גוגל הרעישה את עולם ה SEO ויצאה בהכרזה על שתי תכונות חדשות לסימון קישורי nofollow ואלו יעזרו לגוגל להבין את טוב יותר את טבעם של קישורים. עם זאת, הכרזה זו גרמה לבלבול מסויים בעולם ה SEO ואצל מקדמי אתרים.
בפוסט זה אתאר את אותן תכונות ואבהיר מתי נכון להשתמש בהן בכדי ליישר קו. מעבר לכך נסביר מדוע גוגל החליטה להציג שני סוגים חדשים של קישורי nofollow, נתחיל….
על קישורי ה nofollow החדשים ומתי להשתמש באלו
נציג את שתי התכונות חדשות שגוגל הציגה כאשר את השלישית אתם לבטח כבר מכירים:
1. "rel="sponsored – אלו נועדו בכדי לסמן קישורים ממומנים וקישורים בתשלום באתר, קישורים שהם חלק מפרסומות, חסויות או הסכמי פיצוי כאלו ואחרים.
2. "rel="ugc – משמעות ugc הוא User Generated Content. סימון קישור כ ugc מומלץ עבור קישורים שנוצרו על ידי המשתמש, כגון קישורים בתגובות או בפורומים למינהם.
3. "rel="nofollow – עליכם לסמן קישורים כ nofollow כשאתם רוצים לקשר לעמוד מסויים אך אינכם מעוניינים לרמז על שום תמיכה בקישור המצורף ולא מעוניינים להעביר קרדיט ודירוג לעמוד המקושר.
אם אין זה ברור אלו נכתבים בצורה הבאה:
<a href="http://example.co.il" rel="sponsored">Link Text</a>
<a href="http://example.co.il" rel="ugc">Link Text</a>
<a href="http://example.co.il" rel="nofollow">Link Text</a>
אם אתם מחליטים לשנות את קישורי ה nofollow באתר שלכם בכדי להיות ספציפיים יותר, אז הקווים המנחים של גוגל די ברורים והצגתי אותם ממש הרגע עבורכם. על כל מקרה הנה הטקטס המקורי בנושא:
rel Value | Description |
---|---|
rel="sponsored" | Mark links that are advertisements or paid placements (commonly called paid links) as sponsored . |
rel="ugc" | We recommend marking user-generated content (UGC) links, such as comments and forum posts, as ugc .If you want to recognize and reward trustworthy contributors, you might remove this attribute from links posted by members or users who have consistently made high-quality contributions over time. |
rel="nofollow" | Use the nofollow value when other values don't apply, and you'd rather Google not associate your site with, or crawl the linked page from, your site. (For links within your own site, use robots.txt, as described below.) |
מדוע גוגל יצרו סוג חדש של קישורי nofollow?
לפני כ – 15 שנים גוגל (בשיתוף חברות אחרות) הציגה את התכונה nofollow כדרך לעזור במלחמת קישורי הספאם בתגובות ובתוכן שמיוצר על ידי משתמשי קצה. מהר מאד השימוש בתכונה זו הפך להמלצה גורפת לסימון קישורי פרסומות וקישורים ממומנים (בתשלום) כך שגוגל יידעו לזהות אלו בקלות.
בנוסף, וכפי שידוע לכל קישורים לאתרי ספאם או לאתרים בעלי איכות נמוכה עלולים לפגוע בכם, וסימונם כ nofollow נועדו בכדי להגן מסיטואציות אלו. אז באופן כללי השימוש ב nofollow עבד מצויין המון שנים.
עם זאת, אתרים כמו wikipedia או forbes למשל – השתמשו בקישורי nofollow באופן גורף לרוחב האתר מפאת החשש לקבל עונשים ומחוסר היכולת לתאר נכונה קישורים בתוכן המיוצר על ידי המשתמש.
סיטואציה זו גרמה לגרף הקישורים של גוגל להיות פחות יעיל ושימושי. האם קישורים המופיעים בויקיפדיה אינם בעל ערך?
גוגל מבינים כי הרשת התפתחה מאז שהתכונה nofollow הוצגה ונכון יהיה שגם התכונה nofollow תתפתח ותאפשר לגוגל להבין טוב יותר את טבעם של קישורים באמצעות מספר תכונות חדשות.
אם גוגל מוצאת כי אתם מקבלים תמורה כלשהי עבור קישורים שאינם מסומנים כקישורי nofollow – ייתכן ותעניש אתכם על כך.
נספח: האם אתם עלולים להענש על אי סימון קישורים בתשלום?
התשובה היא כן. גוגל ממליצים לסמן קישורים בתשלום או קישורים ממומנים על ידי sponsored או על ידי nofollow אך לא באמצעות סימונם כ ugc.
העניין מוסיף שכבה נוספת של מורכבות ובלבול. מה אם אלו התורמים ל UGC מוסיפים קישורים בתשלום או קישורי אפיליאציה בתוכן או בתגובות שהם מוסיפים? גוגל עדיין לא הבהירה את הנושא.
מסיבה זו כנראה ותראו כי בעלי אתרים ומפרסמים למינהם ממשיכים לסמן קישורים בתוכן שנוצר על ידי המשתמש כ ״nofollow״ או אולי אף כ ״nofollow ugc״.
ההשפעה של אותם קישורי nofollow על SEO
ניתן לחלק את ההשפעה של אותן קישורי nofollow לשלושה טווחי זמנים:
1. לפני ההכרזה על סוגי הקישורים החדשים
לפני ההכרזה על אותן תכונות חדשות, נהוג היה להאמין כי קישורי nofollow עבדו בצורה הבאה:
- הם לא היו בשימוש לטובת סריקה ואינדוקס מכיוון וגוגל לא עקבה אחריהם.
- הם לא היו בשימוש עבור דירוג (*לטענת גוגל).
*הנקודה השנייה שציינתי נתונה לויכוח. המון אנשי SEO (ואני ביניהם) מאמינים כי אין זו אמת ולקישורי nofollow השפעה על דירוג, גם אם מזערית. דיברתי על כך בפוסט על קישורי nofollow והערך שלהם מבחינת קידום אתרים.
2. כיום, לאחר ההכרזה על אותם קישורים
על כל מקרה, לאחר ההכרזה על אותן תכונות חדשות גוגל מציינים כי הם מתייחסים לקישורים החדשים ולקישורי nofollow בצורה הבאה:
- הם עדיין לא משמשים לסריקה ואינדוקס (תנו מבט בשינויים העתידיים מטה).
- עבור דירוג, כל קישורי ה nofollow מעתה הם רשמית רק המלצה או רמיזה עבור גוגל, כלומר גוגל יכולים להחליט בעצמם אם להתעלם מקישורים אלו או להתייחס אליהם לטובת דירוג. כפי שציינתי קודם, המון אנשי SEO האמינו כי זו הדרך בה גוגל התייחסו לקישורים אלו כבר לא מעט זמן.
3. החל מהראשון למרץ 2020
גוגל אומרים מפורשות כי בתאריך הראשון למרץ 2020 כל התכונות של קישורים יהיה בגדר רמיזה בלבד ובאופן גורף. כלומר הסיטואציה תהיה כזו:
- במקרים מסויימים גוגל יתייחסו לאלו לטובת סריקה ואינדוקס.
- במקרים מסויימים גוגל יתייחסו לאלו לטובת דירוג.
אני מדגיש את המילים ״במקרים מסויימים״ מכיוון וגוגל מציינים מפורשות כי במרבית המקרים הן ימשיכו להתעלם מקישורי nofollow כפי (שטענו) שעשו בעבר.
מילים אחרונות
למרות שכרגע אין סיבה אמיתית לבצע שינוי כלשהו בקישורים הקיימים, ההחלטה אם לבצע שינוי כלשהו נתונה לשיקולכם כמקדמי אתרים ואנשי SEO.
מכיוון וקיים בלבול ראשוני ומחסור ביתרונות ברורים, כנראה והמון בעלי אתרים ימתינו לפני ביצוע שינוי כלשהו וימתינו לשלב שתהיה אינפורמציה מדוייקת וברורה יותר על הנושא.
ולמרות זאת, לבטח לא יזיק אם תסמנו קישורים בתשלום וקישורים ממומנים כ ״sponsored" או אף כ "nofollow sponsored״ ליתר ביטוחון לעת עתה. מה אתם חושבים על הנושא? ספרו לנו בתגובות…
האמת שלא ממש הבנתי.
נראה כי עומד לחול שינוי משמעותי בנושא הקישורים, אך אף אחד לא יודע את משמעותו. כלומר, הישארו דרוכים והמתינו למאמר הבא בנושא 🙂 לדוגמה, אם אני מגיבה בפורום כלשהו, עליו אין לי ממש שליטה, יהיה עלי לדרוש ממנהל הפורום להוסיף "nofollow sponsored" לקישורים שבחתימתי?
קודם לא הבנתי כיצד לנהוג (והתעלמתי), וכעת, לא הבנתי, רק שזה נהיה מסובך יותר וגם אחרים לא מבינים.. אגב, לא הצלחתי למצוא "ניווט מהיר" כמו שלך בעברית. תוכל לגלות לנו את שם הפלאגין שמתרגם את ה-TOC לעברית? ראה כיצד הכנסתי אותו באתר שלי.
היי מרינה,
סוג הקישורים הוא חדש לכולם ולא ברורה בדיוק ההשפעה של אלו. אני מניח שגוגל יספקו הסברים קצת יותר מפורטים בחודשים הקרובים. לגבי שאלתך, כל הנושא של אותם קישורי Nofollow (משלושת הסוגים) הם באחריות המפרסם או בעל האתר בלבד. לך כמשתמש אין מה לעשות ובעל האתר הוא זה שיוסיף/יחליט על סוג ה NoFollow שיופיע. מה שרלוונטי עבורך זה רק האתר שלך במקרה זה.
לגבי ה TOC זהו לא תוסף אלא קוד שנכתב במיוחד עבור זה כך שאין לי תוסף להמליץ עליו… 🙂
והתוסף נראה מאד נחמד באתר שלך האמת, אולי הייתי דואג שה TOC כברירת מחדל יהיה פתוח. מעבר לזה האתר שלך באנגלית ממה שאני רואה ולא בעברית…
לפי מה שאתה מציג כל קניית קישור היא בעצם סוג של sponsored, אבל מי ירצה לקנות קישור אם בסופו של דבר יסמנו לו את הקישור כסוג של nofollow?
ממה שקראתי באתר של MOZ פבלישרים לא נדרשים לעשות שינוי. כלומר, הם לא יהיו חשופים לענישה מצד גוגל במידה ולא יישמו.
https://moz.com/blog/nofollow-sponsored-ugc
היי אלה,
על קישור ממומן או קישור בתשלום להיות nofollow, אין זה חדש. כמובן שישנם אנשים שאינם מתייחסים לנהלים של גוגל ובכך גם תיאורטית ״משבשים״ את הטבעיות של קישורים ברשת האינטרנט. אז שוב, אם אתה מפרסם אדם אחר באתר שלך והקישור אינו טבעי, כלומר הוא משלם לך או מספק טובה כלשהי עבור אותו קישור – על קישור זה להיות nofollow לפי גוגל.
עקב הנהלים החדשים וכפי שציינתי במאמר, אם זה קישור בתשלום או ממומן עליו בעתיד הקרוב להיות מסומן כ sponsored אידיאלית, אך סימונו כ nofollow (לעומת sponsored) גם כן מספקת בשלב הנוכחי. וכתמיד, אם קישורים מסוג זה לא יסומנו כ nofollow בעל האתר חשוף לענישה מצד גוגל.
מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי…
אז כיצד אתה מתייחס לכך שפבלישרים לא נדרשים לעשות שינוי לפי גוגל?
אני מנהלת אתר פורומים (מבוסס bbpress), האם אתה ממליץ להגדיר את כל הקישורים שיעלו בתוך הפורומים כ nofollow או ugc? ואם אפשר במשפט או שניים איך עושים את זה בפועל? לא רואה הדרכה שלך בעניין..
היי טליה,
עלייך לסמן אלו כ User Generated Content (ugc), על הקישור להראות כמו בדוגמת הקוד שהצגתי. איני יודע להסביר לך על כיצד לעשות זאת בפורום של BBPress.
תודה רבה!