המציאות היא כזו – קישורי NoFollow עוזרים לקידום האתר שלכם בגוגל נקודה. אני אומר זאת מנסיוני האישי בנושא וגם מעדויות שראיתי במחקרים למינהם ברשת – זה לא בדיוק משנה, התשובה זהה.
ניתן להמשיך ולהתווכח לילות שלמים האם לקישורים אלו השפעה ישירה על דירוג האתר שלכם, אך בסופו של דבר, מה שרלוונטי הוא שקישורי NoFollow מאתרים בעלי פרופיל גבוה, עוזרים לחשיפת המותג שלכם, להפניית תנועה לאתר שלכם, ואף תורמים לזמן השהייה הכללי באתר שלכם. סיגנלים חיצוניים אלו בהחלט עוזרים לדירוג שלכם בתוצאות החיפוש.
קישורי NoFollow מספקים למנהלי אתרים דרך להורות לגוגל ולמנועי החיפוש אחרים כי אין לעקוב אחר קישורים אלו.
אז כרבים אחרים, גם אני מרגיש בנוח לומר שקישורי NoFollow עוזרים למנף את דירוג האתר שלכם במנועי החיפוש. לא אתחייב לומר שההשפעה שלהם ישירה או חזקה במיוחד, אך אם לא השפעה ישירה דעו כי החשיפה שאתם מקבלים בעקבות אותם קישורים בהחלט שווה את המאמץ.
אומר בנוסף שלבטח אותם קישורי NoFollow עוזרים למנועי החיפוש לאנדקס את דפי האתר שלכם מהר יותר ובצורה יעילה יותר. שימו לב כי בתשובה של גוגל לגבי הנושא, הם טוענים כי ״בדרך כלל״ הם אינם עוקבים אחר קישורים אלו.
ניתן להבין מכך כי לפעמים הם כן עוקבים ובעצם שומרים לעצמם את הזכות לעשות זאת. תנו מבט בסרטון הבא – בערך ב 2:07 אם לא בא לכם לשמוע אותו במלואו (אולי גם תרצו להפעיל את הכתוביות בסרטון):
לאחר שהוצאתי את שיש לי על הלב, נחזור טיפה אחורה ונסביר מהם קישורי NoFollow, מהם ההבדלים בינם לקישורים סטנדרטים ואף נתייחס מעט לקישורים אלו בהקשר של אתרי וורדפרס שכולנו אוהבים.
מה זה בעצם קישורי NoFollow?
NoFollow היא תכונת HTML המיועדת עבור קישורים ומשמשת בכדי להורות למנועי חיפוש כי תיאורטית ״אין על קישור זה להשפיע על דירוג האתר״ אליו אתם מקשרים, ואני במכוון רושם זאת במרכאות בעקבות המילים בפתיח של פוסט זה.
תכונה זו ביסודה קמה לתחייה בכדי להקטין את ההשפעה של קישורי ספאם, ומכאן לשפר את איכות ורלוונטיות התוצאות המופיעות במנועי החיפוש.
ישנם שני סוגים של NoFollow. האחד הוא בתגית המטא רובוט (Robots Meta Tag) – במידה וקיימת המשמעות היא שאתם מבקשים ממנועי החיפוש לא לעקוב אחר אף קישור בעמוד ספציפי זה. יש להוסיף תגית זו ב head
של העמוד וניתן להוסיף אותה גם באמצעות ההגדרות המקומיות של העמוד עם תוסף WordPress SEO by Yoast. התגית נראית כך:
<meta name=”robots” content=”nofollow” />
השני הוא באמצעות הוספת התגית rel="nofollow"
בקישור עצמו והמשמעות היא, כפי שאתם בטח מבינים כבר, לבקש ממנועי החיפוש לא לעקוב אחר קישור ספציפי זה בלבד. השימוש בתגית זו נראה כך:
<a href=”http://www.google.com” rel=”nofollow”>
הידעתם? בעבר לא הייתה אפשרות נוחה לגרום לקישור להיות קישור NoFollow והאפשרות היחידה שעמדה ברשות מנהלי אתרים היא להורות כי כל הקישורים בעמוד הינם קישורי NoFollow.
אילו סוגי קישורים הם NoFollow?
אז כפי שלבטח הבנתם – כל קישור בעלי התגית nofollow הוא טכנית קישור nofollow. אך באופן כללי קישורים המגיעים מהמקורות הבאים נוטים להיות קישורי NoFollow:
- תגובות של בלוג – נדירים הבלוגים המאפשרים קישורי follow בתגובות, הרי זו אחת הסיבות המרכזיות בגללן נוצר הרעיון של קישורי nofollow.
