Search

מהי וורדפרס (WordPress)?

גם אם מעולם לא יצא לכם להתעסק עם וורדפרס, אני בטוח ששמעתם על מערכת ניהול תוכן (CMS) זו. מאז תחילת דרכה בשנת 2003, וורדפרס צברה תאוצה ופופולריות והפכה להיות פתרון התוכנה הטוב והשימושי ביותר כשזה נוגע לבניית אתרים וניהול תוכן.

כיום וורדפרס נמצאית בשימוש על ידי מגוון רחב מאד של אנשים, ויכולה לעזור לך לפתח תחביב מסויים, לפתח קריירה מפוארת או משהו בין השניים. אך מה זה וורדפרס בעצם?

וורדפרס היא פלטפורמה לבניית אתרים חינמית המספקת מערכת ניהול תוכן (CMS), כתובה ב PHP ובעלת קוד פתוח. המערכת תחת רשיון GPLv2 האומר כי כל אדם רשאי להשתמש בה או לשנותה כראות עיניו.

CMS (ר״ת של Content Managment System) הוא כלי המאפשר לנהל בקלות אספקטים שונים של האתר, בעיקר תוכן, כאשר אין צורך לדעת קוד או תכנות בכדי לשנות ולערוך תוכן זה.

אם נפשט את העניין לאלו שאינם טכנולוגים, נאמר כי וורדפרס היא כנראה המערכת הקלה והחזקה ביותר ליצירת בלוגים ואתרים מסוגים שונים שעומדת לרשותכם כיום, וזו כנראה הסיבה שכל כך הרבה אתרים משתמשים במערכת רובסטית זו.

לוח הבקרה הראשי של וורדפרס

אתרים הבנויים על וורדפרס

רבים אלו שבחרו לעבוד עם וורדפרס. הבלוגים הרציניים ביותר ברשת, אתרי חדשות, אתרי מוזיקה ואף אתרים רבים של חברות ב Fortune 500 בחרו לעבוד עם וורדפרס. אתרים כמו הניו יורק טיימס, BBC America, MTV News, Techrunch ורבים אחרים משתמשים במערכת זו בכדי לנהל את התוכן שלהם.

האתר של הסטארטאפ המגניב שנקרא The Culture Trip מכיל מאות כותבים ברחבי העולם ועשרות אלפי מאמרים וסרטונים, גם כן משתמש בוורדפרס כמערכת ניהול. במקרה זה, הוא מצליח לעשות זאת בעזרת יכולותיו המופלאות של חברי הטוב ביותר ניר ארזי שהכיר לי את וורדפרס לפני כעשר שנים.

אך לפני שאתם מחליטים לבנות את האתר הראשון שלכם בוורדפרס, חשוב להבין את ההבדלים בין wordpress.com החינמי ו wordpress.org המאוחסן עצמאית. במדריך זה נתמקד על אותה גירסת וורדפרס המאוחסנת עצמאית – אחרי הכל היא הראשונה שיצאה לאוויר העולם.

אז נאמר מספר מילים על ההבדלים בין שתי אלו בסעיף הבא, אבל לא לפני שאתלהב מהגרפים המגניבים ש Infogram מאפשרת לעשות, במקרה שלנו גרף המתאר את השימוש בוורדפרס נכון לנובמבר 2022 לעומת מערכות ניהול תוכן נוספות המובילות בשוק.

ניתן לראות בגרף כי 45.6% מהאתרים אינם משתמשים במערכת ניהול תוכן כלל. לעומת זאת, כ 32.2% מכלל האתרים משתמשים בוורדפרס אשר תופסת 59.5% מנתח כלל השימוש במערכות ניהול תוכן באתרים.

ההבדלים בין wordpress.com ל wordpress.org

בואו נראה את ההבדלים בין wordpress.com ל wordpress.org, כשנתחיל ונאמר כי אחד ההבדלים המרכזיים בין שתי הפלטפורמות הוא היכן מאוחסן האתר שלכם (על כל המשתמע מכך).

אם אתם משתמשים ב wordpress.org, זה אומר שאתם אלו המאחסנים את הבלוג או האתר על שרת משלכם באחת מחברות האחסון השונות. זאת לעומת wordpress.com שדואגת בשבילכם לכל עניין האחסון כך שלא תאלצו להוריד תוכנה, לשלם על אחסון או לנהל שרת בעצמכם.

לשתי הפלטפורמות יתרונות וחסרונות ואלו תלויים בצורך שלכם. ניתן מבט בטבלה המציגה חלקית את ההבדלים בין שתי הגירסאות:

WordPress.org

WordPress.com

תבניות ותוספים התקינו מה שבא לכם אפשרויות מוגבלות
ידע טכני דרוש לא דרוש
מחיר עלות אחסון ודומיין חינם
מונטיזציה חופש מלא מוגבלת
תמיכה מקצועית לא כן
אתרי E-Commerce כן לא
אתרי Membership כן לא

יש לציין כי ישנם מספר מסלולים ל wordpress.com כאשר חלקם בתשלום ומאפשרים גמישות רבה יותר לאתר.

אולי מבט ראשוני יכול לבלבל, אך ישנם הבדלים מאד די מהותיים בין שתי הפלטפורמות. רוב הבלוגרים (בדיוק כמוני) ממליצים להשתמש בגירסה המאוחסנת עצמאית והיא כמובן wordpress.org. באמצעותה יהיה לכם חופש מוחלט ושליטה מלאה על האתר שלכם. עדיין, אין זה אומר כי זו הבחירה הנכונה עבורכם, שיקלו את ההבדלים ובחרו את הגירסה שתשרת את הצורך שלכם בצורה הטובה ביותר.

אז בהחלט ניתן לומר כי הבחירה ב wordpress.org היא ההחלטה הנכונה לכל אתר רציני. הגמישות של גירסה זו כשמגיעים להתקנת תוספים, שינויי פונקציונליות, חופש עיצובי ומיתוגי ובחירת שיטות מונטיזציה הופכת גירסה זו לעליונה על גירסת wordpress.com. נכון שתאלצו להקדיש תשומת לב לענייני אבטחת האתר ועדכונים, אך אלו לא מסובכים במיוחד כשבאים לעזרתנו תוספים.

אבל… באותה נשימה אומר כי ל wordpress.com מקום מכובד משל עצמה. אם אתם פשוט מחפשים מקום לשפוך את הלב במילים, מעוניינים באתר תחביבי כזה או אחר, ואין לכם בעיה להקריב גמישות עבור זה – wordpress.com היא אופציה חזקה וכנראה אפילו נכונה.

תבניות וורדפרס ותוספים (Themes & Plugins)

אחד הפיצ׳רים המגניבים של וורדפרס היא היכולת לשנות לחלוטין את העיצוב של הבלוג שלכם על ידי הפעלת תבנית אחרת. הקהילה של וורדפרס פיתחה ועיצבה אלפי תבניות חינמיות (וכאלו בתשלום) בהן ניתן להשתמש באתר שלכם. חלקן איכותיות יותר וחלקן פחות אך קיימות עבורכם אפשרויות רבות.

וורדפרס בפני עצמה, ולמרות שהיא מערכה ניהול תוכן מאד חזקה, אינה מאפשרת לבצע כל דבר באמצעותה. למזלינו היא ניתנת להרחבה על ידי תוספים (plugins). אותם תוספים הם מעין ״תוכנות״ מודולריות המאפשרות להרחיב את הפונקצינליות של האתר או הבלוג שלכם.

קיים מאגר עצום של תוספים חינמים לרשותכם כגון תוספים למניעת ספאם, תוספים להאצת האתר, תוספים העוזרים ליצור חנות דיגיטלית מהאתר וכדומה. הסבר על רבים מאלו אגב תמצאו בסאבי בלוג.

כפי שציינו – אם אתם משתמשים ב wordpress.com אין באפשרותכם להתקין כל תבנית וורדפרס או תוסף תבחרו אלא תוספים ותבניות מסויימים בלבד.

ספריית התוספים של וורדפרס

וורדפרס – תקציר ההיסטוריה

בתחילת דרכה, מפתחי התוכנה ראו את וורדפרס ככלי עבור בלוגים הנכתב בשפת PHP, ועוזר לאנשים ליצור לעצמם בלוג ובקלות, פשוט על ידי בחירת תבנית עיצובית, הוספה של מספק ווידג׳טים שמציגים טקסט, העלאת תמונות והוספת תוכן.

וורדפרס נבנתה במחשבה לספק סביבה ידידותית למשתמש לכתיבת רעיונות גדולים או מאמרים על חתולים (יותר סביר להניח). לקח לוורדפרס לא מעט שנים עדשהחלה למשוך קהל רחב יותר של אנשים ועד שהתחילה לצבור פופולריות.

גירסה אחר גירסה, קבוצה של אנשים אשר עבדו בחינם, פיתחו פלטפורמה שעלתה בהרבה על הרעיון המקורי עבורה. מכלי פשוט לבלוגים – למערכת ניהול תוכן (CMS) שלמה ומופלאה.

אמנם בתחילתה הייתה בשימוש אך ורק עבור יצירת בלוגים, אך הפכה מגירסה לגירסה גדלה לפלטפורמה התומכת ב E-Commerce וחנויות אונליין, אתרי חדשות, אתרי תדמית וכמעט כל סוג אתר אחר שתחשבו עליו.

זהו בדיוק השלב בו המערכת התבגרה ומשכה אליה מקבץ גדול של מחזרים – הלא הם מפתחי אתרים (Web Developers) ובשלב זה היא החלה להמריא. מפאת זאת, הגענו למצב בו אחד מכל ארבעה אתרים ברשת, נעזר בחברה שתמיד מושיטה יד לעזרה ושמה וורדפרס.

לפי w3Techs, יותר מ 29% אחוזים מאתרי האינטרנט בנויים על וורדפרס, וברור לכולם שהיא הרבה יותר נפוצה מידידותיה (המתחרות איתה) כגון ג׳ומלה, דרופל, מגנטו ובלוגר…

מספר המשתמשים, האתרים, הפוסטים ותכנים אחרים של וורדפרס מגיע לעשרות ומאות מליונים, מספרים בהחלט מרשימים. אישית, אני מאד שמח שהכרתי מערכת זו בדיוק כשהחלה להתבגר לפני כתשע שנים, והיא מלווה אותי נאמנה מאז.

הצטרפו לרשימת התפוצה!

אך מדוע וורדפרס היא מערכת ניהול כה פופולרית? בואי ניתן מבט על כמה מהתכונות שגורמות לוורדפרס להיות מערכת ניהול התוכן הפופולרית והחזקה ביותר בשוק.

הכח של קוד פתוח (Open Source)

סביר להניח כי וורדפרס לא הייתה מגיעה לפופולריות הזו אם אינה הייתה מערכת חינמית. עקב היותה פלטפורמת קוד פתוח, וורדפרס יצרה לעצמה הזדמנות למשוך הרבה יותר משתמשים מאשר אם הייתה מוצר בתשלום. כמו כן, מפאת קיומם של מאות מפתחים מוכשרים, העובדים על מנת לשפר ולהוסיף פיטצ׳רים למערכת (בחינם), התאפשר לכולם להנות מתמיכה ממושכת במוצר ומעדכונים תכופים של המערכת.

ישנן חברות בעולם שעושות מיליונים מלספק שירותי אחסון מנוהלים עבור וורדפרס, כמו גם מלמכור תבניות ותוספים ייעודיים לוורדפרס וכדומה. אך אין חברה בעולם שמוכרת את וורדפרס עצמה כמובן.

היותה מערכת קוד פתוח היא גם הסיבה שוורדפרס קיימת בלמעלה מ 50 שפות! עם זאת, ישנם עדיין הרבה תרגומים שדורשים עבודה. אם אתם מעוניינים לתרום, אתם יכולים לעזור בתרגום מערכת ניהול תוכן זו לשפה שלכם, ובמקרה שלנו לעברית…

WordCamp WordPress Community

העוצמה שבמספרים

בעולם שנושם מדיה חברתית, הקהילה חזקה כמספר האנשים החברים בה. אספקט זה בהחלט גורם לוורדפרס לצאת דופן ולבלוט בשטח לעומת מתחרותיה. עוד מתחילתה וורדפרס הייתה מאד אדיבה כלפי המשתמשים שלה – היא חיברה בין המון אנשים שעבדו על פרוייקטים דומים ותמיד הייתה בעלת אוריינטציה קהילתית.

בין אם אתם מתחילים או משתמשים מנוסים, תמיד תרגישו בבית סביב וורדפרס תודות לבלוגים רבים ומספר עצום של קבוצות ברשתות החברתיות המוקדשות אך ורק עבורה.

ישנם גם כמות מאד גדולה של פורומים (בנוסף לפורום התמיכה של וורדפרס עצמה) בהם תוכלו ללמוד דברים חדשים על המערכת, לפגוש אנשים חדשים ולהעזר בהם בכדי לגרום לאתר שלכם לגדול.

וורדפרס אף דואגת להוציא אנשים מהבית, ישנו מספר רב של מפגשי WordCamp – אירועים מאורגנים שמחברים בין אנשים להם עניין מסויים במערכת ניהול תוכן זו. לא משנה היכן אתם מתגוררים, סביר להניח כי ישנו אירוע שנתי כלשהו הקשור לוורדפרס בסביבתכם.

תנו מבט על הדרך במספר סטטיסטיקות על וורדפרס שאסור להתעלם מהן…

ניתן אף לבנות אתר וורדפרס בלי לדעת קוד בעזרת Page Builders

כל אותם המפתחים שהזכרנו קודם לכן, דאגו לכך שמשתמשים לא ייאלצו לכתוב שורת קוד אחת אם הם אינם רוצים. כך שאם רק נכנסתם לעולם פיתוח האתרים, אם אתם מעוניינים לבנות אתר או בלוג, או אם אתם פשוט רוצים ללמוד משהו חדש, וורדפרס היא מקום נהדר להתחיל בו.

Elementor Page Builder

ישנם בימינו תוספים וכלי עזר לוורדפרס (Page Builders) שמאפשרים לכם לעצב ולבנות עמודים בוורדפרס וניתן להגיע לרמות מאד יפות מבחינה עיצובית ופונקציונליות בעזרתם. תוספים אלו מקלים עליכם להגיע לתוצאות ללא צורך בכתיבת שורת קוד אחת בלא מעט מקרים.

אומנם בשלב כלשהו תהיו מוגבלים ביכולות העיצוב והפונקצינליות ללא שימוש בקוד, אך עדיין – תוכלו לבנות אתרי וורדפרס יחסית מהר וישנם לא מעט לקוחות שמחפשים אתרים כאלו המבוססי תבניות שבנויים בעזרת אותם Page Builders. כך או כך, מה שאני בא לומר היא שוורדפרס יכולה להוות פתח כניסה מעולה לעולם ה WEB שיכול להראות קצת מפחיד או מסובך במבט ראשוני.

ואם בכל זאת אתם מחפשים מפתח וורדפרס, כיצד מוצאים כזה ומה צריך לדעת?

כפי שציינו, למרות שקיימת אפשרות לבנות אתר ללא שימוש בקוד באמצעות Page Builders, קיימות סיטואציות רבות בה תדרשו לעבוד עם קוד בכדי להגיע לפונקציונליות או עיצוב מסויים, כזה שלעולם לא תצליחו ליישם ללא כתיבת קוד או ללא עזרתו של מפתח אתרים מקצועי המכיר את ההתממשקות עם וורדפרס כמערכת ניהול תוכן.

המלצתי במקרה שאתם מחפשים ״מפתח וורדפרס״ היא לשים לב לנקודות הבאות:

  • בקשו לראות או לשמוע חוות דעת על אותו מפתח מלקוחות שעבדו איתו בעבר.
  • בקשו לראות לפחות שני אתרים שאותו מפתח פוטנציאלי פיתח. בקשו ממנו את השניים שהוא הכי גאה בהם.
  • אל תפלו ותשכרו מפתחים שדורשים מחיר נמוך לשעה או בכלל.
  • תדרשו תקשורת יעילה מהמפתח.

הנה פוסט רחב יותר שכתבתי על מה צריך לדעת כשמחפשים מפתח אתרים, או מפתח וורדפרס מקצועי.

האם חייבים לבנות אתר בוורדפרס?

כנראה ששמעתם לא פעם חברים האומרים לכם כי ״אתם חייבים להשתמש בוורדפרס״ או ״וורדפרס היא המערכת הכי טובה״. דעותיהם מוטות סביר להניח – הבחירה צריכה להתבצע על בסיס הדרישות שלכם ממערכת ניהול התוכן ולפי סוג האתר אותו אתם מעוניינים לבנות.

אך למרות זאת, וללא קשר לסוג האתר שאתם בונים, אתם לבטח צריכים לפחות לשקול להשתמש וללמוד וורדפרס. זהו תהליך די פשוט להכנס לוורדפרס ולהתחיל ליצור משהו, אך אני מבטיח לכם כי לאחר שתלמדו מעט תגלו כי האפשרויות בה אינן נגמרות ואתם (והיא) כאן כדי להשאר.

אגב, וורדפרס עדיין צוברת מומנטום וחווה עלייה בכמות המשתמשים יום יום. אם אתם שוקלים קריירה בתחום הפיתוח, אתם צריכים לקחת גם את וורדפרס בחשבון. ולא, אינכם חייבים להיות מתכנתים. כתיבה, תרגום, ניהול ועיצוב הם מספר תחומים שיכולים להתבסס על וסביב וורדפרס, ובמקרים אלו אתם צריכים ללמוד רק את הבסיס.

וורדפרס – מה בעתיד?

מעבר לתמיכה בשפות נוספות ושיפורים בלתי פוסקים במערכת ניהול זו, ישנם שני דברים מרכזיים שישפיעו על וורדפרס וישמרו אותה כמערכת ניהול התוכן הפופולרית ביותר. האחד יגיע אלינו בעתיד הקרוב ושמו גוטנברג, והשני כבר קיים ופותח דלת להמון חידושים ושמו REST API.

פרוייקט גוטנברג

הולכת לקרות מהפכה בוורדפרס בקרוב ושמה גוטנברג. והתכנון הראשוני הוא לשפר באמצעות עורך חדש את חווית העריכה והכתיבה לכל המשתמשים. גוטנברג הולך לאמץ את שיטת הבלוקים ויאפשר לא מעט אפשרויות עיצוב ועימוד חדשות לתוכן שלכם. אלו לא קיימות בעורך הקלאסי ללא עזרים חיצוניים ותוספים למינהם.

העורך החדש הוא רק השלב הראשון באסטרטגיה ויגיע אלינו בגירסה 5.0 של וורדפרס. המטרה הסופית של פרוייקט גוטנברג היא ליצור אפשרות לערוך כמעט כל חלק באתר בצורה פשוטה ואחידה (בין היתר).

