נושא ה On-Page SEO ואופטימיזציה לתוכן הוא חלק העומד בפני עצמו. עם זאת, דעו לפני שאתם נוגעים בתוכן, כנראה ונכון יהיה לבצע פעולות הקשורות ל SEO טכני עליהן דיברנו בחלק הראשון של הסדרה.
אך לעניינו, אומר כבר בתחילת המדריך כי בתהליך ה On-Page SEO עליכם לחשוב בראש ובראשונה על המבקרים באתר ועל חווית משתמש נכונה, ורק אחר כך על האופן בו יראו את התוכן מנועי החיפוש השונים.
עליכם להתייחס לגוגל ולמנועי החיפוש כאל משתמש המבקר באתר שלכם. אופטימיזציה מבחינה טכנית (SEO טכני) יחד עם שיפור חווית המשתמש וכתיבת תוכן המספק ערך לגולשים, יובילו אתכם בוודאות לדירוג גבוה יותר בגוגל.
אז בואו נדבר על אותה אופטימיזציה לתוכן ונתחיל בלהסביר למי שאינו יודע מה זה בעצם On-Page SEO. שתהיה קריאה מהנה! 🙂
מה זה On-Page SEO?
On-Page SEO (לפעמים נקרא גם On-Site SEO) הוא תהליך אופטימיזציה לעמודים אינדיבידואלים ולתוכן האתר, ונועד בכדי לשפר את דירוג האתר במנועי החיפוש ולמשוך תנועה רלוונטית יותר של גולשים.
התהליך מתייחס לאופטימיזציה של תוכן כמו גם לאופטימיזציה של ה HTML Markup וזאת לעומת תהליך ה Off-Page SEO המתייחס לקישורים מאתרים אחרים וסיגנלים חיצוניים ולעומת SEO טכני הדואג להקל על מנועי החיפוש לפרש ולאנדקס את האתר שלכם. תנו מבט בדיאגרמה הבאה:
כפי שניתן לראות – לא קיימים גבולות ברורים בין SEO טכני, On-Page SEO ובניית קישורים מכיוון ועל אלו לעבוד יחד בכדי לקבל אופטימיזציה מלאה של האתר שלכם לטובת קידום ו SEO.
אך ניתן לומר ש On-Page SEO כרוך ברוב המקרים בביצוע שינויים באספקטים שונים של תוכן. אם נסתכל על שינויים אלו בנפרד, הם עשויים להיראות כצעד קטן בלבד, אך שילוב של אותם צעדים יחד עם תוכן המספק ערך לגולשים ו SEO טכני נכון יובילו לעלייה בדירוג האתר בתוצאות החיפוש האורגניות.
עליכם לחשוב על צעדים אלו כעל שיפור חווית המשתמש באתר. מבחינת המשתמש, ככל שהאינטראקציה והמעורבות עם התוכן גבוהה יותר, וככל שהוא נשאר באתר זמן רב יותר – חווית המשתמש אותה הוא חווה תהיה טובה יותר.
אגב, אם אתם מחפשים אדם שיבצע עבורכם SEO טכני תנו מבט בפוסט מחפשים איש SEO טכני? שירות SEO טכני לאתרים.
קידום אתרים בגוגל – אופטימיזצית תוכן | On-Page SEO
ככל הנראה, ליצירת תוכן אינפורמטיבי ובעל ערך לגולשים תהיה ההשפעה הרבה ביותר על דירוג האתר שלכם מכל שאר הגורמים המוזכרים במדריך זה. המשתמשים יודעים לזהות תוכן איכותי, וסביר להניח שאף ירצו להפנות לתוכן זה משתמשים אחרים. הפניות אלה יכולות להתבצע דרך בלוגים אחרים באותו נושא, באמצעות רשתות חברתית, אימיילים, פורומים ואמצעים אחרים.
באז אורגני או הפצה מפה לאוזן הם אלו שיעזרו לכם בבניית המוניטין (Trust) של האתר בקרב המשתמשים וגוגל, דבר שאינו קורה ללא תוכן מקורי ואיכותי. המטרה של אופטימיזצית תוכן ו On-Page SEO היא לגרום לתוכן להיות רלוונטי למה שהמשתמש מחפש ולהציגו כראוי בתוצאות החיפוש.
