על קישורים יוצאים והערך שלהם מבחינת קידום ו SEO

קישורים יוצאים (Outbound Links) הם הטקטיקה הכי פחות מוערכת בשיווק תוכן (Content Marketing) ובתהליך האופטימיזציה לתוכן (On-Page SEO Optimization). כל מי שמתעסק עם קידום אתרים ו SEO, לבטח יודע כי קישור מהעולם החיצון המצביע לאתר שלכם הוא סיגנל חשוב התורם לדירוג העמוד בתוצאות מנועי החיפוש. אך האם ידעתם כי לקישורים היוצאים מהאתר שלכם גם כן ערך חשוב?

אם אתם מחפשים תשובה קצרה בלי לקרוא את הפוסט אז התשובה היא כן. קישורים יוצאים בהחלט תורמים לדירוג העמוד בהנחה ומשתמשים באלו נכון.

למעשה, קישורים יוצאים הם אספקט חשוב בקידום האתר שלכם. בנוסף (איך לא), קישורים יוצאים מספקים ערך נוסף לקוראים, ומכאן שאלו משפרים את חווית המשתמש של הגולשים באתר שלכם, וכפי שכולנו יודעים – חווית משתמש טובה משמעה דירוג גבוה יותר חד משמעית.

מה זה בעצם קישורים יוצאים?

בתור התחלה, ולאלו החדשים בתחום נציין כי קישורים יוצאים נראים באופן הבא:

<a href=”http://www.example-domain.co.il/”>Link Anchor Text</a>

ומכיוון ורבים נוטים להתבלבל בין סוגי הקישורים (אפילו מקדמי אתרים מנוסים), בואו נסביר אחת ולתמיד את סוגי הקישורים השונים:

  • קישורים פנימיים | Internal Links – הם קישורים המובילים מעמוד אחד באתר שלכם לעמוד אחר באתר שלכם. הנה דוגמה לקישור פנימי בסאבי בלוג.
  • קישורים חיצוניים | External Links – הם קישורים המובילים מאתר אחד למשנהו. אך שימו לב, קיימים שני סוגים של קישורים חיצוניים:
    • האחד הוא קישורים יוצאים (Outbound Links) עליהם נדבר בפוסט זה – אלו קישורים המובילים מהאתר שלכם לאתר אחר.
    • השני הוא קישורים נכנסים (Inbound Links or Backlinks) – קישורים אלו הם קישורים מאתר אחר המובילים לאתר שלכם.

במילים אחרות – קישור יוצא (Outbound Link) הוא קישור מהאתר שלכם לאתר אחר. קישור יוצא מהאתר שלכם הוא קישור נכנס (Inbound Link) עבור מישהו אחר.

ההבדל בין קישורים יוצאים לקישורים נכנסים

ההבדל בין קישורים יוצאים לקישורים נכנסים – קרדיט morningscore.io

ישנן מספר מיסקונספציות לגבי קישורים יוצאים, הנה כמה מהן:

  • יש להמנע מהוספת קישורים יוצאים מכיוון והם שולחים את הגולשים מחוץ לאתר שלכם וכי אין לכם שליטה על התוכן בצידו השני של הקישור.
  • הדרך הטובה ביותר לשמור על הגולשים באתר שלכם במקרה של קישורים יוצאים היא לדאוג שאלו ייפתחו בלשונית חדשה בדפדפן.
  • עליכם תמיד לסמן קישורים יוצאים עם התגית nofollow כך שלא תאבדו את הערך הקידומי של העמוד בו הקישור מופיע (Link Equity).

אז לא רק שאלו מיתוסים בלבד, היישום של חלקם אף עלול להוביל לתוצאות נגטיביות, או בעצם תוצאות פחות אידיאליות בסופו של דבר.

מה החשיבות והמשמעות של קישורים יוצאים?

קישורים יוצאים הם אחת הדרכים בהן משתמשים ומנועי חיפוש מגלים תוכן חדש. הם חשובים מכיוון והם משפרים את קידום האתר, בונים אמון (trust) ומייצרים יחסים עם עסקים אחרים. בואו נרחיב..

