Search

מה זה DNS (Domain Name System)?

במילים פשוטות, Domain Name System הוא אוסף של מסדי נתונים המתרגם ״שמות מארח״ (Hostnames) לכתובות IP. ניתן להתייחס ל DNS כאל ״ספר הטלפונים של האינטרנט״ מכיוון והוא ממיר שמות מארח שקל לזכור כמו www.duckduckgo.com לכתובת IP כמו 40.114.177.156, ואלו כמובן מספרים שממש לא קל לזכור.

הפירוש של IP הוא Internet Protocol אם אינכם יודעים…

פעולה זו מתבצעת מאחורי הקלעים לאחר שאתם מכניסים כתובת URL בשורת החיפוש של הדפדפן. ללא DNS (ובטח ללא מנועי חיפוש כמו גוגל או Duckduckgo), הניווט באינטרנט לא יהיה פשוט מכיוון והיה עלינו להכניס את כתובת ה IP של כל אתר בו היינו מעוניינים לבקר.

כיצד עובד DNS?

מה זה DNS וכיצד הוא עובד?

מה זה DNS וכיצד הוא עובד? קרדיט: www.wpglobalsupport.com

אם אין זה ברור, הקונספט הבסיסי לכיצד DNS מבצע את העבודה הוא די פשוט: כל כתובת של אתר (URL) שאתם מכניסים בשורת החיפוש של הדפדפן נשלחת לשרת DNS היודע למפות את אותה כתובת לכתובת ה IP הרלוונטית.

אותה כתובת ה IP היא זו בה משתמשים מכשירים בכדי לתקשר אחד עם השני מכיוון והם אינם יכולים (ואינם רוצים) לשדר אינפורמציה תוך שימוש בשמות כמו www.google.com, www.savvy.co.il וכדומה.

כל שעלינו לעשות הוא להכניס שם פשוט לאתרים אלו כשה DNS עושה את החיפוש עבורינו, ומאפשר לנו גישה כמעט מיידית לכתובת ה IP שפותחת את אותם עמודים שרצינו.

שוב – שמות הדומיין כמו www.rumble.com וכל כתובת אתר אחרת משמשת רק עבור הנוחות מכיוון וקל יותר לזכור אלו.

אם נפרט קצת יותר, מחשבים הנקראים root servers אחראים לשמירה של כתובות ה IP עבור כל top-level domain. כשאנו מבקשים אתר מסויים, זהו אותו root server שקודם כל מעבד את האינפורמציה בכדי להבין את השלב הבא בתהליך החיפוש (lookup).

לאחר מכן, שם הדומיין מועבר ל Domain Name Resolver (DNR) הנמצא ב ISP בכדי לזהות את כתובת ה IP הנכונה, ובסופו של דבר מידע זה נשלח חזרה למכשיר ממנו התבצעה הבקשה.

מה זה DNS root server?

מה זה DNS Caching ובמה הוא תורם?

המטרה של caching היא לשמור מידע (זמנית) במיקום מסויים שיאפשר ביצועים ותוצאות טובות יותר כשמתבצעת בקשה כלשהי לאתר מסויים (כלומר כשהמשתמש מכניס כתובת לשורת הכתובות בדפדפן).

שמירת DNS או DNS caching מאפשר שמירה של מידע במיקום קרוב יותר למשתמש כך שהמיפוי של הכתובת אותה המשתמש הכניס השורת הכתובות יתבצע מהר יותר, וכך שלא יהיה צורך בשאילתות נוספות במורד השרשרת של תהליך המיפוי. מכאן ש DNS caching יוביל לשיפור בזמן הטעינה וידרוש רוחב פס ו CPU מועט יותר.

אותו מידע DNS Cache יכול להשמר במספר מיקומים שונים, כשכל אחד מהם ישמור מידע זה לסמן מוגדר וספציפי הנקבע על יד הגדרת ה Time To Live (TTL).

בדיקת ה DNS של דומיין האתר שלכם

אם אתם מעוניינים לבדוק רשומות DNS של דומיין כלשהו, או לצורך העניין את רשומת ה DNS של דומיין האתר שלכם, תוכלו להשתמש באחד מהכלים השונים הקיימים ברשת.

אחד מכלים אלו נקרא whatsmydns.net והוא מאפשר לכם לבדוק את כתובת ה IP אליה דומיין מסויים משויך, כמו גם רשומות DNS מסוגים שונים. הנה רשימה של רשומות DNS שניתן לבדוק באמצעות כלי זה:

  • A – The most common DNS record, used to point a domain to an IP address.
  • CNAME – Also known as alias records, they point to other DNS records. Sometimes used for subdomains like www.
  • MX – Mail Exchanger records are used set email servers and their priority.
  • NS – Name Server records store the authoritative nameserver.
  • TXT – Text records are commonly used for configuration settings such as SPF and DKIM records.
Check DNS Propagation

ניקוי רשומות DNS במערכת ההפעלה – Flush DNS

מערכות הפעלה כמו Windows ואחרות שומרות לוקאלית כתובות IP ומידע נוסף הקשור לשמות מארח (hostnames) בכדי שיוכלו לגשת לאלו במהירות במקום לגשת כל פעם מחדש לשרת ה DNS.

כשמערכת ההפעלה מבינה ששם מארח כלשהו סִינוֹנִימִי לכתובת IP מסויימת, קיימת רשות לשמור אינפורמציה זו או לשמור אותה בזכרון המטמון (cache) של המכשיר המדובר.

ולמרות ששמירת מידע זה יכול להיות שימושי, ישנם מצבים בהם המידע שנשמר במערכת ההפעלה כבר לא עדכני או משובש. באופן כללי, מערכות הפעלה מסירות מידע זה אחת לתקופה, אך אם יש לכם בעיה לגשת לאתר מסויים ואתם חוששים שהיא קשורה לבעיית DNS – הדבר הראשון שיש לעשות הוא למחוק את המידע ולפנות מקום לרשומות DNS מעודכנות.

ניתן לעשות זאת באמצעות אתחול פשוט של המחשב (reset) מכיוון ואותו DNS Cache נמחק בעת אתחול. לחילופין, ניתן לבצע פעולה ידנית בשם Flushing DNS שכנראה פשוטה יותר מאתחול המחשב.

במערכת הפעלה Windows ניתן לעשות זאת דרך ה Command Prompt באמצעות הפקודה הבאה:

ipconfig /flushdns

במערכת הפעלה macOS ניתן לעשות זאת באמצעות ה Terminal:

sudo killall -HUP mDNSResponder

הנה רשימה מדויקת יותר של הפקודה המדוברת לפי מערכת הפעלה….

ניקוי DNS לוקאלי לפי מערכת הפעלה

macOS Monterey 12.0.0

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

macOS Big Sur 11.2.0

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

macOS Catalina 10.15.0

sudo killall -HUP mDNSResponder

macOS Mojave 10.14.0

sudo killall -HUP mDNSResponder

macOS High Sierra 10.13.0

sudo killall -HUP mDNSResponder

macOS Sierra 10.12.0

sudo killall -HUP mDNSResponder

OSX 10.11.0

sudo killall -HUP mDNSResponder

OSX 10.10.4

sudo killall -HUP mDNSResponder

OSX 10.10.0 – 10.10.3

sudo discoveryutil mdnsflushcache

OSX 10.9 – 10.8 – 10.7

sudo killall -HUP mDNSResponder

OSX 10.5 – 10.6

sudo dscacheutil -flushcache

Windows

ipconfig /flushdns

Linux (depending on what you’re running)

/etc/init.d/named restart
/etc/init.d/nscd restart

חשוב לציין, כי בהתאם לדרך בה מוגדר הראוטר שלכם, ייתכן ונשמרות גם בו רשומות DNS. אם ניקוי רשומת ה DNS במחשב הלוקאלי אינו פותר את בעיית ה DNS שאתם חווים, נסו לאתחל את הראוטר ולראות אם זה פותר את הבעיה…

רשומות DNS בקובץ ה hosts אינם מוסרות כשאתם מנקים את רשומות ה DNS. אתם חייבים לערוך את קובץ ה hosts ולמחוק את שמות המארח וכתובות ה IP השמורות שם באופן ידני.

 

עד כאן.

רועי יוסף
רועי יוסף

מפתח אתרים ותבניות וורדפרס יעודייות על בסיס עיצוב. אוהב טיפוגרפיה, צבעים ומה שבינהם ומכוון לספק אתרים רספונסיבים עם ביצועים גבוהים, מותאמים למנועי חיפוש ובעלי קוד ולידי, סמנטי ונקי.

0 תגובות...

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג