אם אתם חושבים לבנות חנות אינטרנטית, אז סביר להניח שתגלו לא מעט אפשרויות להקמת חנות אונליין. בתחילה אלו ייראו לכם כמתנה שרק צריך לבחור ולקחת, אך במהרה יהפכו למעמסה ותגלו קשיים בהחלטה, וזאת מפאת האפשרויות הרבות שקיימות בשוק ליצירת חנויות מסחר דיגיטליות ברשת.
בפוסט זה נציץ על אחד מהפתרונות היותר פופולריים הקיימים בשוק ושמו ווקומרס (WooCommerce). נציג סקירה כללית על התוסף ונראה מדוע תרצו לשקול להשתמש בהרחבה זו לבניית חנות וירטואלית על אותה מערכת שכולנו אוהבים ושמה וורדפרס.
מה זה WooCommerce בעצם?
WooCommerce היא הרחבה לוורדפרס המגיעה בצורת תוסף חינמי שניתן להורדה מספריית התוספים של וורדפרס. תוסף זה מותקן כרגע בלמעלה מ- 4 מיליון אתרים ומשמש כ- 37% מכלל החנויות ברשת.
בעזרת ווקומרס תוכלו ליצור חנות וירטואלית בסיסית ובעזרתה למכור מוצרים חומריים, מוצרים דיגיטלים ואף למכור מנויים מתמשכים. כאשר מותקנת במערומיה, WooCommerce מאפשרת פונקציונליות בסיסית של חנות וירטואלית כגון ניהול מוצרים, ניהול הזמנות ומערכת של עגלת קניות.
ווקומרס בבסיסה אף מאפשרת ניהול מלאי, התנהלות עם לקוחות בינלאומיים, ניהול מס על המוצרים, חישוב עלויות משלוח ואף שימוש וניהול קופונים, וזאת ללא צורך בהרחבה נוספת מעבר לווקומרס עצמה.
ולמרות הנאמר ניתן להרחיב את הפונקציונליות הבסיסית על ידי מאות הרחבות (extensions) המאפשרות הוספה של מאפיינים כמו הזמנות מוצרים מראש, חבילות מוצרים, מעקב הזמנות, דוקומנטציה של לקוחות, החזרות ואחריות ואף מספר אפשרויות למכירת קורסים אונליין.
לפני שנמשיך ונציג מספר מתחרים לווקומרס, בוא ניתן מבט בגרף המתאר את העלייה בשימוש בחנויות ווקמרס ברשת במהלך השנים 2011 – 2018. שימו לב לקצב הגדילה האקספוננציאלי:
המתחרים של WooCommerce
לתוסף ווקומרס קיימים לא מעט מתחרים בשוק – אלו נעים בין מערכות חינמיות ופתוחות (Open Source) לפתרונות ברמת ה Enterprise Level. המערכות הפופולריות מבין המתחרים הינם:
- Magento – לא וורדפרס
- Shopify – לא וורדפרס
- PrestaShop – לא וורדפרס
- iThemes Exchange – תוסף וורדפרס חינמי
- WP e-Commerce – תוסף וורדפרס חינמי
- Ecwid – לא וורדפרס
אך לווקומרס שימוש רחב יותר ואחוז שימוש גבוה יותר מכולן. אתם יכולים לתת מבט בגרף הבא ולקבל סטטיסטיקות לגבי השימוש במערכות השונות בארצינו הקטנה – ניתן בבירור לראות כי חנויות ווקומרס שולטת בישראל עם נתח שוק של 68% נכון לסוף 2018:
מפתחי WooCommerce
ווקומרס נוצרה במקור על ידי צוות ב WooThemes בספטמבר 2011. במאי 2015, WooThemes נקנתה על ידי Automattic u וכיום ישנם מעל ל 350 מפתחים שתורמים לפיתוח הקוד של WooCommerce. מפתחים אלו בחלקם מהצוות של Automattic, אך רובם מפתחים עצמאיים החיים תחת קהילת וורדפרס.
ישנם הרבה מאד מפתחים וסוכנויות העובדים בשיתוף עם מפתחי התוסף, בונים הרחבות ומייצרים תבניות וורדפרס המציגות בצורה שונה את החנות. אלו אף נותנים שירותים של התקנה ללקוחות ושינויים בהתאמה אישית של אותן חנויות, אם ברמת פונקציונליות ואם ברמה העיצובית.
היתרונות והחסרונות של WooCommerce
כמו בכל תוכנה, גם לווקומרס ישנן את הפלוסים והמינוסים בעבודה איתה. אלו אינדיבידואלים לכל אחד ואחד, אך יש לקחת אלו בחשבון לפני שבוחרים אותה כמערכת שלכם לבניית החנות הוירטואלית:
יתרונות
- WooCommerce בבסיסה היא מערכת קוד פתוח ומערכת חינמית.
- התוסף ניתן להתקנה די בקלות על וורדפרס.
