Search

קידום אורגני של מוצרים בחנות על ידי Reverse Engineering של גוגל שופינג

למנוע החיפוש של גוגל מטרה אחת – לספק למשתמש את התוצאה המתאימה ביותר לביטוי שהמשתמש חיפש. ובדיוק כפי שגוגל מאפשרת חיפוש טקסטואלי, חיפוש תמונות וחיפוש וידאו, היא גם מאפשרת חיפוש של מוצרים לרכישה באמצעות כלי הנקרא גוגל שופינג (Google Shopping).

גוגל שופינג הינו מנוע החיפוש הגדול ביותר למוצרים והוא מציג תוצאות של מוצרים הקיימים בחנויות וירטואליות ברחבי הרשת. באמצעות גוגל שופינג ניתן להגיע למוצר הנכון ביותר, בזמן הקצר ביותר, וזאת באמצעות חיפוש וסינון מהיר של תוצאות החיפוש.

בפוסט זה נתאר כיצד לקדם אורגנית מוצרים מהחנות הוירטואלית שלכם בגוגל שופינג, וכיצד ניתן להשתמש באלגוריתם של גוגל לטובתינו באותו הקשר…

גוגל שופינג - Google Shopping

לפני שנתחיל, מספר מילים על קידום אורגני

עם השנים, תהליך הקידום האורגני של מוצרים (ובכלל) נהיה הרבה יותר מאתגר, בעיקר מפאת התחרות הרבה, אך גם מכיוון שמנועי החיפוש עצמם הפכו חכמים יותר, ושילבו בין היתר בינה מלאכותית ויכולות למידה אודות התנהגות המשתמשים.

ועדיין, קידום אורגני אפשרי ועובד מצוין כל עוד מתמקדים בנישה מסויימת ובמספר סביר של מילות מפתח להן קשר ישיר. העניינים אף מסתבכים מעט כששואפים לקדם אורגנית חנות אינטרנטית המציעה מגוון רחב של מוצרים מקטגוריות שונות ומותגים שונים. ולכן, בכדי לקדם אורגנית מוצרים למכירה בחנות וירטואליות עלינו להשתמש באסטרטגית קידום שונה מזו שנשתמש כשאנו מקדמים אתר תדמיתי למשל.

בפוסט זה נספק נקודת מבט מעט שונה על האופן בו ניתן להביא לגידול במכירות באמצעות קידום אורגני ואפקטיבי שנבדק ועובד. בואו נתחיל…

שלב 1: להבין איך גוגל רואה את המוצרים שלנו

איננו באמת יודעים כיצד עובדים מנועי החיפוש ככלל, וגוגל בפרט. אנו יכולים לשער, ואף לנסות ולבדוק מגוון אפשרויות, אך האמת היא שלעתים שיטה העובדת באתר אחד אינה עובדת באתר אחר.

איננו באמת יודעים מדוע אתר א׳ מופיע מעל אתר ב׳ בתוצאות החיפוש האורגניות. עם זאת, דווקא בהקשר קידום אורגני של מוצרים קיימת עבורינו האפשרות לספק הצצה מסויימת אל מאחורי הקלעים של האלגוריתם, הצצה המאפשרת לנו להבין הרבה יותר ממה שניתן היה לחשוב מלכתחילה.

בכדי להבין כיצד גוגל רואה את המוצרים שלנו, עלינו להשתמש בכלים שגוגל מספקת. במקרה זה אנו נבחן את הפרמטרים שגוגל מציגה לנו תחת גוגל שופינג (הטאב הרביעי מתחת לשדה החיפוש).

בואו נבצע דגימה קטנה ונחפש את הביטוי "מסך" התוצאות שלנו יכללו מגוון מוצרים לפי מיון "רלוונטיות":

תוצאות החיפוש בגוגל שופינג (Google Shopping)

מבט על תוצאות החיפוש של המילה ״מסך״ בגוגל שופינג

שימו לב כי בשלב זה סדר המוצרים אינו מסודר לפי מחיר, תכונה או לפי אף פרמטר אחר. כלומר, ניתן לראות את המוצרים שגוגל חושבת כי הם המתאימים ביותר לביטוי שחיפשנו. אבל חשוב מכך, ניתן להבין מתוצאות אלו מי הם השחקנים (החנויות) שמנוע החיפוש ממקם בראש תוצאות החיפוש.

כבר בשלב זה ניתן לראות באופן ברור, כי בדומה לקידום אורגני סטנדרטי, גוגל מתעדפת מותגים חזקים מאתרי אוטוריטה. עם זאת, היא לא מספקת לנו יוצר מדי מידע. בכדי להבין טוב יותר כיצד גוגל רואה את המוצרים שלנו נבצע שתי פעולות:

  • נבצע חיפוש long tail – לדוגמה, נוסיף גודל.
  • נבצע סינון בסרגל הצידי – לדוגמה, נבחר מותג.