א. מחקר מילות מפתח – Keyword Research
בעולם בו פרקטיקות הקידום משתנות כל הזמן, דבר אחד נשאר די קבוע: הצורך במילות מפתח ומחקר מילות מפתח.
כאנשי שיווק, עליכם להכיר את הכלים הרבים שמאפשרים לכם לבחור את מילות המפתח הנכונות ביותר עבור העסק שלכם. זכרו כי עליכם לגשת לבחירת מילות המפתח במחשבה על אסטרטגיות שונות, אך על תסמכו על כלים אלו יותר מדי.
מחקר מילות מפתח אינו מתחיל בכלים אלו אלא מתחיל בהבנת קהל היעד שלכם (Target Market). אלו האנשים וזו האוכלוסיה שתחפש את התוכן שלכם כך זה קריטי להבין את הנתונים הדמוגרפיים שלהם, את תחומי העניין שלהם ואת הצורך שלהם.
לאחר שהבנתם וזיהיתם את קהל היעד השלב הבא יהיה לחלק קהל זה לקבוצות קטנות יותר וליצור מקטעים המבוססים על צרכים, נתונים דמוגרפיים ותחומי עניין שונים. מדוע אתם שואלים? מכיוון ואנשים שונים בקהל היעד שלכם יחפשו דברים אחרים ואתם רוצים לכסות את כל אותם אנשים.
למשל, אנשים שפשוט גולשים ומתעניינים ישתמשו במילים כמו ״best״, ״review", "top 10" וכדומה. לעומת זאת אנשים המעוניינים לקנות מוצר ישתמשו במונחים כגון ״buy", "discount" ו ״affordable״.
ניתן לומר כי בשנת 2019 החלוקה לקטגוריות חשובה במיוחד. גוגל מתעדפים את כוונת המשתמש יותר מתמיד בכל הנוגע לדירוג תוצאות החיפוש, כך שאם גוגל מזהה שביטוי מסויים בחיפוש מכיל כוונה כלשהי לקנייה, אז תוצאות החיפוש יתעדפו חד משמעית אתרי E-Commerce וזאת מכיוון והמשתמש מחפש לקנות מוצר מסויים.
אז לאחר שהבנתם את קהל היעד שלכם ומצאתם את מילות המפתח והביטויים הנכונים עבור העסק שלכם, ולפני שנתאר את הדרכים בפועל לקידום האתר בגוגל ואופטימיזצית On-Page עבור תוכן ובכלל, תנו מבט בתמונה הבאה המתארת את הקומפוננטות הבסיסיות של תוצאת חיפוש בגוגל:
ב. צרו כותרות דף ייחודיות ומדויקות – Title Tag
תגית ה Title היא בעצם כותרת העמוד ומציינת למשתמשים ולמנועי חיפוש כאחד את הנושא של עמוד מסוים. יש להציב תגית זו ברכיב ה <head>
של מסמך ה-HTML.
<title>Primary Keyword - Secondary Keyword | Brand Name</title>
אם העמוד שלכם מופיע בתוצאות חיפוש, התוכן של תגית זו כנראה ויופיע בשורה הראשונה של התוצאה עצמה. כותרת של עמוד הבית למשל, יכולה לפרט את שם האתר/העסק שלכם ועשויה אף לכלול מידע חשוב נוסף כמו מיקומו הפיזי של העסק או מספר תחומים או מוצרים עיקריים של אותו עסק.
היו מאד מחושבים בבחירת הכותרת מכיוון ולזו משקל רב כאשר מנועי חיפוש מנתחים את הנושא עליו התוכן שכתבתם מדבר.
כתיבת Meta Title – מספר דגשים
- אורך אופטימלי של תגיות Title הינו 50-60 תווים (כנראה וגוגל מעדכנים זאת למקס׳ 67 ממש בקרוב).
- מבנה אופטימלי – מילה או ביטוי מפתח #1 – מילה או ביטוי מפתח #2 | שם העסק.
- עליכם לדאוג כי תהיה כותרת ייחודית לכל עמוד באתר.