1. קישורים יוצאים תורמים לחווית משתמש ול On-Page SEO

קישורים יוצאים מביאים איזון ואותנטיות ל״בריאות״ הכללית של העמוד מבחינת SEO. אם תחשבו על זה, מאמרים מקצועיים או אקדמאים תמיד מוסיפים רפרנס למקורות. ״קישורים יוצאים עוזרים לייצר סמכות (authority) בדיוק כמו מאמרים מקצועיים המוסיפים רפרנס בסוף המאמר״.

אז קל לדמיין כיצד קישורים יוצאים יכולים לחזק את נושא המאמר שלכם עבור גוגל ומנועי חיפוש אחרים. אם ניקח מצב היפוטתי בו כל הפרמטרים זהים בין שני עמודים באתרים שונים, הגיוני יהיה כי אותו עמוד בעל קישור יוצא לתוכן רלוונטי יספק ביצועים טובים יותר מהעמוד ללא אותם קישורים.

אך מה תהיה ההשפעה בפועל של אותם קישורים יוצאים על דירוג העמוד בתוצאות החיפוש?? מבחינת טקטיקות SEO קישורים יוצאים לבטח לא ישנו עולמות כמו קישורים נכנסים למשל, וניתן אף לומר שמשמעותית פחות.

2. קישורים יוצאים עוזרים לבנות אמון בתוכן שלכם

קוראים אדוקים בימינו מחפשים סיגנלים המצביעים על כך שהתוכן שלכם אוֹטוֹרִיטָטִיבִי ושניתן לסמוך ולהסתמך עליו, וקישורים יוצאים הם מהווים סיגנל בהקשר זה.

עליכם לצרף קישורים יוצאים לתוכן בכדי לתמוך ולחזק את הנקודות שאתם מנסים להעביר באמצעות ראיות ודעות נוספות. פעולה זו תגרום לתוכן באתר שלכם להראות אמין יותר וככזה שניתן לסמוך עליו. בנוסף, הוספה של קישורים יוצאים מראה לקוראים (ואף לגוגל) שעשיתם מחקר על הנושא ואינכם מתבססים אך ורק על הדעות שלכם.

3. קישורים יוצאים לבניית מערכות יחסים

בניית מערכת יחסים עם אתרים אחרים יכולה לעזור לכם בדרכים רבות. לדוגמה, תמצאו כי הוספת קישורים יוצאים (מחושבים) בתוכן יכול לעודד מומחים שונים מאותם אתרים להשתתף ולהיות מעורבים בתוכן שלכם כשתבקשו מהם.

הוספת קישורים יוצאים מציעה הזדמנות להגיע אל בעלי האתר אליו אתם מקשרים ולהכין אותם לכך שאתם עומדים להפנות אליהם מהפוסט שלכם. במקרה זה כנראה ויהיה סיכוי גבוה יותר שהם יעזרו לכם לקדם את הפוסט ולשתף אותו במקומות הרלוונטים.

לסיכום חלק זה, מעטים האנשים בימינו החושבים שאין להוסיף קישורים יוצאים, עם זאת, עדיין קיימות מחלוקות על מהי הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת…

הוספת קישורים יוצאים – Best Practices

אתרים רבים עוקבים אחר קווים מנחים משלהם לגבי מתי וכיצד להוסיף קישורים יוצאים. לעתים אותם קווים מנחים מתפתחים עקב צפייה ומעקב אחר הפעולות שכותבי תוכן אחרים מבצעים.

גיבוש קווים מנחים בהקשר הברורים לכותבי התוכן שלכם יגדיל את האפקטיביות והשימושיות של אותם קישורים יוצאים שהם מוסיפים לתוכן.

א. מתי עליכם להוסיף קישור יוצא?

כותבים תוכן שיווקיים משתמשים בדרך כלל בקישורים יוצאים בכדי לספק גישה מהירה לאינפורמציה על תוכן רלוונטי עליו הם לא כותבים באתר שלהם.

״חשבו על קישורים יוצאים כעל דרך לספק רקע נוסף על נושאים שאינכם יכולים לכסות במלואם בפוסט שלכם.

הנה מספר קווים מנחים להוספת קישורים יוצאים:

  • נסו לגבות באמצעותם טענות או עובדות שאתם מציגים.
  • תנו רפרנס למקור המידע (origin).
  • השתמשו בהם להמחשת נקודה או רעיון מסויים.
  • תנו קרדיט למאמר שעזר לכם לגבש דעה על אותו נושא עליו אתם כותבים.
  • הוסיפו אלו כשאתם מצוטטים רעיון מיוחד שמישהו אחר כתב עליו לפניכם.

ב. כיצד ניתן לדעת אם עמוד מסויים אליו אתם חושבים לקשר הוא בחירה נכונה?

שימו לב כי הבחירה לאיזה מקור לשלוח את הקוראים שלכם חשוב לא פחות מההחלטה אם לשלוח בכלל את המשתמש למקור אחר. כשאתם בוחרים לאן לקשר עליכם לשקול את הנקודות הבאות:

  • עד כמה רלוונטי העמוד אליו אתם מקשרים לנקודה שאתם מנסים להעביר?
  • האם התוכן באותו עמוד כתוב בצורה נכונה וללא שגיאות?
  • האם העמוד גם כן מציין מקורות למידע שהוא מספק?
  • האם זה המקור האוריגינלי של המידע?
  • האם לארגון שייצר את העמוד יש מוניטין טוב?
  • האם כותב העמוד אליו אתם מקשרים הוא מקור אמין?
  • מתי התוכן בעמוד אליו אתם מקשרים פורסם והאם הוא מעודכן?
  • המנעו מלקשר לעמודים בהם פרסומות רבות שעלולות לתסכל את הקוראים.
  • המנעו מלקשר לעמודים בעלי חווית משתמש לא טובה.
  • אולי מיותר לציין, אך המנעו מלקשר לעמודים שהתוכן שלהם הוא בתשלום או דורש פעולה נוספת מצד הקוראים, למשל הרשמה (Gated Content).

אני למשל מנסה לקשר לתוכן שנכתב מקסימום בשניים עשר החודשים האחרונים…

ג. מה לגבי קישורים יוצאים לאתרים של מתחרים?

למרות שמעטים האמיצים שמספקים קישורים יוצאים למתחרים שלהם, ישנם כאלו שעושים זאת ללא חשש. Neil Patel טוען למשל, כי בכך שהוא שם את האינטרסים של הקוראים באתר שלו לפני האינטרסים שלו, כלומר הבחירה לאן לקשר מבחינתו היא לפי איכות התוכן ולא לפי היעד, זה גורם  (לטענתו) למשתמשים רבים לחזור אל התוכן שלו בסופו של דבר.

הוא גם טוען בסרטון כי הוא מרגיש שגוגל מבינה טוב יותר היכן לדרג את האתר שלו בעקבות אותם קישורים ושזה אף מעודד את המתחרים שלו לקשר אליו בחזרה.

ד. כמה קישורים יוצאים עליי לצרף?

בדיקות ו case studies שונים מראים כי ישנה קורלצייה בין מספר הקישורים היוצאים לדירוג במנועי החיפוש במידה ומשתמשים באלו נכון. אך אין אמת מוחלטת לגבי הכמות האידיאלית של קישורים יוצאים וזה לבטח לא שחור או לבן.

המספר הממוצע של כמות הקישורים היוצאים שנצפה אגב הוא 19, אך נראו גם לא מעט עמודים המדורגים במקומות הראשונים בעלי 100 קישורים יוצאים ואף יותר. ולמרות זאת, זוהי לאו דווקא הסיבה (וכנראה שלא) בגללה עמודים אלו מדורגים גבוה.

כמובן שבהקשר זה יש להתייחס לאורך הפוסט או לכמות התוכן בעמוד בו אתם מוסיפים outbound links.

אז יש להבין – אין ״מספר מזל״ של כמות קישורים יוצאים אידיאלית, כתמיד, הרעיון הוא להתייחס למשתמשים ולקוראים באתר שלכם כמו אספקטים אחרים הקשורים ל SEO. אם אתם רואים רלוונטיות לקישור יוצא והוא תורם לחווית המשתמש, הוסיפו אותו בלי לחשוב פעמיים, ולבטח אל תעצרו את עצמכם כי כבר קיימת כמות קישורים יוצאים נכבדת בתוכן שלכם.

