אם יש לכם עמוד כלשהו באתר הנגיש על ידי מספר כתובות URL, או ברשותכם עמודים שונים עם תוכן זהה – למשל עמוד לו גירסת מובייל וגירסת דסקטופ, גוגל יראו אלו כגירסאות משוכפלות של אותו עמוד. הם יבחרו כתובת אחת מאלו ויתייחסו לזו כגירסה הקנונית וזו הגירסה אותה יסרקו, לגירסאות האחרות הם יתייחסו ככתובות משוכפלות (תוכן משוכפל) ואלו ייסרקו בתדירות נמוכה יותר.
אם אינכם מציינים ספציפית איזו מהכתובות היא הגירסה הקנונית, גוגל יבצע החלטה זו עבורכם, או לחילופין, יתייחסו לאלו כבעלי משקל זהה – סיטואציה שעלולה להוביל לתוצאות לא צפויות ואף לירידה או חלוקה של כח הדירוג בין אותן כתובות URL.
מה זה תג קנוניקל (Canonical Tag)?
כתובת קנונית היא כתובת של העמוד אליו גוגל מתייחסת כעמוד המייצג ביותר מאוסף של עמודים דומים או זהים באתר שלכם. למשל, אם יש לכם שתי כתובות URL לאותו עמוד, לדוגמה הכתובות הבאות:
https://domain.co.il?dress=ABC
https://domain.co.il/dresses/abc
גוגל יבחרו אחת מאלו ככתובת הקנונית. שימו לב כי העמודים אינם חייבים להיות זהים ב 100% בכדי להחשב כתוכן משוכפל, שינויים מינורים בעמוד אינם גורמים לעמוד להיות ייחודי מבחינתם – לדוגמה פילטור או סידור מוצרים לפי צבע.
חשוב לדעת כי כתובת קנונית יכולה להצביע לדומיין שונה מהכתובת בה נמצא התוכן המשוכפל.
ישנם מספר דרכים לציין כתובת כקנונית (עוד על כך בהמשך), אך הנה הדרך שרובכם כנראה מכירים בה קנוניקל תג נכתב ב <head>
של עמוד מסויים:
<link rel="canonical" href="https://domain.co.il/master-version/" />
הגדרה ושימוש נכון בכתובות קנוניות הם חלק בלתי נפרד מאופטימיזציה וביצוע SEO טכני באתר שלכם.
איך גוגל בוחרת את הגירסה הקנונית?
כשהבוט של גוגל סורק אתר ספציפי, הוא מנסה לזהות את התוכן המרכזי של כל עמוד ועמוד. אם ימצא כמה עמודים הנראים כעמודים זהים, הוא יבחר את העמוד שנראה שימושי יותר ויסמן זה כגירסה הקנונית.
הגירסה הקנונית תסרק תכופות יותר, והגירסה המשוכפלת פחות וזאת בכדי להקטין את העומס של הסורק של גוגל על האתר עד כמה שניתן וכמובן לחסוך לגוגל במשאבים.
גוגל בוחרת את הגירסה הקנונית לפי מספר פרמטרים או מספר ״סיגנלים״ כגון:
- האם העמוד הוגש ב HTTP או ב HTTPS
- ההגדרה של דומיין מועדף ב Google Search Console
- איכות העמוד (Page Quality)
- הנוכחות של העמוד במפת האתר (Sitemap)
- וכמובן האם קיימת תגית קנונית או לא – כלומר התגית
״rel="canonical
באפשרותכם לציין לגוגל את ההעדפה שלכם בטכניקות אלו, אך לשיקולם, הם יכולים לבחור עמוד שונה כעמוד הקנוני ולא לכבד את הבחירה שלכם מסיבות שונות ומגוונות.
עמודים יחידים בעלי גירסאות שונות של שפה ייחשבו כעמודים זהים רק במידה והתוכן המרכזי הוא באותה שפה. כלומר – אם ההאדר, הפוטר, הסיידבר וכל טקסט אחר שאינו קריטי למשתמש מתורגם אך גוף העמוד נשאר זהה, גוגל יתייחסו לאלו כתוכן משוכפל.
גוגל יבצעו שימוש בגירסה הקנונית כמקור הראשי בכדי להעריך איכות של תוכן כלשהו. יש לציין, וזה די מובן מאליו, כי במרבית המקרים תוצאות החיפוש של גוגל יצביעו לגירסה הקנונית למעט במקרים בהם שכפול מסויים בפירוש יתאים יותר למשתמש: למשל אם המשתמש גולש במובייל, תוצאת החיפוש תצביע לגירסת המובייל גם במקרה בו גירסת הדסקטופ היא זו שמסומנת כגירסה הקנונית.
מדוע בכלל שיהיה לכם תוכן זהה או משוכפל?
ישנן סיבות לגיטימיות למדוע יהיו כתובות URL שונות באתר שלכם המצביעות לאותו עמוד ומדוע קיימים באתר שלכם עמודים זהים או דומים בכתובות URL שונות. הנה הסיטואציות השכיחות:
א. בכדי לתמוך במספר סוגי מכשירים:
https://domain.co.il/news/my-post
https://m.domain.co.il/news/my-post
https://amp.domain.co.il/news/my-post
ב. בכדי לאפשר כתובות דינימיות במצבים של פרמטרים ב URL או Session IDs:
https://www.domain.co.il/products?category=dresses&color=green
https://domain.co.il/dresses/cocktail?gclid=ABCD
https://www.domain.co.il/dresses/green/greendress
ג. אם הבלוג שלכם יוצר אוטומטית מספר כתובות URL כאשר אתם מוסיפים פוסט בקטגוריות שונות:
http://domain.co.il/red-dresses
https://domain.co.il/red-dresses
http://www.domain.co.il/red-dresses
ד. אם השרת שלכם מגיש את אותו תוכן עבור www/non-www או http/https:
http://domain.co.il/red-dresses
https://domain.co.il/red-dresses
http://www.domain.co.il/red-dresses
ה. התוכן שאתם מספקים בבלוג נועד לסינדיקציה באתרים אחרים ואלו משכפלים אותו חלקית או במלואו:
/*** Syndication POST ***/
https://news.domain.co.il/red-dresses-for-every-day-155672
/*** ORIGINAL POST ***/
https://blog.domain.co.il/dresses/red-dresses-are-awesome/3245/
מדוע יש לבחור כתובת קנונית עבור תוכן זה?
ישנן מספר סיבות מדוע עליכם לציין בפירוש את העמוד או הכתובת הקנונית בסדרה של עמודים זהים:
1. בכדי לקבוע איזו כתובת URL אתם מעוניינים שמשתמשים ייראו בתוצאות החיפוש. ייתכן ותרצו כי משתמשים יגיעו לעמוד המוצר של שמלות אדומות דרך הכתובת הבאה:
https://www.domain.co.il/dresses/red/red-dress
ולא דרך הכתובת הבאה למשל:
https://domain.co.il/dresses/cocktail?gclid=ABCD
2. בכדי לאחד סיגנלים וכח דירוג בין דפים דומים ומשוכפלים. פעולה זו תעזור למנועי חיפוש לאחד מידע זה לכתובת URL אחת מועדפת. פעולה שכנראה ותנתב את כל הדירוג (Link Equity) לעמוד ספציפי.
3. בכדי להקל על יצירת סטטיסטיקות. אם ישנם כתובות מקובות בעלות אותו תוכן, הרבה יותר מסובך לאחד את הסטטיסטיקות לאותה פיסת תוכן.
4. בכדי לנהל תוכן סינדיקציה. אם התוכן שלכם קיים גם באתרים חיצוניים על ידי סינדיקציה, לבטח תרצו כח העמוד המקורי והמועדף שלכם יקבל את כח הדירוג.
5. בכדי להמנע מזמן זחילה מיותר על עמודים משוכפלים. אתם מעוניינים כי הסורק של גוגל יקבל את המיטב מהאתר שלכם, כך שעדיף כי יתעסק בלסרוק עמודים חדשים או מעודכנים במקום למשל לסרוק את גירסת המובייל וגירסת הדסקטופ של אותו עמוד.
אז תכלס, מתי עליכם להשתמש בכתובת קנונית?
אם נעזוב קשקושים שאולי לאו דווקא רלוונטים עבורכם, בואו נראה מתי בפועל עליכם להשתמש ולהוסיף את תג הקנוניקל:
1. אתם יודעים בדיוק מדוע יש לכם עמודים משוכפלים באתר. אם אתם יודעים בפירוש את הסיבה לקיום של עמודים זהים או דומים באתר, עליכם לקבוע איזה עמוד מאותם עמודים הוא העמוד הראשי ולהצביע מהעמודים המשניים (Component URLs) על ידי כתובת קנונית לעמוד ראשי זה.
2. כאשר ישנה בעיה כלשהי לבצע הפניית 301. באופן כללי, ישנם מצבים בהם נכון לבצע הפניית 301/302 במקום להשתמש בתגית הקנונית. אך לא אכנס לנושא בפוסט זה ומבטיח לכתוב עליו בקרוב, מוזמנים להרשם לרשימת הקבוצה.
עוד על הפניות קבועות (הפנייות 301) בקישור המצורף
3. עמודים מרובים של אותה סדרת מוצרים בחנות. אם אתם מנהלים חנות וירטואלית ובחנות ישנם סדרה של מוצרים שההבדל ביניהם הוא רק הצבע או נאמר, יהיה נכון לבחור מוצר אחד כמוצר הראשי ולהצביע באמצעות תגיות קנוניות למוצר זה מהמוצרים האחרים בסדרה.
4. עבור סיטואציה של סינון או סידור מוצרים בקטלוג. בין אם זה חנות וירטואלית או קטלוג כלשהו וקיימת האופציה לבצע סידור או פילטור כלשהו על ידי פרמטר ב URL, עליכם להצביע למצב הדיפולטיבי של העמוד על ידי כתובת קנונית. בדרך כלל מצבו הדיפולטיבי של העמוד נמצא בכתובת ה URL ללא אותם פרמטרים.
לדוגמה, על כתובת ה URL הבאה:
http://domain.co.il/dresses?sort=price
להצביע לכתובת הדיפולטיבית הבאה:
<link rel="canonical" href="http://domain.co.il/dresses" />
5. עבור עמוד הדפסה. אם עמודי ההדפסה באתר שלכם מוגשים על ידי פרמטר בכתובת ה URL – עליכם גם כן להצביע מ URL זה לעמוד ללא הפרמטר. למשל את הכתובת הבאה:
http://domain.co.il/news.html?print=yes
6. כאשר אתם משתמשים במערכת אפיליאציה. אם יש ברשותכם קישורי אפיליאציה, עליכם לוודא כי אלו מצביעים לעמוד הראשי ללא הפרמטר ב URL. זה המקום לציין כי ניתן לציין לגוגל באמצעות ה Search Console על כל אותם כתובות URL בעלות פרמטרים שאינכם רוצים שיופיעו באינדקס.
בחירה ספציפית של העמוד הקנוני
קיימות מספר דרכים לציין לגוגל מהי הכתובת הקנונית מבין העמודים המשוכפלים ולכל אחת היתרונות והחסרונות שלה. תנו מבט בטבלה הבאה בכדי להבין את האפשרויות:
שיטה | תיאור |
---|---|
כללי אצבע | כללי האצבע האלה רלוונטיים לכל שיטות הקנוניזציה. |
בחירת הדומיין המועדף | השתמשו ב Search Console בכדי לבחור כתובות URL ספציפיות בדומיין כקנוניות. לדוגמה, תוכלו לבחור את domain.co.il במקום www.domain.co.il. שיטה זו רלוונטית רק כשיש לכם שני אתרים דומים שההבדל היחיד ביניהם הוא בתת-דומיין. אין להשתמש בשיטה זו כדי להבדיל בין הפרוטוקולים HTTP/HTTPS. היתרונות:
החסרונות:
|
התג rel=canonical <link> | הוסיפו את התג <link> לקוד של כל הדפים המשוכפלים והפנו באמצעותו לכתובת הקנונית. היתרונות:
החסרונות:
|
כותרת ה-HTTP "rel=canonical" | שלחו את הכותרת rel="canonical" בתגובה של הדף. היתרונות:
החסרונות:
|
Sitemap | ציון מפורש של דפים קנוניים ב Sitemap. היתרונות:
החסרונות:
|
הפניות 301 | השתמשו בהפניות 301 כדי לומר ל Googlebot שכתובת ה URL שאתם מפנים אליה היא גרסה טובה יותר מכתובת URL מסוימת. השתמשו בשיטה הזו רק כשאתם רוצים להוציא משימוש דף משוכפל. |
גרסת AMP | אם אחת מהגרסאות שלכם היא דף AMP, תצטרכו לפעול לפי ההנחיות של AMP כדי לציין מהו העמוד הקנוני ומהי גרסת ה AMP. |
*הטבלה והרבה מהמידע בפוסט זה נלקחו מ Search Console Help.
הנחיות לשימוש ב 'rel='canonical בתגית ה <head>
לא נכנס בפוסט זה על הנחיות לכל אחת מהשיטות בטבלה מעלה אך כן ניתן מספר הנחיות חשובות לשימוש בתגית rel="canonical"
בתגית ה <head>
של האתר וזאת מכיוון והיא השיטה הנפוצה ביותר:
1. יש להשתמש בתגית <link>
ב <head>
של העמוד כדי לציין כי עמוד זה הוא עותק משוכפל של עמוד אחר.
2. אם לעמוד הקנוני יש וריאציה לנייד, עליכם להוסיף את הקישור rel="alternate"
כדי להפנות לגרסת הנייד של העמוד בצורה הבאה:
<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.domain.co.il/dresses/red-dresses">
3. כתובת קנונית יכולה (וצריכה) להצביע לעצמה. במילים אחרות, אין מניעה מלהציג כתובת קנונית בעמוד X שתצביע לכתובת של עמוד X.
לסיכום
אני מקווה שפוסט עזר לכם להבין מהי תגית קנונית, הלא היא תג קנוניקל במילים אחרות – מדוע היא קיימת ובאילו סיטואציות יש להשתמש בה.
אני בטוח שחסר מידע בפוסט זה מכיוון והנושא רחב משנדמה לכם, אך מבטיח שאעדכן את הפוסט בהמשך. על כל מקרה, כתמיד אתם מוזמנים להשמיע דעה ולשאול שאלות בתגובות מטה. 🙂
מה דעתך על שימוש בכלי המובנה בתוספי SEO לציון כתובת קנונית? אני מכירה כזה ב YOAST וגם ב PAGE RANK.
איני מכיר את PageRank בכדי לומר אך איני רואה בעיה לעשות זאת עם Yoast.
היי רועי,
כיצד לנהוג במצב בו יש פוסט באתר א' שהתוכן שלו הועתק בהסכמה מאתר ב', ואתה רוצה שהפוסט שמוצג באתר שלך (אתר א') יופיע גם הוא בתוצאות החיפוש ולא "ייענש". האם כדי לא "להיענש" צריך להפנות את גוגל לפוסט המקורי באתר ב' וכתוצאה מכך לא להופיע בתוצאות של מנוע החיפוש?
היי ערן,
בדיוק לסיטואציה זו קיימת האפשרות של כתובת קנונית. על הכתובת הקנונית באתר א׳ להצביע לכתובת של הפוסט באתר ב׳. זו החלטה של גוגל (כמובן) אם להראות את הפוסט שלך בתוצאות החיפוש או לא.
הוספה של קישור באתר א׳ לפוסט באתר ב׳ זה כבר עניין של הסיכום בינך לבין האדם ממנו העתקת את הפוסט ןמן הראוי לתת לו את הקרדיט על התוכן גם עבור המשתתמשים ולא רק מבחינת גוגל ומנועי חיפוש.
היי רועי,
תודה על התשובה.
הצבעה בטקסט על מקור הפוסט הוא ברור מאליו.
ערן