- השתמשו במילות מפתח חשובות בתחילת הכותרת.
- המנעו מכותרות המכילות מילות מפתח בצורה מוגזמת אך ורק לטובת SEO.
- כתבו כותרת עבור הלקוחות – כותרת שתמשוך את העין תייצר יותר קליקים.
זה המקום לציין ש״שם האתר״ (Site Title) שבאפשרותכם לקבוע תחת ממשק הניהול > הגדרות > כללי (או דרך עיצוב > התאמה אישית > פרטי האתר) הוא שונה מתגית ה title המדוברת. אותו שם אתר בדרך כלל רלוונטי רק ברמת תצוגה באתר שלכם ואינו משפיע על מנועי חיפוש ו SEO.
כך או כך, עליכם להגדיר נכון גם את שם האתר ותיאור האתר, בעיקר מכיוון ואלו ישמשו אתכם אחר כך כמשתנים בתוספי ה SEO השונים.
ג. צרו תיאור נכון לעמוד – Meta Description Tag
תיאור מטא או Meta Description Tag מספק תקציר של תוכן הדף. זהו התיאור שמופיע תחת הכותרת בתוצאות החיפוש של גוגל. על ה Title Tag שהזכרנו בסעיף הקודם לכלול כמה מילים או צירוף של מילים, בעוד שעל תיאור העמוד לכלול לכלול משפט או שניים, ואפילו פסקה קצרה.
<meta name="description" content="This is an example of a meta description. This will often show up in search results.">
יש לכתוב תיאור שיספק מידע ויעורר עניין בקרב המשתמשים אם יראו תיאור זה בתוצאות החיפוש וההמלצה היא לוודא שהטקסט מספיק ארוך בכדי להופיע במלואו בתוצאות החיפוש. שימו לב כי המטרה העיקרית בכתיבת תקציר זה היא לספק ערך ולהוביל לאחוז הקלקה (CTR) גבוה יותר.
מעבר לכך אומר כי בהחלט ניתן ואף רצוי להשתמש ב Meta Description בכדי להציג עובדות מוצקות לגבי העמוד. למשל, אם מדובר על עמוד המציג מוצר למכירה, נאמר ספר כלשהו, באפשרותכם להוסיף מידע ב Meta Description על מחבר הספר, מחירו, המאייר של הספר וכדומה וזאת על עוד אלו מוצגים כעובדות בצורה ברורה ומסודרת. הנה דוגמה:
<meta name="description" content="נכתב על ידי א.ב.יהושוע, איורים על ידי ואן גוך, מחיר: ₪17.99, אורך: 784 עמודים">
כתיבת Meta Description – מספר דגשים
- אורך אופטימלי הינו 120-158 תווים.
- מבנה אופטימלי – באידיאל עליו להכיל את מילות המפתח אך בראש ובראשונה להיות מושך ולגרום ללחיצות.
- אינו חייב להיות בפורמט של משפט אלא יכול להכיל מידע ועובדות לגבי מוצר או News Post כלשהו.
- יש לדאוג לתיאור ייחודי ושונה עבור כל אחד מעמודי האתר שלכם.
- אל תשתמשו במרכאות עבור הטקסט במלואו.
- המנעו מכתיבת מילות מפתח בלבד עבור SEO – לא תשיגו בכך כלום.
ד. השתמשו כראוי בתגי כותרת – H1, H2 Tags
מאחר ותגי כותרת בדרך כלל מודגשות ובעלות פונט גדול יותר, הם מספקות רמז חזותי חשוב המציין למשתמשים ולמנועי חיפוש את נושא התוכן הנמצא תחת אותה כותרת. כותרות אלו אף תורמות לקריאות (נוחות קריאה) גבוהה יותר עבור המשתמשים.
<h1>H1 Tag</h1>
Some Text
<h2>H2 Tag</h2>
Some Text
<h3>H3 Tag</h3>
Some Text
<h2>H2 Tag</h2>
Some Text
<h3>H3 Tag</h3>
Some Text
<h4>H4 tag</h4>
Some Text
בכדי ליצור מבנה היררכי נכון של תוכן, נעשה שימוש במספר גדלים של כותרות באמצעותם המשתמשים יוכלו לסרוק את המסמך ביתר קלות. נסו לחשוב על תוכן עניינים והקדישו מחשבה לזיהוי נקודות עיקריות ונקודות משנה בתוכן הדף. בעקבות זאת, החליטו היכן תרצו להשתמש בתגי כותרת H1, H2, H3 והלאה בהתאם.
תגיות …H1, H2, H3 – דגשים
- שמרו על היררכיה בתגי הכותרת כלומר מעבר סדיר מגודל תג כותרת אחד למשנהו.
- המנעו מהצבת טקסט בתגי כותרת שאינו שימושי להגדרת מבנה הדף.
- אין להשתמש בתגי כותרת במקומות שבהם תגים אחרים, כגון
<em>
ו-<strong>
, מתאימים יותר. - אין לבצע שימוש מוגזם בתגי כותרת בעמוד.
- המנעו מכותרות ארוכות מאוד.
- אין להשתמש בתגי כותרת לעיצוב הטקסט אלא להצגת מבנה.
- ניתן לומר כי לעיתים רחוקות מגיעים לשימוש בכותרות H5 ו H6.
- ניתן להשתמש ביותר מתגית H1 אחת. ( אך למה לכם ? ? ).
- ברוב האתרים טקסט הכותרת הנמצא בתגית H1 הוא זה שמופיע ב Title Tag.
לסיכום חלק זה, לתגי כותרות והיררכיה נכונה תפקיד חשוב בקידום האתר בגוגל ו On-Page SEO, השקיעו מחשבה בבחירתם.
עוד מידע על שימוש נכון בכותרות תוכלו למצוא במדריך תגיות כותרת בוורדפרס: H1, H2 – כיצד ומדוע להשתמש בהן. אומנם שם המאמר מציין תגיות בוורדפרס אך המדריך רלוונטי עבור כל אתר אינטרנט.
ה. אל תזניחו את עמודי הקטגוריות
באופן כללי, ניתן לומר כי עמודי הקטגוריות באתר שלכם חשובים יותר מפוסטים ועמודים אינדיבידואלים. אם יש לכם בלוג ואתם כותבים מספר פוסטים על נושא מסויים, על עמוד הקטגוריה של אותו נושא להיות מדורג במקום הראשון.
כל הנאמר בחלק זה רלוונטי גם עבור תגיות אם כאלו קיימות באתר שלכם.
ארגון נכון של קטגוריות הוא מאד משמעותי על מנת שגוגל יבינו את החלקים השונים של הבלוג שלכם ויפרשו נכון על מה אלו מדברות. תונ מבט בפוסט הבא המדבר בהרחבה על אופטימיזציה של קטגוריות בוורדפרס על מנת לדרג אלו גבוה יותר בגוגל ובמנועי החיפוש.
קידום ו SEO לעמודי קטגוריות – דגשים
- תנו לקטגוריות שם נכון – אתם מעוניינים כי שם הקטגוריות (Meta Title) יתאר לגוגל בדיוק על על כל הפוסטים בקטגוריה ספציפית מדברים.
- אל תשכחו תיאור קצר לקטגוריה (Meta Description) – תתפלאו כמה פעמים אני נתקל באתרים שאינם מספקים תיאור קצר לאותה קטגוריה.
- הציגו בתחילת עמוד הקטגוריה תיאור בין 150 – 300 מילה לפחות המתאר קצת יותר בהרחבה על מה אותה קטגוריה מדברת.
- הוסיפו 2-3 קישורים לפוסטים החזקים בתחילת הקטגוריה. אלו יכולים לעזור למשתמשים להגיע במהרה לתוכן הרצוי. אתם מעוניינים כמובן כי המשתמשים יגיעו לאחד הפוסטים באמצעות עמוד הקטגוריה ולא ינטשו את העמוד.
- וודאו כי לא קיימים שמות כפולים לקטגוריות.
