חיפוש ]

האופן בו גוגל ומנועי חיפוש מתייחסים לכתובות URL

מנועי חיפוש זקוקים לכתובת אתר ייחודית לכל עמוד בכדי לאפשר סריקה ויצירת אינדקס ובכדי להפנות את המשתמשים לעמוד זה. בואו נסביר מעט על המבנה של כתובת URL ונתאר כיצד מנועי חיפוש מתייחסים לכתובות אלו. ניתן לומר כי באופן כללי כתובת URL מתפצלת למספר חלקים באופן הבא:

protocol://hostname/path/filename?querystring#fragment

לדוגמה:

https://www.example.co.il/walkingshoes/womens.html?size=8#info

מעבר לכתובת הקובץ עצמו בדוגמה מעלה (שמסתיים ב womens.html), ניתן לראות כי ישנו פרמטר בשם size אליו מתייחסים כ Query String, ובנוסף ישנו פרמטר נוסף בשם info אליו מתייחסים כ Hash Tag בשפה במקצועית.

אותם Query Strings בכתובת ה URL מעבירים מידע בו ניתן להשתמש בעמוד המדובר. Hash Tags לעומתם משמשים על מנת לזהות את החלק בעמוד אליו תתבצע גלילה בדפדפן (מבוסס ID של אלמנט HTML כלשהו הקיים בעמוד).

חשוב לציין כי גוגל ומנועי חיפוש מתעלמים מאותם Hash Tags אך בהחלט מתייחסים ל Query Strings. לכן, כאשר ישנו שימוש רחב בפרמטרים מסוג זה (חנויות דיגיטליות למשל), עליכם לוודא כי מנועי החיפוש יתייחסו לכתובת URL זהה אך בעלת Query String שונה ככתובת אחת, אחרת הם עלולים להתייחס לאותה כתובת בעלת פרמטר שונה ככתובת שונה או כתוכן משוכפל.

חסימת מנועי חיפוש ושימוש בכתובות קנוניות

באפשרותכם לחסום מנועי חיפוש מלהתייחס לכתובות אלו על ידי קובץ robots.txt ונכון לעשות זאת בלא מעט מקרים. הדרך לחסום כתובות עם Query Strings מתבצעת בצורה הבאה:

User-agent: *
Disallow: *?dir=*
Disallow: *&order=*
Disallow: *?price=*

אך בהמון מקרים הדרך הנכונה לפתור מצבים אלו היא שימוש בכתובות קנוניות הלא הן חלק בלתי נפרד  מביצוע SEO טכני נכון. עליכם לדאוג כי לכל הכתובות עם הפרמטרים השונים קיימת כתובת קנונית לכתובת ה URL של קטגורית הבסיס (Base Category).

הנה מספר דוגמאות להמחשה (הסרתי את הפרוטוקול לצורך נוחות הטבלה):

URL/Page TypeVisible URLCanonical URL
Base Category URLdomain.co.il/page-slugdomain.co.il/page-slug
Social Tracking URLdomain.co.il/page-slug?utm_source=twitterdomain.co.il/page-slug
Affiliate Tracking URLdomain.co.il/page-slug?a_aid=123456domain.co.il/page-slug
Sorted Category URLdomain.co.il/page-slug?dir=asc&order=pricedomain.co.il/page-slug
Filtered Category URLdomain.co.il/page-slug?price=13domain.co.il/page-slug

הבחנה בין סוגי הכתובות השונות

גוגל ושאר מנועי החיפוש מתייחסים לכתובות עם WWW וללא WWW ככתובות שונות. כנ״ל לגבי כתובות HTTP לעומת HTTPS. זה המקום לציין כי כאשר מוסיפים את האתר לקונסולת החיפוש של גוגל (Search Console) יש להוסיף את כל ארבעת הנכסים בגירסאות השונות.

מעבר לכך, יש להבחין בין כתובות המסתיימות בקו נטוי סוגר ( / ) לכתובות ללא אותו קו נטוי הנקרא Trailing Slash בשפה המקצועית. אם מסתכלים על הכתובת הראשית של הדומיין, גוגל אינה מחשיבה קו נטוי זה ככתובת שונה, לדוגמה – הכתובת https://example.co.il/‎ זהה לכתובת https://example.co.il.

לעומת זאת, בנתיב המופיע לאחר הכתובת הראשית יש להבחין בין שני המקרים. למשל, הכתובת https://example.co.il/dogs אינה זהה לכתובת https://example.co.il/dogs/‎.

למידע נוסף כל אותו קו נטוי תנו מבט במדריך חשיבות ה Trailing Slash בכתובות URL.

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס. מספק אתרים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי. צריכים עזרה? צרו איתי קשר.

0 תגובות...

תגובה חדשה

הוסיפו קוד באמצעות הכפתורים מטה. למשל, בכדי להוסיף PHP לחצו על הכפתור PHP והוסיפו את הקוד בתוך השורטקוד. מצאתם שגיאה בפוסט? עדכנו אותנו...