- רשתות חברתיות (למשל קישורים תפוסטים בפייסבוק).
- פורומים ותוכן שמיוצר על ידי המשתמש. אין סיבה אמיתית להזמין את גוגל לעקוב אחר קישורים כגון ״הרשם כאן״ או ״כניסה למערכת״ – מקומות אליהן הבוט של גוגל לא יכול להגיע ולסרוק. (ראו וידאו בתגובות).
- בלוגים מסויימים ואתרי חדשות.
- קישורים מווידג׳טים למינהם.
- הודעות לעיתונות (Press Releases).
- תוכן לא מהימן.
- קישורים בתשלום/פרסומות בתשלום – בכדי למנוע השפעת קישורים בתשלום על תוצאות החיפוש, מצב המשפיע על הגולשים באופן שלילי – חובה על קישורים אלו להיות קישורי nofollow.
שימו לב! גוגל הכריזה בספטמבר 2019 על שני סוגים של קישורי nofollow חדשים. האחד רלוונטי לתוכן שמיוצר על ידי המשתמש והשני לקישורים בתשלום/ממומנים. תנו מבט בפוסט ההשפעה של קישורי Nofollow, Sponsored ו UGC על קידום אתרים למידע נוסף.
אני רוצה שתתמקדו מעט על אותם קישורים בתשלום מכיוון ואתם עלולים לקבל עונשים מגוגל במידה ואתם לא מסמנים קישורים אלו כקישורי NoFolloe. תנו מבט בסרטון הבא בו Matt Cutts מסביר בדיוק האם ומדוע על קישורים בתשלום להיות קישורי NoFollow:
בכל אופן, אם שמתם לב או לא בכל האתרים הפופולריים הבאים קיימת התגית rel="nofollow"
בכל הקישורים היוצאים הקיימים בהם:
- יוטיוב
- Quora
- ויקיפדיה
- Twitch
- Medium
- ובאופן כללי ברוב האתרים מהסוג הזה.
מהיכן הגיע הקונספט של NoFollow?
אמנם NoFollow הופיע עוד בספסיפיקציות של HTML4, אך הקונספט אינו נוצר על ידי W3C אלא על ידי שיתוף פעולה בין שלושה חברות גדולות המפתחות מנועי חיפוש – גוגל, יאהו ומיקרוסופט וזאת יחד עם מספר פלטפורמות בלוגים חזקות באותה תקופה (תחילת 2005).
הסיבה לכך היא שבתקופה שקדמה לה נוצר מעין פיצוץ של תגובות ספאם בבלוגים, בדיוק בתקופה שהפופולריות של בלוגים ברשת זינקה. אנשים הבינו כי מנועי חיפוש מתייחסים לקישורים כמדד לדירוג האתר המקושר, ולצערינו – אנשים החליטו שלהגיב בפוסטים של אחרים עם קישור לאתר שלהם היא דרך מהירה לקבל דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש.
סיטואציה זו יצרה לחץ על אותם מנועי חיפוש, במיוחד על גוגל, למציאת פתרון. התכונה NoFollow היא חלק בלתי נפרד במלחמה זו והמחשבה מאחוריה ברורה – אם לא ניתן קרדיט על תגובות, כנראה שאנשים יפסיקו עם אותו ספאם.
בדקו כל בלוג שתרצו ותגלו כי קישורים בתגובות ב 99% מסומנים כקישורי NoFollow.
כיצד לבדוק אם קישור הוא NoFollow?
כיצד ניתן לבדוק אם קישור הוא Follow או NoFollow? לאלו שאינם בקיאים, ניתן לגשת בגוגל כרום לתפריט ואז ל Developer > View Source, לבצע חיפוש (Edit > Find) של המילה nofollow ולראות איזה תוצאות מופיעות כבתמונה הבאה:
לחילופין, ניתן פשוט לבצע Inspect Element בלחיצה ימנית של העכבר על הקישור המדובר ולראות האם קיימת תגית זו. כמובן שניתן לעשות זאת גם בדפדפנים אחרים.
מה ההבדל בין קישורים סטנדרטים לקישורי NoFollow?
כפי שציינו, קישורי NoFollow מטרתם לציין למנועי החיפוש כי אין לעקוב אחר הקישור. המשמעות היא שאם בעל אתר מסויים מקשר לאתר שלכם עם התכונה NoFollow הוא אינו מעביר Link Equity (או בכינוי הנוראי ״מיץ קישורים״) לאתר שלכם. כלומר – תיאורטית דירוג האתר שלכם לא יושפע ישירות מאותו קישור.
הגישה הנכונה אגב, היא להוסיף את התכונה NoFollow רק לקישורים אשר אינם רלוונטים לתוכן אותו צורך הגולש כרגע בדף מסויים באתר שלכם. מעבר לכך יש להוסיף תכונה זו גם לקישורים עליהם אנשים משלמים לכם שבדרך כלל גם כן אינם בקונטקסט רלוונטי לתוכן.
לעומת זאת, "קישורי DoFollow", הלא הם קישורים סטנדרטים, מציינים למנועי החיפוש כי יש לעקוב אחריהם, ומעבירים את אותו link equity שכולנו צמאים לו. קישורים אלו מהווים אינדיקציה למנועי החיפוש כי התוכן באתר שלכם הוא אמין ואיכותי, לבטח אם המקור המקשר הוא מקור בעל פרופיל גבוה.
הדרך הנכונה ביותר לספק קישור סטנדרטי לאתר מסויים היא על ידי הוספת מילות המפתח הרלוונטיות בטקסט הקישור (anchor text). לקישורים סטנדרטים אלו כח חזק יותר מבחינת מנועי חיפוש אם הם מופיעים בקונטקסט הרלוונטי לקישור עצמו (כלומר הטקסט הסובב את הקישור רלוונטי לקישור עצמו).
כברירת מחדל כל הקישורים הינם "קישורי DoFollow" ואינכם צריכים לבצע משהו מיוחד בכדי לגרום לקישור להיות כזה. בנוסף, לטקסט הקישור אין ערך מיוחד בקישורי NoFollow בניגוד לקישורים סטנדרטים.
האם קישורי NoFollow לאתר שלכם מזיקים?
תשובה זריזה? לא. קישורי NoFollow לא ייפגעו בדירוג שלכם. אך ישנו מצב קטן החורג מן הכלל כפי שגוגל אומרים. ניתן מבט על מצב די היפוטטי בו אתם משאירים תגובה בכל פוסט שקיים באתר מסויים.
אם אתם עושים זאת רבות ובצורה קיצונית כך שגולשים אחרים כבר מכירים אתכם, והתגובות שלכם נכנסות לקטגוריה ״המציקה״ או הספאמית – גוגל עלולה לקחת צעדים מינורים ולהתייחס לקישור כספאם וזאת מכיוון וברור לכולם כי כל מטרתכם היא לנתב תנועה לאתר שלכם באמצעות פעולה מניפולטיבית זו.
האם קישורי NoFollow מהאתר שלכם החוצה מזיקים לדירוג שלכם?
גם במקרה זה התשובה היא לא. זה אולי היה המקרה לפני הרבה שנים כאשר הרעיון של NoFollow הגיח לעולם, אך זה לא המצב כיום. גוגל הצהירו כי ישנם שלושה מצבים בהם עליכם להשתמש בתכונה NoFollow (הנה המקודות העיקריות אך עוד על כך בהמשך):
- כאשר יש לכם יחסים מסחריים כלשהם עם העמוד אליו אתם מקשרים, דהיינו קישורים שמשלמים לכם עליהם.
- כאשר לא אתם יצרתם את הקישור, ומכאן שהקישור אינו אמין בהכרח כגון תגובות.
- במידה ואתם מקשרים לאתר שאינו אמין (במקרה בו אתם נותנים בתוכן שלכם דוגמה ״רעה״ לצורך העניין).
- במקרים בהם אתם מקשרים לעמודי ניהול למינהם שאינם בעלי שימוש או רלוונטים עבור המחפש במנועי החיפוש כגון -עמוד הצהרת פרטיות/תנאי שירות ועמוד כניסה למערכת ניהול כלשהי.
ישנו אף דיבור שגוגל נותנת תשומת לב מיוחדת לאתרים בהם כל הקישורים היוצאים מסומנים כ NoFollow ומתייחסת לאחו כסימן למניפולציה שאינה טבעית אשר יכולה לפגוע באמינות הדף שלכם.
קישורי NoFollow באתרי וורדפרס
לצערינו, וורדפרס אינה מאפשרת להוסיף את התכונה rel="nofollow"
בקלות, לפחות לא ברמת התוכן של פוסטים ועמודים.
בחלק זה נראה כיצד להוסיף את האפשרות של קישורי NoFollow לעורך התוכן של וורדפרס באמצעות תוסף. נראה גם איך להוסיף NoFollow לקישורים בתפריטים ואף כיצד להגדיר שכל קישורי העמוד יהיו NoFollow באמצעות התוסף יוסט (WordPress SEO by Yoast).
הוספת תיבת סימון של NoFollow לתפריט הוספת/עריכת קישור
בכדי להוסיף תיבת סימון המאפשרת בחירה בין אם הקישור יהיה NoFollow או לא, נשתמש בתוסף בשם Rel Nofollow Checkbox. התוסף עובד מעולה "out of the box״ ללא צורך בשום הגדרות.
התקינו אותו, גשו לעמוד העריכה של פוסט מסויים בלוח הבקרה של וורדפרס ולחצו על כפתור הוספת קישור. תגלו כי נוספה תיבת סימון בדיוק תחת התיבה הקובעת האם לפתוח את הקישור בלשונית חדשה.
איני חושב שתוסף זה עובד כראוי עם גוטנברג, העורך החדש של וורדפרס, אך צפו כי בקרוב גוטנברג תתמוך בהוספת nofollow לקישורים כברירת מחדל.
נציין כי במרבית המקרים בהם הקישור הוא NoFollow, נכון לקבוע כי הוא ייפתח בלשונית / טאב חדש כך שהמיקום של תיבת הסימון החדשה מאד נוח וקרוב לאפשרות זו כפי שאתם רואים בתמונה.
הוספת NoFollow לקישורים בתפריטים
על מנת להוסיף את התכונה rel="nofollow"
לתפריט הניווט של וורדפרס, אין צורך להשתמש בתוסף. פשוט גשו ללוח הבקרה של וורדפרס > עיצוב > תפריטים ופתחו את אחד הקישורים. תמצאו שדה הנקרא יחסי קישורים (XFN) בו יש באפשרותכם להוסיף את התכונה nofollow
כבדוגמה הבאה:
שימו לב – אם אינכם רואים שדה זה יש להפעיל את אותו באמצעות תיבת הסימון באפשרויות התצוגה בחלקו העליון של המסך. גם במקרה זה סביר להניח כי תרצו לפתוח קישורים אלו בלשונית חדשה וניתן להפעיל אפשרות זו גם כן בחלון אפשרויות התצוגה.
קביעת NoFollow עבור כל הקישורים בעמוד מסויים באמצעות יוסט SEO
התוסף WordPress SEO by Yoast מאפשר לכם להוסיף את תגית המטא (Robots Meta Tag) כך שכל הקישורים בעמוד מסויים יהיו קישורי nofollow. הפעולה שהוא מבצע היא בדיוק אותה פעולה שהראנו בתחילת המדריך.
בכדי לבצע זאת פתחו בלוח הבקרה של וורדפרס את העמוד בו אתם מעוניינים לבצע זאת וגשו להגדרות המקומיות של יוסט SEO. לחצו על הלשונית מתקדם (advanced) ותמצאו את האפשרות לבחור האם להפעיל את תגית המטא nofollow
בעמוד ספציפי זה כבדוגמה הבאה:
לסיכום
המיתוס כי קישורי NoFollow אינם בעלי ערך אינו נכון. על אסטרטגיית קידום נכונה להתייחס לשני סוגי הקישורים כבעלי ערך קידומי. עליכם למצוא את האיזון בין קישורי NoFollow וקישורים סטנדרטים בכדי לבנות פרופיל קישורים נכון כאשר הערך האמיתי של קישורי NoFollow נח בהשפעה העקיפה שלהם:
- חשיפה – כאשר קישור לאתר שלכם מופיע באתר אחר אתם מקבלים חשיפה ללא קשר לסוג הקישור.
- הפניית תנועה – גולשים אשר מוצאים קישור אליכם בפלפורמות שונות מאנשים עליהם הם סומכים יכולים להוביל לתנועה ממוקדת לאתר שלכם כאשר הסיכוי להמרה מגולשים אלו גבוה בהרבה.
- קישורים מובילים לקישורים – אם אדם מסויים מקשר לתוכן שלכם, ייעשו כך גם אנשים אחרים. וככל שהחשיפה תגדל – תתחילו לקבל יותר קישורים סטנדרטים והרי זוהי המטרה של בניית קישורים בסופו של דבר.
- הם בסופו של דבר יכולים להשפיע על דירוג – אולי נכון יותר להתייחס לקישורים אלו כאל קישורים שאינם משפיעים על דירוג האתר, אך ישנן עדויות המרמזות כי ישנה השפעה כזו או אחרת לקישורים אלו.
לסיום – תמונה המתארת כיצד עוד מספר דרכים העוזרות לקבל ערך קידומי מקישורי nofollow, תנו מבט בחלקה הימני:
אז בפעם הבאה שאתם מקבלים קישור NoFollow לאתר שלכם, בטח אל תתלוננו ותצעקו מדוע הוא לא קישור סטנדרטי. קבלו אותו באהבה, תמשיכו הלאה ועשו את המיטב בכדי לנצל את אותו קישור לטובתכם.
דבר נוסף – אם אתם כותבים פוסט אורח עבור בלוג כזה או אחר מן הראוי שתקבלו קישור שאיננו קישור NoFollow אלא קישור dofollow. אם עבדתם קשה אז מגיע לכם…
על כל מקרה, אם ישנם חוות דעת שונות או מחשבות על אותם קישורי NoFollow אשמח לשמוע מכם בתגובות מטה, גם מכם אנשי הקידום וה SEO המנוסים… 🙂
אחלה מאמר, אם כי אני חייב לתקן נקודה אחת: כתבת שקישורי dofollow הם הקישורים הטבעיים, לעומת קישורי nofollow. זה לא מדויק.
שני סוגי הקישורים (nofollow ו- dofollow) יכולים להיות טבעיים או מלאכותיים. מה שקובע את ההבדל הוא גוגל.
אם שמתי קישור בפורום כלשהו, והקישור רלוונטי לדיון ומתקיים כחלק מתשובה שנתתי אודות הנושא – הקישור יהיה טבעי למרות שהוא nofollow (כמו ברוב הפורומים).
אתה צודק עמית. תודה על התיקון… 🙂
קישורים טבעיים יכולים להיות nofollow ו dofollow. החלפתי את הביטוי ״קישורים טבעיים״ ל״קישורים סטנדרטים״.
היי,
אשמח להסבר אם צריך להוסיף nofollow לקישורים פנימיים עבור דפים שגוגל אינם יכולים לסרוק?
היי אריאל,
זה לא יזיק ולא יועיל במיוחד. באופן כללי וכפי ש Matt Cutts טוען יש להשאיר קישורים אלו כקישורי dofollow אך לא יזיק אם תסמן אלו כ nofollow… תן מבט בוידאו הבא: האם להוסיף nofollow בקישור פנימי לעמוד כניסה למערכת?
אני כותב מאמרים באתר שלי ומקשר לערך המתאים בויקיפדיה. השאלה היא למה לקשר לשם עם dofollow? הרי זה לוקח כח מהאתר שלי… לכן אני מקשר לכל אתר חיצוני עם nofollow. תקן אותי אם אני עושה טעות.
היי אשר,
קישורים יוצאים סטנדרטיים (קישורי DoFollow) נועדו להעשיר את חווית הגלישה של הקורא ותפקידם העיקרי הוא לשמש כמעין המלצה על אתר מסוים. אין שום בעיה להשתמש באלו בעת הצורך בכדי לספק מידע נוסף לקורא, בין עם בוויקיפדיה או לא.
אך אם באופן קבוע קיימים קישורים יוצאים מהמאמרים שלך לוויקיפדיה, אני מאמין שאתה עושה נכון כשאתה מסמן אלו כקישורי NoFollow, בטח אם קיימים פה ושם קישורי DoFollow לאתרים אחרים…
כל הקישורים היוצאים מהאתר שלי הם nofollow. הסיבה לכך היא שאיני רוצה להעביר כח מהאתר שלי הלאה תקן אותי אם אני טועה.
יש לי עוד שאלה באתר שלי ישנם לא מעט מאמרים והוא קיים מעל 14 שנים הבעיה היא שפעם היה ניתן לקשר באנקורים מדויקים והכל השתנה עם הזמן. אתן דוגמה: יש למשל 20 מאמרים עם האנקור תיקון מחשבים בירושלים שהייתי רוצה לשנות כדי שיתאים לדרישות של ימים אלו(לגוון במילות המפתח) איך אתה ממליץ לבצע את זה ביום אחד או לפרוס את זה למספר שבועות או יותר?
אתה טועה. קישורים יוצאים סטנדרטיים מהאתר שלך זה דבר חיובי. אתה לא רוצה לסמן כל קישור יוצא כ NoFollow. עקרונית (ועל רגל אחת), אם התוכן באתר אליו אתה מפנה רלוונטי לפוסט ועוזר לגולש לקבל את המידע שהוא צריך, אז על קישור זה להיות קישור סטנדרטי.
לגבי השאלה השנייה, ולמרות שאינה קשורה לפוסט זה, אני לא רואה משמעות מיוחדת בין אם תעשה זאת בפעם אחת או תפרוס את זה. אני הייתי עושה את השינוי בפעם אחת.
תודה על העזרה..