ו. בצעו אופטימיזציה לתמונות
פעולה חשובה עליה יש לשים דגש באופטימיזציה של תוכן עבור מנועי חיפוש הינה אופטימיזציה לתמונות. זהו נכס SEO יקר ויש לנצל אותו כשישנה האפשרות. תמונות משפרות את חווית המשתמש בכך שהם מוסיפות עניין עבור הגולשים.
תמונה שנבחרה בקפידה מושכת את תשומת לב הגולשים יותר מטקסט. על התמונות להדגיש את נושא המאמר ולשקף את הטקסט הסובב אותן. לא ארחיב מעבר לכך מכיוון וכבר כתבתי מאמר על אופטימיזציה של תמונות בהקשר SEO, תנו מבט.
אופטימיזציה לתמונות – מספר דגשים
- בחרו תמונה מתאימה המשקפת את הטקסט הסובב אותה או את נושא המאמר.
- בחרו שם נכון לקובץ תמונה המשקף במספר מילים את נושא התמונה.
- וודאו כי גודל התמונה תואם את הגודל בה היא תוצג באתר שלכם.
- הקטינו את משקל התמונה.
- הוסיפו כיתוב (Caption) אם יש צורך.
- השתמשו בטקסט חלופי (Alt text) עבור כל אחת מהתמונות, גם עבור מנועי חיפוש וגם עבור בעלי מוגבליות.
ז. מה עוד ניתן לעשות ברמת התוכן עבור קידום האתר בגוגל?
ישנם עוד מספר דברים שלא ציינתי בהקשר של אופטימיזציה לתוכן אשר חשובים לא פחות, הנה נקודות נוספות שעליכם להתייחס אליהן:
- הוסיפו קישורים חיצוניים רלוונטים בתוכן שלכם, כאלו המפנים לאתרים אחרים המספקים מידע רלוונטי לנושא הפוסט אותו אתם כותבים.
- אין מתכון מסויים לגבי צפיפות מילות מפתח בתוכן. כתבו בצורה טבעית על הנושא ואל תנסו לדחוף מילות מפתח בכח. מספר מוגזם של ביטוי ספציפי או מילות מפתח זהות יכול להוביל לירידה בדירוג.
- השתמשו במדיה עשירה. סרטונים, גרפים, שאלונים וכדומה תורמים ל SEO מכיוון ואלו גורמים למשתמש להשאר זמן רב יותר באתר שלכם.
- השתמשו בכפתורי שיתוף, סיגנלים מרשתות חברתיות הופכים להיות חלק בלתי נפרד מהאלגוריתמים של גוגל.
האם אתם זקוקים למומחה SEO לקידום האתר בגוגל?
מומחה SEO או מומחה לקידום אתרים בגוגל הוא אדם בעל ידע עצמאי או כזה שעבר הכשרה לשיפור החשיפה של אתרים במנועי חיפוש.
מדריך זה מספק לכם לא מעט ידע (בתקווה) כך שתוכלו לצאת לדרך בעצמכם ולבצע אופטימיזצית תוכן בצורה יעילה. אך למרות הנאמר, מומלץ לשקול העסקה של מומחה לאופטימיזציה עבור מנועי חיפוש – כזה שיוכל לסייע לכם בבדיקת הדפים באתר שלכם.
הקפידו לבדוק מהם היתרונות הפוטנציאליים של העסקת מומחה SEO, וכן מהו הנזק האפשרי לאתר במקרה של ניהול לא אחראי של SEO.
מומחי SEO ומקדמי אתרים רבים מספקים שירותים שימושיים לבעלי אתרים, ביניהם:
- סקירת תוכן ומבנה האתר ומתן המלצות לשיפור.
- ייעוץ טכני בנושא פיתוח אתרים: למשל שרתי אירוח, הפניות נכונות, דפי שגיאה (404) וכדומה.
- פיתוח וכתיבת תוכן.
- ניהול קמפיינים מקוונים לפיתוח עסקי.
- מחקר מילות מפתח.
- הדרכות SEO.
- מומחיות בשווקים ואזורים גיאוגרפיים ספציפיים.
אם החלטתם לשכור מקדם אתרים, עליכם לדעת כי עדיף לשכור זה בשלב מוקדם ככל הניתן כך שתוכלו יחד איתו לדאוג שהאתר ייבנה בצורה ידידותית למנועי חיפוש. אך לפני שתחפשו מומחה לקידום האתר בגוגל, כדאי לפעול כצרכן נבון וללמוד כיצד מנועי חיפוש פועלים.
למרות הנאמר זכרו כי מומלץ בשלב הראשון הוא לבצע SEO טכני לאתר ולאפשר לגוגל לסרוק אותו כראוי, רק לאחר מכן לדאוג לקישורים ולהשקיע בתוכן ובחווית משתמש.
לסיכום
כל אסטרטגית SEO מתמקדת בלגרום לדירוג הגבוה ביותר שניתן במנועי החיפוש. בכדי לעשות זאת, עליכם לעצב ולפתח אתר שהאלגוריתמים של גוגל יאהבו באמצעות SEO טכני ולאחר מכן לבצע אופטימיזציה לתוכן ו On-Page SEO.
המדריך מתיימר לכסות את כל האספקטים של On-Page SEO ואופטימיזצית תוכן לטובת קידום בגוגל, אך אם ננסה לתמצת נושא זה לכמה מילים אז הוא מסתכם בתוכן איכותי וחווית משתמש מעולה.
שתי אלו יחד עם SEO טכני נכון יובילו אתכם בוודאות למקומות גבוהים יותר בתוצאות החיפוש של גוגל. נאמר לסיכום כי אין מתכון אחד שהוא מתכון מנצח, ישנן רק המלצות. אך אני מקווה שהמדריך עזר לכם להבין טוב יותר נושא זה ואת אותן המלצות.
בין אם כן ובין אם לא, אני מבטיח שהמדריך יעודכן באופן קבוע על מנת לשקף את הטרנדים האחרונים ב On-Page SEO ועל מנת לגרום לו להיות ברור וקריא אף יותר, וזאת בכדי שחווית המשתמש שלכם תשתפר.
דבר אחרון – אם אתם משתמשים בוורדפרס כמערכת ניהול תוכן, אז סביר להניח ואתם משתמשים בתוסף Yoast בכדי לבצע הרבה מהפעולות במדריך זה. אם זה המצב, אני מציע לכם לתת מבט במדריך שכתבתי על התוסף Yoast SEO.
אתם מוזמנים לשתף את המדריך, לשאול שאלות ולתת ביקורת בונה / פידבק בתגובות מטה כרגיל…. 🙂
תודה רבה על מאמר מעמיק , רציני ותורם.
על לא דבר, תודה שביקרת 🙂
תודה על מדריך מצויין! מאד עזר לי לבצע On-Page SEO באתר שלי 🙂 מקווה לראות שיפור בדירוגים בעקבות….
שמח שהמדריך תרם לך אריאל 🙂
מעולה!!! המון תודה
בכיף 🙂
הי רועי, תודה על המאמר, מעולה!
רציתי לשאול האם יש דרך לעשות Meta Description גם לעמוד פייסבוק? אני לא מדבר על Meta Description לעמוד באתר שיופיע בתוך פלטפורמת פייסבוק. אני מדבר על כך שאם למשל אחפש את השם שלך בגוגל, ואחד התוצאות שיעלו יהיו דף הפרופיל שלך בפייסבוק (בשלב תצוגה מקדימה, שרואים Meta Description, לפני שמקליקים ועוברים לפלטפורמת פייסבוק).
הייתי שמח אם הייתה לי הדרך לערוך את ה Meta Description של פרופיל הפייסבוק כך שזה יציג את התיאור שאני הייתי רוצה שיציג, ולא יאסוף בעצמו באופן רנדומאלי תיאור אקלקטי שמפוזר בפרופיל פייסבוק (איסוף רנדומאלי של גוגל נותן תוצאות ממש גרועות לפעמים, שנתקעים איתם..)
היי יעקב,
עד כמה שאני יודע, ה Meta Description של הפרופיל שלך שמופיע בתוצאות החיפוש הוא הטקסט שמופיע ב״אודות״ או ב "About You״ של הפרופיל שלך. אם אין לך כזה אז נסה להוסיף ולראות אם הטקסט משתנה. תעדכן אותנו אם כן… 😉