עמוד (שגיאות) 404 – כיצד מתנהלים מבחינת SEO וחווית משתמש?

לא מזמן שאל אותי אחד הגולשים בסאבי בלוג האם עליו להפנות את כל העמודים שמחזירים שגיאה 404 לעמוד הבית. את תשובתי תמצאו בקישור מעלה, אך שאלה זו יחד עם אחרות בהן נתקלתי גרמו לי להבין שישנה מיסקונספציה לגבי ההתנהלות עם עמודים המחזירים שגיאת 404.

ולמרות שמאד שכיח וטכנית נכון לקרוא לעמודי 404 ״שגיאות״, טרמינולוגיה זו היא מעט בעייתית בעינינו, וזאת מכיוון ועמודי 404 הם התוצאה המתבקשת והרצויה (במרבית המקרים) כשאתר אינו מצליח להחזיר לדפדפן בקשה מסויימת. או במילים אחרות, כשמתבצעת בקשה לכתובת URL שאינה קיימת בשרת.

אפשר לומר שעמודי 404 אינם שגיאות אלא חלק בלתי נפרד מחווית המשתמש – ועליכם (כמו גם על הגולשים) לקבל זאת בהבנה.

שגיאת 404 בסרץ׳ קונסול

אפשר להרגע. עמודי (שגיאות) 404 הם בסדר גמור*

אז 404 הם אחלה ואין צורך להכנס לפניקה. גם אין צורך לבצע הפניה של כל עמוד המחזיר שגיאת 404 לעמוד הבית, או לעמוד הקטגוריה המכילה את אותו מוצר שאזל מהמלאי.

לא פעם יצא לי לשמוע אנשי SEO ממליצים לבצע הפניית 301 לכל אחד מאותם עמודי 404 בשביל לשמור על אותו Link Juice, כלומר על אותו דירוג שקיים בגוגל עבור אותו עמוד/כתובת כביכול. זו אינה הדרך הנכונה להתנהלות עם עמודים אלו.

כנראה ואנשים נוטים להתחרפן בהקשר של עמודי 404 מכיוון והם חוששים שגוגל תפגע בדירוג האתר שלהם אם אלו קיימים. לחילופין, הם דואגים שמא אותו כח שקיים לקישור מסויים, אותו Link Equity ירד לטמיון כאשר קישורים איכותיים מפנים לעמודי 404, חשש מוצדק תיאורטית לכל הדעות (על כך בהמשך).

באופן כללי, ולמרות שישנן החרגות, עמודי 404 הם אספקט נורמלי לחלוטין באתרים. אין צורך לדאוג לגבי אלו, ולפחות כרגע, אין איזושהי ודאות או הוכחה לכך שגוגל פוגעת בדירוג של אתר מסויים מעצם קיומם.

לפחות לא הוכחה שאני יודע עליה. מוזמנים לשתף בתגובות אם קיימת כזו.

*אז באיזה מצבים עמודים עם שגיאות 404 הם בעייתים?

ישנן סיטוציות בהן ייתכן ודירוג האתר שלכם ייפגע כתוצאה מספר מאד גבוה של עמודי 404. אם קיים מספר חריג וגבוה מאד של עמודי 404, בין אם אתם רואים זאת בעצמכם או באמצעות כלים כמו גוגל סרץ׳ קונסול, כנראה והדבר מצביע על בעיה גדולה יותר עם סריקת האתר ו SEO טכני. זו כמובן גם סיטואציה שאינה מספקת חווית משתמש טובה, מצב שכנראה גם ישתקף בדירוג שלכם במנועי החיפוש השונים.

מקרים רבים מאד של שגיאות 404 המתרחשות באופן מתמשך הם אינן דבר חיובי. תשכחו לרגע מקידום ו SEO, האם זו חווית משתמש טובה לגולשים באתר שלכם? כמובן שלא… זכרו – מנועי חיפוש עוקבים אחר המשתמשים. חווית משתמש טובה מתבטאת חד משמעית בדירוג האתר שלכם.

השלכה שלילית פוטנציאלית נוספת של עמודי 404 היא במצב בו קיימים קישורים חיצוניים בעלי ערך כבוה המצביעים לאותו עמוד 404. האם במצב זה עלינו לבצע הפניה לעמוד אחר בכדי לשמור על אותו ערך קישורי? מאד נשמח לשמוע מה דעתכם בנושא.

דעתינו היא שאין להפנות באופן גורף כל עמוד הנכנס במטרייה זו, אלא לעשות זאת רק אם קיימת התאמה רלוונטית להפניה, כלומר עמוד רלוונטי מבחינת התוכן שלו לאותו עמוד 404. 

ולמרות הנאמר, פתרון נוסף במצבים אלו של קישורים איכותיים הוא ליצור קשר עם בעל האתר בו קיימים אותם קישורים, ולבקש ממנו לעדכן את הקישור לעמוד רלוונטי באתר שלכם. ניתן גם ליצור פיסת תוכן חדשה באתר שלכם שתהיה רלוונטית לאותו קישור שכבר קיים.

ולסיום חלק זה, נאמר כי מצבם הגרוע ביותר של שגיאות 404 הוא כשהם מחזירים סטטוס קוד 200. מצב זה נקרא Soft 404 וזהו אינו מצב חיובי מכיוון שמנועי חיפוש עדיין ממשיכים לאנדקס עמודים אלו. עליכם לוודא כי השרת שלכם מחזיר את הסטטוס קוד הנכון עבור כל אחד מסוגי העמודים.

תנו מבט בפוסט המסביר (בהקשר של 404) מה עושים עם מוצרים שאזלו מהמלאי בחנויות E-Commerce.

404 אותיות לסיכום הפוסט (תספרו!)

אז לסיכום, אל תלחצו. עמודי 404 הם נורמלים לחלוטין כפי שהסברנו בפוסט זה. אם אתם תמצות, אז הנה הנקודות החשובות בהקשר של הפניית עמודי 404 עליהן דיברנו בפוסט זה:

  • אין לבצע הפניות באופן גורף לעמודי 404.
  • אין להפנות גלובאלית עמודי 404 לעמוד הבית.
  • עליכם להפנות עמוד 404 מסויים לקטגוריה אליה הוא שייך או לעמוד האב אך ורק אם הפניה זו תספק את חווית המשתמש הרלוונטית ביותר עבור הגולש.
  • זה בסדר גמור להגיש 404 לגולש כשהעמוד לא קיים יותר.
  • אם יש קישורים בעלי ערך כבוה המצביעים לעמודי 404, השתמשו באחת הטקטיקות שהראינו בחלק הקודם.

למידע נוסף. בהצלחה!

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח תבניות יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, בעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

0תגובות...

השאירו תגובה

 

Up!
לבלוג