עתידה של וורדפרס - גוטנברג

עתידה של וורדפרס – גוטנברג

אינטגרציה של REST API

האינטגרציה של REST API בליבה של וורדפרס פתחה דלת לאפשרויות אינסופיות. בבסיסו, REST API הוא קוד שניתן להשתמש בו על מנת לקבל מידע מוורדפרס לאפליקציה כזו או אחרת. ניתן כיום להשתמש באותו REST API בכדי להוסיף ולנהל את התוכן בוורדפרס מכל אפליקציית Web.

מפתחים יכולים כיום לבנות אפליקציות מבוססות וורדפרס באמצעות אותו REST API וישנה האפשרות לפתח אפליקציות iPhone ו Android מבוססות וורדפרס באמצעות קוד זה.

לסיכום

וורדפרס הפכה להיות מערכת ניהול התוכן הפופולרית ביותר ליצירת בלוגים ואתרים. ישנן הרבה סיבות לכך והזכרנו רק מספר מועט מהן במאמר. אם החלטתם להכנס לעולם זה כמתכנתים, אני חושב שתגלו מערכת מרתקת ורובסטית.

בכל אופן, כעת לאחר ההכרות עם וורדפרס – הגיע הזמן להכיר אותה טוב יותר. בסאבי בלוג תמצאו המון מדריכים, מאמרים וטיפים הקשורים לוורדפרס ולסביבתה, מאמרים על פיתוח וורדפרס, שיפור המהירות של אתרי וורדפרס, ואף המון מדריכים הקשורים לקידום אתר וורדפרס בגוגל ו SEO.

אתם יותר ממוזמנים להצטרף לרשימת התפוצה ולקבל מייל חודשי על פוסטים חדשים. תוכלו לקבל גם עדכונים בעמוד הפייסבוק של הבלוג, אשמח אם תעקבו אחריו 🙂

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

9 תגובות...
  • רוני שעשוע 25 אוגוסט 2022, 20:29

    תודה רבה על הפוסט! עזר לי להחליט לאחסן את האתר שלי עצמאית ולא להשתמש ב wordpress.com. עכשיו נשארה השאלה באיזה תבנית להשתמש 🙂

    • רועי יוסף 25 אוגוסט 2022, 20:29

      היי רוני,

      שמח שנעזרת בפוסט! חזור לבקר 🙂

  • אייל בן סימון 25 אוגוסט 2022, 20:32

    היי רועי,

    האם אני אוכל לבנות אתר וורדפרס בעצמי או שצריך ידע מיוחד?

  • חיים 26 ספטמבר 2023, 14:08

    היי, קודם כל תודה על המאמרים היפים!
    שנית, האם לדעתך ניתן לבנות עם וורדפרס אתר שיכיל כלי דיגיטלי כמו למשל מחשבון להצעות מחיר, או גרפים עם מדדים לצרכן?

    • רועי יוסף 26 ספטמבר 2023, 14:15

      היי חיים, שמח שאתה נהנה מהבלוג! 🙂

      לשאלתך השנייה, כמובן שניתן. אתר וורדפרס הוא ככל אתר עקרונית. ניתן לשלב בו טכנולוגיות שונות וכמובן שגם כלים דיגטלים שונים.

      • חיים 26 ספטמבר 2023, 16:43

        אתה מדבר על אינטגרציה עם צד ג' או פיתוח של הכלי על וורדפרס עצמה?

        • רועי יוסף 26 ספטמבר 2023, 20:57

          פיתוח על וורדפרס עצמה. וורדפרס (ככל סוג אחר של אתר) בנויה עם HTML ו CSS. פשוט יש לוורדפרס מערכת ניהול תוכן, כשהתוכן עצמו נשמר במסד נתונים איתו וורדפרס מתקשרת באמצעות PHP.

          • חיים 27 ספטמבר 2023, 9:13

            הבנתי. ואת הכלי צריך לפתח מן הסתם ב php, יש אפשרות לפתח את זה בשפת שרת אחרת (נניח פייתון)?

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג