הצגת מאמרים רלוונטים (בשמם הלועזי Related Posts) בבלוג שלכם יכולה לשפר את מעורבות המשתמש עם תוכן האתר, יכולה לשמור על הגולשים זמן רב יותר באתר שלכם, ואף לעזור לקידום האתר. על ידי הצגת מאמרים רלוונטים באתר, אתם תורמים לחוויית המשתמש ובסופו של דבר זהו עוד צעד בכדי להשיג את היעדים של אתר הוורדפרס שלכם.
אז מכיוון ואנו משתדלים להשתמש בכמה שפחות בתוספים, אם זה מסיבות אבטחה, מהירות האתר והאפשרות לעצב ולשנות את הפונקציונליות בהתאם לדרישות האתר, גם במקרה זה נכון יהיה להוסיף אפשרות להצגת מאמרים רלוונטים (נקראים גם מאמרים פופולרים / מאמרים נוספים) ללא תוסף.
אך לפני שנראה כיצד לעשות זאת נאמר מספר מילים על יתרונות השימוש באלו בבלוג שלכם…
אני מניח אגב ששמתם לב לסקשיין ״מאמרים נוספים״ בתחתית כל פוסט בסאבי בלוג. אם לא, גללו למטה לסוף המאמר ותראו חלק זה בדיוק לפני תגובות הפוסט.
מדוע להוסיף Related Posts בסוף מאמר כזה או אחר?
אותם מאמרים רלוונטים, כשמם כן הוא – מכילים פוסטים הרלוונטים לנושא המאמר אותו קורא הגולש ברגע נתון. זוהי פונקציונליות מאד שכיחה באתרי בכלל ובאתרי וורדפרס בפרט, היכולה להועיל לאתר הוורדפרס שלכם מכמה בחינות. הנה מספר יתרונות להוספת אותם מאמרים רלוונטים לאתר וורדפרס:
- הם משפרים את חווית המשתמש – הצגת מאמרים רלוונטים היא דרך שאינה חודרנית ומאד נוחה עבור המשתמשים שלכם לגלות מאמרים הרלוונטים לתחום העניין שלהם.
- הם עוזרים לקידום האתר – חלק בלתי נפרד מ On-Page SEO ואופטימיזציה לגוגל ומנועי חיפוש היא אסטרטגיית קישורים פנימיים נכונה (Internal Linking). מאמרים רלוונטים אים בהכרח חלק מאסטרטגיה זו, אך לבטח עוזרים לכם בבניית קישורים פנימיים בצורה אוטומטית ועוזרים לגוגל ומנועי החיפוש השונים להבין את מבנה האתר שלכם.
- הם מקטינים את שיעור העזיבה (bounce rate) – כולנו מנסים להקטין את אחוזי הנטישה באתר שלנו. ישנו סיכוי גבוה יותר כי גולשים בעלי עניין בתוכן מסויים, יילחצו על אותם קישורים ומכאן שיקטינו את אחוז הנטישה ויישארו באתר שלכם זמן רב יותר.
- הם מאפשרים גישה לתוכן ישן – אם אתם מוסיפים תוכן בתדירות גבוהה לבלוג שלכם, התוכן הישן ״ייקבר״ מהר מאד בדפים האחרונים של הבלוג אליהם הגולשים אינם מגיעים בדרך כלל. הוספת מאמרים רלוונטים בסוף כל פוסט היא דרך מצויינת להציג את אותו תוכן חבוי עבור הגולשים שלכם.
למרות שאותם פוסטים רלוונטים מוצגים בצורה אוטומטית, נדאג שתמיד יוצגו עבור הגולש פוסטים ממוקדים לתוכן אותו הוא צורך כרגע. האבחנה אילו פוסטים רלוונטים לפוסט הנוכחי יכולה להתבצע לפי קטגוריות, לפי תגיות או לפי טקסונומיות בפונקציה שנציג מטה.
הוספת Related Posts בתבנית וורדפרס
ניתן להוסיף מאמרים רלוונטים לתבנית שלכם בכמה צעדים פשוטים.
השלב הראשון הוא להוסיף את הקוד הבא לקובץ functions.php
. אם אתם משתמשים בתבנית בת כמובן, הוסיפו את הקוד לקובץ functions.php
בתבנית הבת שלכם.
<?php
// ********* BEGIN HERE *********
function sv_related_posts($args = array()) {
global $post;
// default args
$args = wp_parse_args($args, array(
'post_id' => !empty($post) ? $post->ID : '',
'taxonomy' => 'category',
'limit' => 3,
'post_type' => !empty($post) ? $post->post_type : 'post',
'orderby' => 'rand'
));
// check taxonomy
if (!taxonomy_exists($args['taxonomy'])) {
return;
}
// post taxonomies
$taxonomies = wp_get_post_terms($args['post_id'], $args['taxonomy'], array('fields' => 'ids'));
if (empty($taxonomies)) {
return;
}
// query
$related_posts = get_posts(array(
'post__not_in' => (array)$args['post_id'],
'post_type' => $args['post_type'],
'tax_query' => array(
array(
'taxonomy' => $args['taxonomy'],
'field' => 'term_id',
'terms' => $taxonomies
),
),
'posts_per_page' => $args['limit'],
'orderby' => $args['orderby'],
'order' => $args['order']
));
if (!empty($related_posts)) { ?>
<div class="related-posts">
<h3 class="widget-title"><?php _e('Related articles', 'textdomain'); ?></h3>
<ul class="related-posts-list">
<?php
foreach ($related_posts as $post) {
setup_postdata($post);
?>
<li>
<a class="title" href="<?php the_permalink(); ?>" title="<?php the_title_attribute(); ?>">
<?php if (has_post_thumbnail()) { ?>
<div class="thumb">
<?php echo get_the_post_thumbnail(null, 'medium', array('alt' => the_title_attribute(array('echo' => false)))); ?>
</div>
<?php } ?>
<h4><?php the_title(); ?></h4>
</a>
</li>
<?php } ?>
</ul>
<div class="clearfix"></div>
</div>
<?php
}
wp_reset_postdata();
}
שימו לב כי במידה ואתם מעוניינים להשתמש בקבצי התרגום של התבנית – יש להחליף את textdomain בשורה מספר 48 ל
textdomain
של התבנית שלכם. אחרת פשוט שנו את הטקסט Related Posts למה שתרצו – ״מאמרים רלוונטים״ במקרה שלנו.
השלב השני הוא לקרוא לפונקציה sv_related_posts()
היכן שתרצו בתבנית שלכם, בדרך כלל תרצו להוסיף אותה בקובץ single.php
לאחר הקריאה ל the_content()
.
הארגומנטים בהם ניתן להשתמש
הפונקציה עצמה די ורסטילית וניתן להשתמש בלא מעט ארגומנטים על מנת להציג את התוכן הרלוונטי בהתאם לדרישה של אתר הוורדפרס שלכם – או יותר נכון, הבלוג שלכם. תוכלו לקבוע את מספר הפוסטים שיוצגו, את הסדר בהם הם יוצגו, את הטקסונומיה שלפיה יוצג התוכן ועוד..
תוכלו בעצם להשתמש בכל ארגומנט הקיים עבור הפונקציה get_posts() עליה מבוסס הקוד אותו הצגנו מעלה כאשר ישנו שינוי אחד קטן – על מנת להגביל את מספר הפוסטים שיוצגו יש להשתמש בארגומנט limit
המתורגם בסופו של דבר לארגומנט posts_per_page
בקריאה ללולאה של וורדפרס.
זהו בגדול, ניתן כעת מספר דוגמאות לשימוש בפונקציה שיצרנו…
Related Posts – דוגמאות שימוש בפונקציה שיצרנו
1. הצגת שלושה מאמרים רלוונטים:
<?php sv_related_posts(); ?>
כברירת מחדל הקריטריון לפיו תעבוד הפונקציה הוא לפי קטגוריות כאשר יוצגו שלושה פוסטים בלבד.
אם אתם מעוניינים לשנות את מספר הפוסטים שיוצגו, פשוט השתמשו בארגומנט limit
כבדוגמה הבאה:
<?php
sv_related_posts(array(
'limit' => 6
));
?>
2. הצגת מאמרים רלוונטים לפי תגיות (שהן טקסונומיה לכל דבר):
<?php
sv_related_posts(array(
'taxonomy' => 'post_tag',
));
?>
3. הצגת שישה מאמרים לפי קטגוריות מסודרים לפי כמות התגובות:
<?php
wcr_related_posts(array(
'limit' => 6,
'orderby' => 'comment_count',
'order' => 'ASC'
));
?>
תנו מבט באפשרויות סידור (orderby) נוספות ב WordPress Codex.
4. הצגת המאמרים עבור סוג תוכן מותאם:
כפי שציינו, ניתן להשתמש בפונקציה זו גם עבור סוגי תוכן מותאמים (Custom Post Types). אך בכדי לעשות זאת עליכם לרשום ולהשתמש בטקסונומיה עבור אותו סוג תוכן וזאת מכיוון וללא אותה טקסונומיה, אין לנו דרך לקשר בין הפוסטים הקיימים בסוג התוכן המדובר.
בכל אופן, הנה דוגמה המציגה את המאמרים הרלוונטים מטקסונומיה בשם teams
:
<?php
sv_related_posts(array(
'taxonomy' => 'teams'
));
?>
מכיוון וב 99% מהמקרים, כאשר אנחנו נמצאים בפוסט מסויים – המאמרים הרלוונטים יהיו מאותו סוג תוכן, אין צורך לציין את סוג התוכן עליו מדובר בארגומנטים. הפונקציה מזהה באופן אוטומטי את סוג התוכן בו אנו נמצאים.
לסיכום
כפי שראינו, הוספת מאמרים רלוונטים לבלוג שלכם היא דרך יעילה לשפר את חווית המשתמש. על ידי הצגת תוכן רלוונטי לתוכן אותו צורך הגולש, אנו מגדילים את הסבירות כי אותו גולש יילחץ על אותו מאמר ומכאן שימשיך לגלוש בבלוג שלכם.
פעולה זו כפי שציינו עוזרת להקטין את אחוזי הנטישה, לשפר את הזמן השהייה של הגולשים באתר שלכם ואף עוזרת ליצור קהילת עוקבים נאמנה עבור הבלוג שלכם. אם אם ישנן שאלות או מצאתם טעות בקוד אשמח אם תשתפו אותנו בתגובות.
פוסט מעולה, תודה!
שמח שאהבת רונית 🙂
במקום להכניס את הפונקציה לתוך התבנית עדיף להפריד את התוכן מהעיצוב ולהשתמש בפילטר על the_content. ואולי כדאי להשתמש בארגומנט order=rand בשביל לקבל פוסטים קשורים אקראיים.
אתה לגמרי צודק לגבי order=rand, שיניתי את הקוד בהתאם. לגבי שימוש בפילטר, אני לא חושב שזה נכון במקרה זה:
1. זה מסרבל את הקוד כי צריך להכניס את הקוד לתוך משתנה עקב השימוש ב return.
2. לדעתי נכון יותר להוסיף את הפונקציה בתבנית העמוד (page template) מכיוון וזה פשוט יסרבל את העניין. לדוגמה, תאלץ להוסיף תנאים באילו סוגי תוכן (post type) להשתמש בפילטר ובאילו לא… מה אם תחליט לא להוסיף אותם בדיוק בסיום תוכן הפוסט? עדיף במקרה זה פשוט להוסיף את אותם related posts במיקום בו אתה מעוניין.
אוי, מעולה! תודה רועי. בדיוק צריכה את זה. חסכת לי עבודת מחקר רצינית 😉
בכיף מיכל 😉