- ישנן הרבה מאד תבניות שניתן להשתמש בהן לבנייה ועיצוב החנות הפרונטלית.
- ישנן מעל 300 הרחבות בשוק שגורמות למערכת להיות רובסטית יותר.
- ל WooCommerce מעל ל 1200 חוות דעת ודירוגים של כמעט 5 כוכבים ב WordPress.org.
- המערכת מתעדכנת על בסיס קבוע ומתווספים לה שיפורים ואפשריות חדשות.
- ישנם הרבה מאד מפתחי וורדפרס בשוק שניתן להעזר בהם לטיפול בחנויות אלו.
חסרונות
- כמעט כל חנות תזדקק להרחבה כזו או אחרת. הרחבות עולות כסף ובדרך כלל דורשות חידוש של רשיון אחת לשנה.
- אנשים חדשים למערכת נוטים להעריך בצורה שגויה את הזמן שנדרש להגדרה והקמה של חנות ווקומרס. ישנם לא מעט שיקולים, הגדרות והחלטות שיש לקחת כגון: ניהול לקוחות, הזמנות, מלאי, מיסים ומשלוחים.
- לא כל תבניות הוורדפרס שמותאמות לווקומרס נכתבו נכון. יש לשים לב – במידה ואתם מחליטים על שימוש בתבנית, יש לוודא שהיא נרכשת ממפתחי תבניות שניתן לסמוך עליהם.
- עדכונים של WooCommerce לא פעם דורשים התערבות של מפתח בכדי לבצע את הפעולה ובכדי לוודא כי התוסף והאתר עובדים כראוי ודבר לא נשבר לאחר העדכון.
- מערכת התמיכה של התוסף ב WordPress.org אינה מתוחזקת כראוי. ישנם מעל ל 1000 פניות בחודש האחרון (נכון לזמן כתיבת המאמר) שאינם נענו עדיין על ידי צוות התמיכה של Automattic.
- לא כל המפתחים הטוענים כי הם מכירים את התוסף הם מפתחי וורדפרס ברמה גבוהה. מכאן שעבור חנויות ווקומרס רציניות ומורכבות – כנראה שתחפשי מפתח זמן רב יותר.
זה המקום לציין כי חנויות דיגטליות מאד מורכבות, או כאלו בעלי עשרות אלפי מוצרים בנויות (או נכון שייבנו) במרבית המקרים על Magento ולא על וורדפרס.
הרחבות – WooCommerce Extensions

אחד היתרונות הגדולים של WooCommerce כפי שציינו ברשימה מעלה הינם ההרחבות לתוסף (Extensions). נראה דוגמה של מספר הרחבות מעניינות:
- WooCommerce Google Analytics Integration – מחבר את WooCommerce ל Google Analytics ומאפשרת דוחות יותר מתקדמים.
- WooCommerce PDF Invoices – מספק ללקוחות חשבוניות בפורמט PDF הניתנות להורדה או להדפסה.
- AutomateWoo – שולח מיילים עם קופונים לחידוש רשיונות.
- Genesis Connect for WooCommerce – מחבר את WooCommerce עם Genesis theme framework.
- Yoast WooCommerce SEO – שולח מידע סכמטי (Schema Data) למנועי חיפוש כגון גוגל ובינג.
אלו רק מספר דוגמאות מההרחבות הקיימות בשוק וקיימות עוד רבות. כפי שאמרנו קודם לכן – הרחבות אלו מאפשרות לבעלי האתרים לקחת חנות וירטואלית בסיסית ולהפוך אותה למערכת מאד איתנה ופונקציונלית.
האם WooCommerce נכונה לחנות הוירטואלית שלכם?
לא קיימת מערכת שתהיה אידיאלית לכל משתמש או לכל סיטואציה. במידה ואתם מתלבטים באיזו מערכת לבחור, נכון יהיה לבצע תהליך שיעזור לכם לקבוע מהו הפיתרון הנכון ביותר לבניית חנות וירטואלית שתתאים לצרכים שלכם.
במקום לגשת ולקרוא ביקורות על ווקומרס – נכון יהיה להתחיל ולכתוב את רשימת הצרכים האישיים והרצונות שלכם מהחנות וירטואלית שאתם עתידים לבנות.
קחו בחשבון פונקציונליות, דוקומנטציה ואף תמיכה בתהליך ההחלטה. ברגע שתהיה ברשותכם רשימה מסודרת של צרכים, השוו אותה למגוון הפתרונות הקיימים בשוק וראו האם התוסף עונה על הדרישות.
אם אתם כבר משתמשים בווקומרס לחנות הדיגיטלית שלכם, תנו מבט במדריך כיצד להקים חנות וירטואלית באמצעות WooCommerce או לחצו על קטגורית ווקומורס וחנויות אונליין בתפריט העליון.
בכל אופן, אשמח לשמוע את דעתכם על המערכת, על היתרונות והחסרונות שאתם רואים בה לעומת המתחרות כי אני אולי קצת לא אובייקטיבי… 😉