אם נחפש את הביטוי ״מסך 24 אינץ״ למשל, נוכל לראות נתונים ברורים יותר:

מבט על תוצאות החיפוש של הביטוי ״מסך 24 אינץ״ בגוגל שופינג

מבט על תוצאות החיפוש של הביטוי ״מסך 24 אינץ״ בגוגל שופינג

ניתן לראות כי במקרה זה גוגל מעניקה הזדמנות שווה גם לאתרים שאינם בהכרח אוטוריטות. כעת אנו יכולים להשוות ולבדוק מה גרם לגוגל להציג את המוצרים בסדר שונה, ולנסות להבין אילו פרטים או מידע גוגל רואה כחשוב כשהיא מתעדפת מוצרים זהים בחנויות השונות. אנו יכולים להבין כי:

  • גוגל אוהבת טקסט/תוכן והרבה ממנו.
  • גוגל אוהבת טקסט או מידע הגלוי מיידית.
  • גוגל אוהבת טבלאות מפרט טכני.

ניתן לראות בחיפושים רבים שגוגל אינה מסתמכת על שם המוצר המופיע בכותרת אלא ממש מפלחת את המפרט הטכני ושואבת משם מידע. ואם נרצה לצלול אף עמוק יותר בהבנה כיצד רואה גוגל את המוצרים שלנו, נבצע חיפוש נוסף עם זנב ארוך אף יותר. נחפש במקרה זה מוצר ייחודי לפי המספר הסידורי שלו:

תוצאות החיפוש לפי מספר סידורי בגוגל שופינג

ניתן לראות כי גוגל מציגה כעת באופן שונה את המוצרים, כלומר תצוגת שורות במקום גריד. ניתן גם לראות שגוגל מציגה לנו את התוצאה המתאימה ביותר מבחינתה בגדול, ואף ניתם להבחין כי היא מסמנת לנו ב Bold את מילות המפתח כפי שהיא עושה בתוצאות החיפוש הרגילות.

בחיפוש ממוקד מסוג זה, נמצא כבר מגוון חנויות עם תוכן דל בעמוד המוצר, ובמקרים רבים אף מוצרים ללא מפרט טכני מסודר. עכשיו זה הופך ונהיה מעניין, אם נפעיל סינון צד ונבחר סוג מוצר ו/או נתון אחר מהמפרט הטכני שיאפשר לנו ללמוד מעט יותר, נראה שכמות אפשרויות שלנו מצטמצמת למספר מאד קטן של חנויות (במקרה זה, לא ישראליות):

סינון התוצאות בגוגל שופינג

אם ננסה להבין מדוע גוגל בחרה להציג דווקא חנויות אלו, כלומר חנויות שלבטח פחות רלוונטיות עבורינו כתושבי ישראל, נוכל לזהות שתי סיבות:

  • מחיר – ההצעה אינה כוללת עלות שילוח!
  • ערך סינון – נמצא במפרט טכני מסודר בטבלה.

שלב 2: להבין כיצד ניתן להעזר באלגוריתם של גוגל לטובתנו

אז למרות שעדיין איננו יודעים כיצד האלגוריתם של גוגל עובד, אנו בהחלט יודעים בשלב זה מה גוגל אוהבת ומה לא. אם נרצה לנצל ולהשתמש באלגוריתם של גוגל לטובתנו, ניתן ורצוי לבצע מחקר גוגל שופינג במקביל למחקר מילות המפתח.

במילים אחרות, לאחר זיהוי מילת המפתח המובילה למוצר שברצוננו למכור, עלינו לחפש ולבחון בגוגל שופינג אילו אפשרויות סינון מופיעות ולספק מידע זה במפרט של עמוד המוצר בחנות שלנו עם פירוט נרחב ככל הניתן.

נוכל אף להשתמש בפתרונות יצירתיים להצגת תכונות שלא בהכרח קשורות על ידי קישור לקטגוריה אחרת  בחנות שלנו, ובכך להגדיל את הרלוונטיות של המוצר לקהלים נוספים.

כמו כן, ובהתאם לשיטת השיווק שלכם, ניתן בהחלט להפריד בין עלות המוצר לבין עלות המשלוח, וזאת כל עוד אתם מספקים מידע זה באופן ברור בעמוד המוצר, ובכך ניתן בעצם להציג מחיר טוב יותר בכל השוואת מחירים או פרסום בגוגל שופינג.

כדי להבטיח שגוגל מפרשת נכון את המפרט הטכני, את מחיר המוצר, ואת שאר הספסיפיקציות, מומלץ להטמיע גם סכמת מוצר.

לסיכום

גוגל שופינג היא שחקן מאד משמעותי עבור אתרי מכירות רבים. אך גם אם אתם בוחרים שלא לעשות בכלי זה שימוש פעיל, כדאי שתעזרו בו ככלי למידה ומחקר, וזאת בכדי להבין מה אתם יכולים להציע ללקוחות שהמתחרים שלכם אינם מציעים. אחרי הכל, המטרה העיקרית שלנו היא להגדיל את סיכויי המכירה, ולהופיע עם כמה שיותר מוצרים בראש תוצאות החיפוש האורגניות.

ישראל בוכוולד
ישראל בוכוולד

מנהל אתרים בחברת WEmanage

0 תגובות...

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג