק עם אלו ולראות בתצוגה המקדימה כיצד הם משפיעים על נראות הפוסט.
מידע הרבה יותר רחב על כיצד אופטימיזציה לשדות אלו בפוסט מדריך קידום בגוגל ואופטימיזציה למנועי חיפוש.
ניתוח SEO
בחלק זה תמצאו את תוצאות האנליזה שהתוסף יוסט ביצע לתוכן העמוד. תקבלו מידע על מצב האופטימיזציה והמלצות כיצד לשפר את התוכן בכדי להעלות את הסיכוי לדירוג עמוד זה בגוגל עבור אותו ביטוי מפתח למיקוד שבחרתם קודם לכן.
תמצאו מידע לגבי צפיפות מילות המפתח, המיקום של אלו בתוכן, כמות הקישורים היוצאים, ועוד טיפים רבים והמלצות לשיפור על מנת שהעמוד ידורג גבוה יותר.
שימו לב לא לעקוב אחר המלצות אלו בעיניים עצומות, זכרו שתוכן אמור להיות כתוב במחשבה קודם כל על הקורא ורק אחר כך על מנועי החיפוש. אל תקריבו קריאות לטובת עניינים טכניים!
מתקדם – Advanced
בחלק זה אפשרויות והגדרות חשובות. בדרך כלל אין צורך לגעת בהגדרות אלו מכיוון ואלו נקבעות ברמה הגלובלית של התוסף כפי שהגדרנו בחלק א׳ של מדריך זה, ולכן נעבור עליהן בקצרה לפי סדר הופעתם:
- האם לאפשר למנועי חיפוש להציג פוסט בתוצאות החיפוש – באפשרות זו ניתן לקבוע האם העמוד יאונדקס על ידי מנועי החיפוש או לא.
- האם לאפשר למנועי חיפוש לעקוב אחר קישורים בעמוד זה – קובע האם מנועי החיפוש יעקבו (follow) אחר הקישורים בעמוד זה.
- Meta Robots למתקדמים – מספר תגיות מטא שלבטח לא תשתמשו בהם לעולם 🙂
- כותרת פירורי לחם – כיצד יראו פירורי הלחם בתוצאות החיפוש של גוגל.
- כתובת קנונית – Canonical URL – אפשרות זו שימושית במידה ואתם מפרסמים תוכן שהופיע כבר באתר אחר או באתר שלכם. ניתן לספק את כתובת ה URL של התוכן המקורי ועל ידי כך להימנע מקנסות של גוגל על תוכן כפול/משוכפל.
עוד מידע על כתובות קנוניות (Canonical URL's) תמצאו בפוסט זה.
2. ניתוח קריאות – Readability

כלי ניתוח הקריאות עושה שימוש באלגוריתם מיוחד בכדי לבדוק כמה קריא התוכן עבור הגולשים. בחלק זה הכלי מציג את תוצאות הניתוח, המלצות ודרכים שיעזרו לשפר את הקריאות, כלומר את נוחות הקריאה וההבנה של התוכן על ידי המשתמשים.
מעקב אחר המלצות אלו יוביל לכך שהטקסט יהיה קריא ומובן יותר לגולשים.
3. סכמה – Schema

אלו אותן הגדרות סכמה שראינו בחלקו הראשון של המדריך אך ברמה המקומית והספציפית של עמוד זה. לא נרחיב מעבר לכך.
4. חברתי – Social

אין הרבה מה להרחיב על חלק זה. כאשר אתם מפרסמים את העמוד ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר, רשתות אלו יבקשו איזה כותרת ואיזו תמונה יופיעו בזמן הפרסום. אינפורמציה זו ניתן להכניס באמצעות קוד כמובן, אך Yoast SEO מקל עלינו ומאפשר להוסיף ולקבוע פרטים אלו בקלות.
קחו בחשבון שאין צורך לקבוע פרטים אלו עבור כל פוסט מכיוון ו Yoast כברירת מחדל תשתמש בכותרת ה SEO, בתיאור המטא ובתמונה הראשית (Featured Image) של העמוד/הפוסט עבור השיתוף.
מכיוון וכל רשת חברתית עם סטנדרט אחר, ייתכן ותאלצו להתאים את אורך הכותרות או את מימדי התמונות לרשתות החברתיות השונות.
נספח: האם כדאי לרכוש את Yoast Premium?
האם גרסת ה Premium של התוסף יוסט שווה את המחיר (99€)? זה תלוי… ניתן בהחלט לומר שאין לכם צורך ב Yoast Premium על מנת להגיע ל SEO טוב, ולבטח גירסת הפרמיום לא תעשה קסם ותהפוך את ה SEO של האתר שלכם לטוב יותר ללא השקעה מצידכם.
אך בכל זאת, אם אתם אתם צריכים אחד מהפיצ׳רים המוזכרים בטבלה מטה (ואינכם מוצאים תחליף חינמי ראוי לאותו פיצ׳ר) – אז בהחלט עליכם לשקול רכישה של גירסת הפרמיום.
# | Features | Free Version | Premium Version |
1 | Tittle configuration | ✓ | ✓ |
2 | Meta Description Configuration | ✓ | ✓ |
3 | Keywords Analysis | ✓ | ✓ |
4 | XML Sitemap | ✓ | ✓ |
5 | Breadcrumbs Settings | ✓ | ✓ |
6 | Interlinking Suggestion | X | ✓ |
7 | Zapier integration | X | ✓ |
8 | Focus keyword export | X | ✓ |
7 | Redirection Module | X | ✓ |
8 | Social Preview | X | ✓ |
9 | Content Insights | X | ✓ |
10 | Ad-free experience | X | ✓ |
11 | Updates | X | 1- Year Free Updates |
12 | Support | X | 1- Year Free Support |
לסיכום
WordPress SEO by Yoast הוא תוסף בעל יכולות מרשימות. הוא מאפשר לכם לשלוט על המון אספקטים החשובים מבחינת אופטימיזצית SEO לאתר וורדפרס. מעבר לכך הוא יספק לכם מידע ויכוון אתכם כיצד לכתוב תוכן המותאם למנועי חיפוש ויציג הצעות לשיפור התוכן.
משתמשי וורדפרס ובעלי אתרים המעוניינים להגדיל את התעבורה באתר שלהם לא ידלגו על תוסף זה, הוא מספק מידע חיוני לצמיחה של אתר / בלוג וורדפרס ולקידומו במנועי חיפוש.
אל תשכחו שתהליך זה של אופטימיזצית תוכן הנקרא On-Page SEO לבוא רק לאחר ביצוע תהליך של SEO טכני באתר שלכם. תגובות שאלות ורעיונות יתקבלו בברכה…. 🙂