ה. האם לפתוח קישורים יוצאים בלשונית חדשה?

מרבית בעלי האתרים מאמינים כי על קישורים יוצאים להפתח בלשונית חדשה בדפדפן, אך ישנם מומחים לחווית משתמש החושבים אחרת.  אני אישית מעדיף לפתוח את הקישורים בלשונית חדשה כפי שאתם רואים בסאבי בלוג, אך גם במקרה זה אין אמת מוחלטת.

כן אומר שעדיין לא נתקלתי במחקר המראה כי פתיחת קישורים יוצאים בלשונית חדשה גורם לסיכוי גבוה יותר שמשתמשים יחזרו לאתר שלכם ויעבירו שם זמן רב יותר.

ו. האם על קישורים יוצאים להיות קישורי nofollow?

לפני מספר שנים חברות SEO אימצו את התכונה nofollow בכדי לטפל בבעיה שקישורים היוצאים החוצה מחלישים את ״הכח הקידומי״ או את ה Link Equity של העמוד. אך זה היה מזמן ונפתר בעקבות עדכון שגוגל הוציאה עוד ב 2009.

בקישור המופיע מלפניכם תמצאו פוסט רחב יותר על מהם קישורי NoFollow ומתי להשתמש בהם.

כיום, ישנן סיטואציות מאד ספציפיות בהן יש לסמן קישורים יוצאים עם התכונה nofollow, אך סיטואציות אלו בדרך כלל נופלות מחוץ לסקופ של קישורים יוצאים טיפוסיים. הנה רשימה של מצבים בהם הגיוני להוסיף את התכונה nofollow לקישורים יוצאים:

  • תגובות של בלוג – נדירים הבלוגים המאפשרים קישורי follow בתגובות, הרי זו אחת הסיבות המרכזיות בגללן נוצר הרעיון של קישורי nofollow*.
  • רשתות חברתיות (למשל קישורים לפוסטים בפייסבוק).
  • פורומים ותוכן שמיוצר על ידי המשתמש. אין סיבה אמיתית להזמין את גוגל לעקוב אחר קישורים כגון ״הרשם כאן״ או ״כניסה למערכת״ – מקומות אליהן הבוט של גוגל לא יכול להגיע ולסרוק.
  • בלוגים מסויימים ואתרי חדשות.
  • קישורים מווידג׳טים למינהם.
  • הודעות לעיתונות (Press Releases).
  • תוכן לא מהימן.
  • קישורים בתשלום/פרסומות בתשלום. בכדי למנוע השפעת קישורים בתשלום על תוצאות החיפוש (מצב המשפיע נגטיבית על הגולשים), חובה על קישורים אלו להיות קישורי nofollow*.

שימו לב- ישנם תכונות חדשות בהן ניתן להשתמש כגון UGC (המציין User Generated Content) ו Sponsered המציין קישורים ממומנים. ניתן לחילופין (ואפילו עדיף) להשתמש באלו בעת הצורך. מידע נוסף על סוגי קישורים אלו תמצאו בפוסט ההשפעה של קישורי Nofollow, Sponsored ו UGC על קידום אתרים.

אחת הטעויות הכי גדולות שכותבים ומשווקי תוכן יכולים לעשות היא לסמן את כל הקישורים היוצאים באתר שלהם כקישורי nofollow באופן גורף.

ז. מה לגבי קישורים הדדיים (Reciprocal Linking), האם אלו מזיקים?

קישורים הדדיים מתרחשים כאשר מספר אתרים מקשרים אחד לשני. כמובן שכמות מסויימת של קישורים בין שני אתרים היא טבעית, נורמלית ואפילו צפויה, אך  שימוש בכמות קישורים הדדיים מוגזמת או כזו שאינה טבעית ורלוונטית לתוכן עלולה לגרום לבעיות.

ח. מתי עליכם להמנע לגמרי מקישורים יוצאים?

ישנן שתי סיטואציות עיקריות בהן תרצו להמנע משימוש בקישורים יוצאים:

  • בתפריט הניווט באתר שלכם (Navigation Links) – זה מבלבל את המשתמשים מכיוון ואלו מצפים כי הקישורים בתפריט הניווט ייקחו אותם לעמודים אחרים באתר שלכם.
  • בעמודי נחיתה שמטרתם הנעה לפעולה כמו הרשמה כלשהי – אך במקרה זה ישנם מצבים יוצאים מן הכלל בהם אתם מחוייבים לקשר לאתר חיצוני כלשהו לטובת אמון לגולשים.

כך או כך, שני אלו יוצאים מחוץ לסקופ של Editorial Content, בו כמעט תמיד קיים יתרון בקישור לעמודים ותוכן רלוונטי באתרים אחרים.

מעקב אחר קישורים יוצאים ב Google Analytics

כברירת מחדל, גוגל אנליטיקס אינה מספקת מידע על הקליקים שבוצעו על קישורים יוצאים מכיוון והכלי לא עוקב אחר אירועים (Events) ב Universal Analytics כברירת מחדל, ועליכם להגדיר זאת בעצמכם.

ניתן לעשות זאת במספר דרכים, הראשונה היא על ידי סקריפט המדווח ישירות לאנליטיקס והשנייה היא לעשות זאת באמצעות Google Tag Manager.

למידע נוסף על גוגל תג מנג׳ר תנו מבט במדריך על Google Tag Manager למתחילים.

בפוסט זה נראה כיצד לעשות זאת באמצעות הוספת קוד לאתר הוורדפרס שלכם. הוסיפו את הקוד הבא לקובץ functions.php של התבנית שלכם (שימו לב שאתם מסירים את תגית ה PHP הפותחת):

<?php

function track_outbound_links() { ?>
    <script>
        // listen for all clicks on anything. You could change document to a selector like #content to make it more efficient.
        $(document).on('click', function( e ) {
            // if this is a link, and the href does not contain our domain, it's an external link. Track it.
            if( e.target.href &&  e.target.href.indexOf( window.location.hostname ) < 0 ) {
                ga('send', 'event', {
                    eventCategory: 'Outbound Link',
                    eventAction: 'click',
                    eventLabel: e.target.href, // the outbound link url will appear as the event label in GA. Find under Behavior -> Events -> Event Label
                    transport: 'beacon' // not supported in some versions of IE
                });
            }

        });
    </script>
<?php
}
add_action('wp_footer', 'track_outbound_links');

כעת, תוכלו לראות מידע זה בגוגל אנליטיקס תחת Behavior > Events > Top Events > Outbound Links.

צפייה במספר הלחיצות על קישורים יוצאים בגוגל אנליטיקס

לסיכום

קישוורים יוצאים הם דרך חשובה בה אתרים משתתפים ותורמים לאינטרנט באופן כללי. הם מוסיפים ערך למשתמש, עוזרים לקדם את האתר שלכם, ופותחים ערוצי תקשורת ושיח עם עסקים אחרים.

כפי שניתן לראות, ישנם לא מעט אספקטים שעליכם לשקול כשזה מגיע לשימוש נכון בקישורים יוצאים. חלקם תלויי סיטואציה כמו הערכת המקור אליו אתם מצביעים, וחלקם ברורים מאליהם כמו השימוש בתכונה nofollow כשאתם מצביעים לתוכן ממומן.

אז לסיכום נאמר כי בפוסט זה כיסינו את מרבית השאלות הנפוצות הקשורות לדרך הטובה ביותר והסיטואציות הנכונות ביותר להטמיע קישורים יוצאים באתר שלכם. האם גיליתם בעקבות הפוסט דברים חדשים בנושא? האם יש לכם השגות לגבי הכתוב בפוסט? נשמח אם תשתפו אותנו בתגובות… בהצלחה!

 

Further Reading & Inspiration:

 

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח תבניות יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

2תגובות...
  • אייל יוסף 18 במרץ 2022, 4:56

    האמת שחיכיתי שתכתוב מדריך על קישורים יוצאים כי נורא אהבתי את המדריך שכתבת על קישורים פנימיים. והאמת שאחרי שקראתי אני הרבה יותר רגוע להוציא קישורים מהאתר שלי… תודה!

השאירו תגובה

 

Up!
לבלוג