Search

עמוד (שגיאה) 404 – התנהלות מבחינת SEO וחווית משתמש

לא מזמן שאל אותי אחד הגולשים בסאבי בלוג האם עליו להפנות את כל העמודים שמחזירים שגיאה 404 לעמוד הבית. את תשובתי תמצאו בקישור מעלה, אך שאלה זו יחד עם אחרות בהן נתקלתי גרמו לי להבין כי ישנה מיסקונספציה לגבי ההתנהלות עם עמודים המחזירים שגיאת 404.

ולמרות שמאד שכיח וטכנית אולי נכון לקרוא לעמודי 404 ״שגיאות״, טרמינולוגיה זו יכולה להיות מעט בעייתית בעינינו, וזאת מכיוון ועמודי 404 הם התוצאה המתבקשת והרצויה (במרבית המקרים) כשאתר אינו מצליח להחזיר לדפדפן בקשה מסויימת, או במילים אחרות, כשמתבצעת בקשה לכתובת URL שאינה קיימת בשרת.

אפשר לומר שעמודי 404 אינם שגיאות אלא חלק בלתי נפרד מחווית המשתמש – ועליכם (כמו גם על הגולשים) לקבל זאת בהבנה.

שגיאת 404 בסרץ׳ קונסול

אפשר להרגע. עמודי (שגיאות) 404 הם בסדר גמור*

אז 404 הם אחלה ואין צורך להכנס לפניקה. גם אין צורך לבצע הפניה של כל עמוד המחזיר שגיאת 404 לעמוד הבית, או לעמוד הקטגוריה המכילה את אותו מוצר שאזל מהמלאי.

לא פעם יצא לי לשמוע אנשי SEO ממליצים לבצע הפניית 301 לכל אחד מאותם עמודי 404 בשביל לשמור על אותו Link Juice, כלומר על אותו דירוג שקיים בגוגל עבור אותו עמוד/כתובת כביכול. זו אינה הדרך הנכונה להתנהלות עם עמודים אלו.

כנראה ואנשים נוטים להתחרפן בהקשר של עמודי 404 מכיוון והם חוששים שגוגל תפגע בדירוג האתר שלהם אם אלו קיימים. לחילופין, הם דואגים שמא אותו כח שקיים לקישור מסויים, אותו Link Equity ירד לטמיון כאשר קישורים איכותיים מפנים לעמודי 404, חשש מוצדק תיאורטית לכל הדעות (על כך בהמשך).

באופן כללי, ולמרות שישנן החרגות, עמודי 404 הם אספקט נורמלי לחלוטין באתרים. אין צורך לדאוג לגבי אלו, ולפחות כרגע, אין איזושהי ודאות או הוכחה לכך שגוגל פוגעת בדירוג של אתר מסויים מעצם קיומם.

לפחות לא הוכחה שאני יודע עליה. מוזמנים לשתף בתגובות אם קיימת כזו.

*אז באיזה מצבים עמודים עם שגיאות 404 הם בעייתים?

ישנן סיטוציות בהן ייתכן ודירוג האתר שלכם ייפגע כתוצאה מספר מאד גבוה של עמודי 404. אם קיים מספר חריג וגבוה מאד של עמודי 404, בין אם אתם רואים זאת בעצמכם או באמצעות כלים כמו גוגל סרץ׳ קונסול, כנראה והדבר מצביע על בעיה גדולה יותר עם סריקת האתר ו SEO טכני. זו כמובן גם סיטואציה שאינה מספקת חווית משתמש טובה, מצב שכנראה גם ישתקף בדירוג שלכם במנועי החיפוש השונים.

מקרים רבים מאד של שגיאות 404 המתרחשות באופן מתמשך הם אינן דבר חיובי. תשכחו לרגע מקידום ו SEO, האם זו חווית משתמש טובה לגולשים באתר שלכם? כמובן שלא… זכרו – מנועי חיפוש עוקבים אחר המשתמשים. חווית משתמש טובה מתבטאת חד משמעית בדירוג האתר שלכם.

השלכה שלילית פוטנציאלית נוספת של עמודי 404 היא במצב בו קיימים קישורים חיצוניים בעלי ערך כבוה המצביעים לאותו עמוד 404. האם במצב זה עלינו לבצע הפניה לעמוד אחר בכדי לשמור על אותו ערך קישורי? מאד נשמח לשמוע מה דעתכם בנושא.

דעתינו היא שאין להפנות באופן גורף כל עמוד הנכנס במטרייה זו, אלא לעשות זאת רק אם קיימת התאמה רלוונטית להפניה, כלומר עמוד רלוונטי מבחינת התוכן שלו לאותו עמוד 404. 

ולמרות הנאמר, פתרון נוסף במצבים אלו של קישורים איכותיים הוא ליצור קשר עם בעל האתר בו קיימים אותם קישורים, ולבקש ממנו לעדכן את הקישור לעמוד רלוונטי באתר שלכם. ניתן גם ליצור פיסת תוכן חדשה באתר שלכם שתהיה רלוונטית לאותו קישור שכבר קיים.

ולסיום חלק זה, נאמר כי מצבם הגרוע ביותר של שגיאות 404 הוא כשהם מחזירים סטטוס קוד 200. מצב זה נקרא Soft 404 וזהו אינו מצב חיובי מכיוון שמנועי חיפוש עדיין ממשיכים לאנדקס עמודים אלו. עליכם לוודא כי השרת שלכם מחזיר את הסטטוס קוד הנכון עבור כל אחד מסוגי העמודים.

תנו מבט בפוסט המסביר (בהקשר של 404) מה עושים עם מוצרים שאזלו מהמלאי בחנויות E-Commerce.

כיצד לזהות ולמצוא אקטיבית שגיאות 404 באתר שלכם?

חשוב שתהיו מודעים לשגיאות 404 באתר שלכם, כמו גם לקישורים יוצאים המפנים לעמודים עם שגיאות אלו באתרים אחרים.  ישנם מספר כלים חינמיים שעוזרים למצוא קישורים שבורים אלו ביתר קלות:

  • גוגל סר׳ץ קונסול – כל שגיאת 404 שהבוט של גוגל מצא באתר שלכם תופיע לפניכם ב Google Search Console תחת החלק כיסוי (Coverage). סטטוס שגיאות ואזהרות Search Console Coverage
  •  deadlinkchecker – הכניסו את כתובת ה URL של האתר שלכם והכלי יסרוק וידווח לכם על עמודי 404 וקישורים שבורים בין היתר.
  • איתור קישורים שבורים – זהו תוסף וורדפרס שידווח לכם על קישורים שבורים באתר שלכם, בין אם קישורים יוצאים או קישורים פנימיים.

צרו עמוד 404 ידידותי למשתמש

ישנם אנשים עם המיסקונספציה שהנראות של אותו עמוד 404 באתר שלהם היא לא רלוונטית מכיוון וזה המקום האחרון אליו הם רוצים שהמשתמשים באתר יגיעו אליו.

עם זאת, עמוד 404 ידידותי למשתמש יכול להפוך סיטואציה נגטיבית לסיטואציה חיובית, ואם עדיין לא הקדשתם זמן לעמוד ה 404 באתר שלכם, זה הזמן לעשות זאת, כי ייתכן וזה מה שיגרום למשתמש להמשיך ולנווט באתר שלכם במקרה והוא נחת על עמוד 404.

לפעמים קשה לדמיין לדמיין מדוע יהיו עמודי 404 באתר שלנו, אך גם אם אנו חושבים שהאתר שלנו פועל ללא רבב, עמודי 404 הם הרבה יותר שכיחים כפי שציינו.

למשל, עליכם לדאוג שאותו עמוד 404 יהיה מעוצב יפה. אתם יכולים להוסיף אפשרות חיפוש באותם עמודי 404, להוסיף קישור לעמוד הבית וכדומה. הנה עמוד 404 נחמד מהאתר airbnb:

דוגמה לעמוד 404 שימושי

404 אותיות לסיכום הפוסט (תספרו!)

אז לסיכום, אין מה להלחץ. עמודי 404 הם נורמלים לחלוטין כפי שהסברנו בפוסט זה. אם אתם מחפשים תמצות, אז הנה הנקודות החשובות בהקשר של הפניית עמודי 404 עליהן דיברנו בפוסט זה:

  • אין לבצע הפניות באופן גורף לעמודי 404.
  • אין להפנות גלובאלית עמודי 404 לעמוד הבית.
  • עליכם להפנות עמוד 404 מסויים לקטגוריה אליה הוא שייך או לעמוד האב אך ורק אם הפניה זו תספק את חווית המשתמש הרלוונטית ביותר עבור הגולש.
  • זה בסדר גמור להגיש 404 לגולש כשהעמוד לא קיים יותר.
  • אם יש קישורים בעלי ערך כבוה המצביעים לעמודי 404, השתמשו באחת הטקטיקות שהראינו בחלק הקודם.
  • צרו עמוד 404 ידידותי למשתמש.

למידע נוסף. בהצלחה!

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

3 תגובות...
  • אבי 30 יולי 2022, 8:51

    היי רועי. תודה על המידע המפורט.
    יש לי שאלה חשובה. בעבר ערכתי שינוי באתר (כל הדפים היו דפי אב) ערכתי שינוי לדפי אב-בן ומאז כל האתר הופיע כשגיאה 404. לאחר שהחזרתי את האתר למצבו הקודם נשארו לי 39 דפי שגיאה 404 ו 32 דפים שמפנים לכתובת אחרת. (מתוך אתר של 92 דפים)
    לאחרונה פניתי לשרת אחסון שלי בכדי להסיר לצמיתות דפי שגיאה אלו , ואמרו לי לשנות "מזהה קישור" למצב "מזהה פשוט" . אני יודע שיש בעיה לערוך שינוי כזה באתר פעיל . הם אמרו לי שאין שום בעיה וזה לא ישפיע על הדירוג הקיים, לאחר השינוי לבקש מגוגל לאנדקס מחדש את האתר.
    האם התשובה שלהם נכונה? אין חשש לערוך שינוי של מזהה קישור בוורדפרס באתר פעיל שהדפים מדורגים חלקם במקומות ראשונים?

    • רועי יוסף 30 יולי 2022, 15:06

      היי אבי, אם אתה מדבר על לשנות את מבנה הקישורים אז כמובן שאסור בשום פנים באופן לעשות זאת. בשום צורה אסור לך לשנות קישורים בלי לוודא שקיימות הפניות נכונות. מעבר לכך, למבנה הקישורים יש גם השפעה על קידום האתר. אני מציע שאם עדיין יש עמודי 404 תבצע לאלו הפניות לעמוד המקביל הנוכחי שלהם (צריך להיות עמוד כזה).

      • אבי 30 יולי 2022, 15:08

        תודה. זה גם מה שאני חשבתח. משום מה בהוסטינגר חושבים אחרת (-:

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג