התוסף WordPress SEO by Yoast (יוסט) הוא הנפוץ ביותר שקיים לקידום ואופטימיזציה של אתרי וורדפרס במנועי חיפוש. עם מעל לחמישה מיליון התקנות אקטיביות ודירוג ממוצע של 4.9 במאגר התוספים של וורדפרס, סביר להניח כי חיפוש הביטוי ״WordPress SEO״ בגוגל יציג את התוסף יוסט SEO במקום הראשון.
אך לתוסף הגדרות רבות שעלולות להרתיע אנשים, ובמיוחד כאלו בתחילת דרכם. לכן, במדריך זה נסביר כיצד להשתמש בתוסף WordPress SEO by Yoast משלב ההגדרות ועד לשימוש היומיומי.
ניתן לחלק את הגדרות התוסף לשני חלקים עיקריים – הגדרות גלובליות המשפיעות על האתר כולו, והגדרות מקומיות המשפיעות על עמוד או פוסט ספציפי. בחלק זה של המדריך נתמקד באותן הגדרות גלובליות.
עלינו לוודא תחילה כי תוכן האתר נגיש לגוגל ולמנועי החיפוש, ורק לאחר מכן, בחלקו השני של המדריך, נפרט על ההגדרות המקומיות (הלוקאליות) של כל עמוד ועמוד, אותן הגדרות שבעזרתן אנו שולטים על הנראות של פוסטים או עמודים ספציפיים בתוצאות החיפוש של גוגל.
שימו לב – ההגדרות וההמלצות במדריך זה הם בגדר המלצה בלבד ולאו דווקא מתאימות בהכרח לאתר הוורדפרס שלכם. אם אינכם סגורים על משהו, התייעצו עם איש SEO או שאלו אותי בתגובות בתחתית הפוסט… נשמח לייעץ! 🙂
1. כללי – General
בסיום ההתקנה ולאחר הפעלת התוסף תגלו תפריט חדש בממשק הניהול של וורדפרס הנקרא Yoast SEO, ולחיצה על זה תוביל אתכם למסך ההגדרות הכלליות של התוסף המכיל שתי לשוניות:
א. לוח בקרה – Dashboard
אין הרבה מה לומר על לשונית זו מעבר לכך ש Yoast תציג לכם במסך זה הודעות ייעול ובעיות/התראות שהתוסף מוצא (אם מוצא) בהן עליכם לטפל. למשל, בעיות מיוחדות המונעות ממנועי החיפוש לאנדקס את האתר וכדומה.
ב. קונפיגורציה ראשונית – First Time Configuration
בלשונית זו תמצאו מעין ״אשף הגדרות״ המאפשר לכם לבצע מספר הגדרות SEO בסיסיות כמו קישורים לרשתות החברתיות, והגדרות סכמה בסיסיות של האתר.
לא ארחיב בפוסט זה על אותו אשף אלא אסביר על מרבית האפשרויות שהתוסף Yoast מציע בכדי שתוכלו לבצע את ההגדרות האופטימליות עבור האתר הספציפי שלכם.
2. הגדרות – Settings
במסך זה ישנן מספר לשוניות וכולן אחראיות על נראות האתר בגוגל ומנועי החיפוש השונים. בואו נסביר על כל אחת מהאפשרויות המופיעות לפניכם:
א. אפשרויות אתר – Site Features
התוסף Yoast SEO מגיע עם מספר פיצ׳רים, את חלקם ניתן לבטל או להפעיל בעמוד זה (באופן כללי אין מה להתקע יותר מדי על חלק זה למעט אפשרות ה Sitemap):
נסביר על חלק מהאפשרויות במסך זה
1. ניתוח SEO או SEO Analysis – אפשרות זו מאד שימושית ומציגה הצעות לשיפור התוכן שלכם בהתאם למילת המפתח שבחרתם. האפשרות ניתוח SEO תופיע במסך העריכה של כל פוסט ועמוד באתר שלכם, ונדבר עליה בהרחבה בחלק ב׳ של המדריך המדבר על ההגדרות המקומיות.
2. ניתוח קריאות / Readability Analysis – אפשרות זו מציגה הצעות לשיפור מבנה הפוסט / העמוד כמו גם הצעות לגבי הנראות שלו. למשל, תקבלו התראה אם Yoast תגלה שפסקאות מסויימות ארוכות מדי, אם ישנם משפטים ארוכים מדי, ואף תציג עבורכם שיפורים אפשריים ברמת מילות קישור.
3. מפות אתר / XML Sitemaps – יצירת מפת אתר היא חלק מתהליך האופטימיזציה של אתר וורדפרס למנועי חיפוש. היא מספקת מעין ״מפת דרכים״ למנועי חיפוש ומכוונת אותם לסרוק את האתר שלכם באופן יעיל.
מפת אתר היא הדרך הפשוטה ביותר לדווח לגוגל ומנועי חיפוש אחרים על שינויים בתוכן האתר שלכם. Yoast מאפשרת שימוש ב XML Sitemaps. עליכם לאפשר אפשרות זו, אך אל תשכחו שעליכם לאמת את כתובת מפת האתר ש Yoast יצרה בעזרת Google Search Console. תוכלו לראות את מפת האתר על ידי לחיצה על הקישור ברובריקה זו.
הבחירה אילו סוגי תוכן יופיעו במפת האתר מוגדרת תחת תצוגת החיפוש עליהם נדבר מאוחר יותר. נכתב גם בעבר פוסט המסביר על מפת אתר (Sitemap) בהרחבה.
4. פרטי Open Graph – מאפשר לפייסבוק ולרשתות חברתיות נוספות להציג את תמונת הפוסט והתקציר כאשר משותף קישור לאתר שלך. מציע כי תשאירו תכונה זו מופעלת.
ב. הגדרות בסיסיות של האתר – Site Basics
כשמו כן הוא, במסך זה תמצאו מספר הגדרות בסיסיות שעליכם להגדיר כמו שם האתר, שורת התיוג (Tagline), ואף בחירת מפריד הכותרות. כל אלו ישמשו לכם כמשתנים בהם תוכלו להעזר כשתערכו ותגדירו את הגדרות ה SEO המקומיות של העמודים והפוסט באתר שלכם.
מפריד הכותרות נראות קובע את סוג המפריד שיופיע בין הכותרת לשם האתר בתוצאות החיפוש. זוהי הגדרה קוסמטית בלבד ונתונה לגמרי לשיקול דעתכם.
מעבר לכך תוכלו להגדיר בחלק זה תמונה שתוצג כברירת מחדל כשאתם משתפים עמוד כלשהו ברשתות החברתיות במצבים בהם לא מוגדרת תמונה כלשהי לאותו עמוד.
האפשרות Restrict advanced settings for authors – נועדה בעיקר לאתרים בעלי מספר כותבים או מחברים. כברירת מחדל – רק משתמשים בעלי הרשאות עורך או מנהל יכולים להסיר פוסטים ועמודים ממנועי החיפוש ולשנות את תגית הקנונית (Canonical Tag). אם תכבו אופציה זו תאפשרו לכל המשתמשים לשחק עם הגדרות אלו.
האפשרות Usage Tracking מאפשרת למפתחי התוסף לקבל מידע על אופן השימוש שלכם בתוסף. אני מציע לא להפעיל אפשרות זו.
ג. ייצוג האתר – Site representation
ההגדרות שתקבעו במסך זה נועדו להופיע אך ורק ב Knowledge Graph המופיע בתוצאות החיפוש של גוגל. את אותו ״גרף ידע״ קשה למצוא, אך את התוצאות שלו לא. קחו לדוגמה את בלוק המידע שמופיע בצידו הימני של המסך לאחר שחיפשתם מונח מסויים. בלוק זה, הוא אותו גרף ידע המכיל מידע רלוונטי וספציפי בהקשר לחיפוש שביצעתם.
תוכלו להגדיר בחלק זה את שם וסוג הארגון הרלוונטים לאתר שלכם, כמו את הלוגו של החברה ומספר הגדרות נוספות כמו קישורים לרשתות החברתיות. מידע זה יופיע פוטנציאלית (בהתאם להחלטת גוגל) לצד תוצאות החיפוש בגוגל כבתמונה מעלה.
אם בחרתם את האפשרות ״ארגון״ ולא ״אדם״ אז תגלו כי תוצג עבורכם אפשרות בשם ״פרופילים אחרים״. אם תוסיפו קישורים לרשתות החברתיות בחלק זה אלו יתווספו כסכמה (Schema) באתר שלכם ובכך תאפשר למנועי חיפוש לדעת אילו פרופילים של אותן רשתות חברתיות משוייכות לארגון שלכם.
במקרים מסויימים גוגל תראה קישורים אלו לצד תוצאות החיפוש כאשר מישהו יחפש את שם הארגון שלכם.
ד. חיבורי האתר – Site Connections
במידה ואתם רשומים לאחד או יותר מאותם כלי ניהול האתרים, באפשרותכם למלא שדות אלו בכדי לאמת כלים אלו מול אתר הוורדפרס שלכם. כלים אלו מספקים מידע על התעבורה באתר ממנועי חיפוש שונים.
התעלמו מחלק זה במידה וביצעתם אימות לאתר בדרך אחרת, מעבר לכך נציין כי אין זו חובה כלל למלא חלק זה.
3. סוגי תוכן – Content Types
בחלק זה יוצגו בפניכם ההגדרות עבור עמוד הבית כמו גם ההגדרות עבור כל סוגי התוכן הקיימים באתר שלכם. כשאני אומר ״סוגי תוכן״ הכוונה היא לפוסטים, עמודים, סוגי תוכן מותאמים (CPTs) שקיימים באתר.
אז בחלק זה תוכלו להגדיר כיצד עמוד הבית וכיצד אותם סוגי תוכן ייראו בתוצאות החיפוש של גוגל. ההגדרות עבור עמודי הארכיון (אם קיימים) של אותם סוגי תוכן גם כן יופיעו בחלק זה.
א. עמוד הבית – Homepage
חלק זה מתייחס לכותרת ולתיאור של דף הבית או העמוד הראשי באתר שלכם. אין לכם אפשרות לקבוע את ההגדרות של עמוד הבית דרך מסך הגדרות זה, עליכם ללחות על הקישור ולשנות את ההגדרות בעריכת העמוד עצמו.
כך או כך, הנה כמה נקודות חשובות כשאתם בוחרים כותרת ותיאור מטא, נקודות אלו רלוונטיות עבור כל עמוד / פוסט באתר שלכם:
בחרו כותרת קצרה אך ״חזקה״, כזו בעלת מילים וביטויים שמתמצתים את תוכנו של העמוד המדובר. ניתן להוסיף לפני (או אחרי) את המשתנה (variable) הנקרא ״שם האתר״ אשר יוסיף אוטומטית את שם האתר במיקום שביקשתם.
מנגנון ונוחות השימוש במשתנים שודרג בגרסאות החדשות של Yoast. במקום לכתוב אותם ידנית, ניתן להוסיף משתנים אלו באמצעות לחיצה על הכפתור ״Insert snippet variable״.
הכותרת אמורה להראות משהו בסגנון הבא: שם האתר | המילים החזקות שבחרתם, או הפוך כאשר שם האתר מופיע בסוף הכותרת. יש להוסיף את מפריד הכותרת בין שם האתר לאותן מילים המתארות הקצרה את נושא העמוד, ויש לשים לב שמספר האותיות בכותרת אינו עולה על 60 תווים, אחרת הכותרת תחתך בתוצאות החיפוש של גוגל.
על תיאור הדף, כלומר על תיאור המטא להיות מורכב גם כן ממספר מילים וביטויים משכנעים ה״מוכרים״ לגולשים את דף הבית dשלכם. שימו לב למספר האותיות בתיאור המטא ולוודא כי אינו עולה על 158 תווים, תווים נוספים פשוט ייחתכו בתוצאות החיפוש של גוגל.
ב. ההגדרות עבור שאר סוגי התוכן
בהתאם לסוגי התוכן המותאמים באתר שלכם תמצאו במסך זה את ההגדרות אלו. לכל אחד מסוגי התוכן יופיעו עבורכם מספר אפשרויות:
1. הצג את סוג התוכן במנועי חיפוש – תוכלו לבחור האם להציג אותו בתוצאות החיפוש של גוגל. במידה ותבחרו לא להציגו – התוסף Yoast יוסיף את התגית noindex עבור אותו סוג תוכן – ומכאן שמנועי החיפוש לא יציגו עמוד/פוסט זה. כמו כן, הבחירה לא להציגו תסיר אוטומטית סוג תוכן זה ממפת האתר (Sitemap) ללא צורך בהתערבות נוספת מצידכם.
2. SEO Title & Meta Description – תופיע בפניכם האפשרות לקבוע את מבנה הכותרת ואת מבנה של תיאור העמוד/הפוסט לכל אחד מסוגי התוכן באמצעות משתנים ש Yoast מספקת לנו. לחיצה על ״Insert Variable" תציג חלון בו נמצאים אותם משתנים שציינתי קודם לכן.
3. הגדרות סכמה – בחלק זה תוכלו לקבוע את ברירת המחדל של הגדרות הסכמה עבור סוג התוכן המדובר. לא נרחיב על חלק זה כרגע, אתם מוזמנים לתת מבט בפוסט שכתבתי על סכמה ונתונים מובנים.
שימו לב – ניתן לדרוס את ההגדרה הגלובאלית של הכותרות והתיאור שקבעתם בחלק זה ע״י שינוי ההגדרות ברמה המקומית (בהגדרת הפוסט/העמוד עצמו). נדבר על כך בחלק השני של המאמר…
4. תגיות וקטגוריות
וורדפרס כברירת מחדל מגיעה עם שתי טקסונומיות – קטגוריות ותגיות, אך בהתאם להגדרות התבנית שלכם ייתכן ותמצאו טקסונומיות נוספות בחלק זה. עמודי ארכיון הטקסונומיות הם אותם עמודים המציגים את כלל הפוסטים תחת אותה טקסונומיה (אותה תגית או קטגוריה).
בחלק זה תמצאו בדיוק את אותן האפשרויות שהופיעו בסוגי התוכן רק הפעם עבור הטקסונומיות באתר שלכם.
הגדרות נוספות
אם אינכם יודעים, לכתובת ה URL של עמודי ארכיון הקטגוריות מתווספת קידומת כברירת מחדל. ניתן להגדיר קידומת זו תחת לוח הבקרה של וורדפרס > הגדרות > מבנה קישורים. יוסט מאפשרת הסרה של קידומת זו על ידי ביטול האפשרות Show the categories prefix in the slug.
לבחירתכם אם להסיר קידומת זו או לא. מידע נוסף על הנושא תמצאו בפוסט המדבר על מבנה הקישורים הישירים בוורדפרס. כך או כך, אין לעשות פעולה זו באתר חי בו הקטגוריות כבר נמצאות באינדקס של גוגל.
אגב אם החלטתם להציג את עמודי הארכיון של טקסונומיה מסויימת, דעו כי יש להתייחס לזו ברצינות כמו לכל עמוד אחר מבחינת SEO. לעוד פרטים תנו מבט בפוסט אופטימיזציה לקטגוריות בוורדפרס לטובת SEO.
5. מתקדם
במסך זה תמצאו הגדרות מתקדמות יותר של התוסף Yoast SEO.
א. אופטימיזציית סריקה
בחלק זה תוכלו להסיר קישורים שוורדפרס מוסיפה אוטומטית בכדי לייעל את תהליך סריקת האתר שלכם כך שלא ״יתבזבז״ תקציב הזחילה (Crawl Budget).
אם אינכם מבינים על מה מדובר אני מציע שלא תגעו בהגדרות אלו. אתם מוזמנים לקרוא על Crawl Budget בפוסט שכתבתי על מהו תקציב זחילה בהקשר של SEO.
ב. פירורי לחם – BreadCrumbs
נתיב הניווט או נתיב פירורי הלחם (BreadCrumbs בלעז), מציג למשתמש את הנתיב, או בעצם את הנתיה ההיררכי של התוכן בו הוא כרגע צופה. מעבר לעובדה שנתיב זה משמש ככלי ניווט נוסף עבור הגולשים באתר, הוא עוזר גם לגוגל ולמנועי החיפוש להבין את מבנה האתר שלכם בצורה טובה יותר.
ייתכן נתיב זה יופיע בתוצאות החיפוש במקום כתובת ה URL עצמה במידה ומוגדר כראוי (ולפי שיקולה של גוגל).
אז בלשונית זו ניתן גם לקבוע את הנראות של אותם פירורי לחם, כלומר של אותם נתיבי הניווט. הוספת פירורי לחם היא אופציונלית ונתונה לשיקול דעתכם וניתן להפעיל אפשרות זו בתחתית המסך:
עליכם לדעת כי הפעלת אפשרות זו אינה מוסיפה בפועל את פירורי הלחם באתר שלכם. אם החלטתם להשתמש בפונקציונליות זו עליכם להוסיף את נתיב הניווט באמצעות קוד במיקום הרלוונטי על ידי עריכת קבצי התבנית שלכם או באמצעות הוק כזה או אחר.
הנה מאמר מפורט המסביר מדוע כדאי להשתמש בפירורי לחם וכיצד להוסיף אותם באתרי וורדפרס. עם זאת – נציג את הפונקציה המאפשרת להציג את פירורי הלחם של Yoast:
if ( function_exists( 'yoast_breadcrumb' ) ) {
yoast_breadcrumb();
}
במידה ואתם משתמשים בטקסונומיות כלשהן והפוסטים שלכם מחולקים על פי אותן טקסונומיות ולא לפי קטגוריות, תופיע לכם האפשרות לקבוע כי אותם פירורי לחם יעבדו לפי טקסונומיות אלו.
ג. ארכיונים – Archives
בחלק זה תוכלו לקבוע את הנראות של עמודי הארכיון השונים באתר. מעבר להגדרה של הכותרות לדפי הארכיון השונים, תוכלו לבחור אילו מדפי הארכיון תרצו שיופיעו באינדקס של גוגל ואילו לא.
וורדפרס מגיעה כברירת מחדל עם מספר דפי ארכיון אך לא כולם אמורים להיות מאונדקסים.
ביטול האפשרות של עמוד ארכיון כזה או אחר על ידי האפשרות Enable (Archive Type) archives תבצע הפנייה אוטומטית של עמוד זה לעמוד הבית. הנה מספר נקודות בהקשר זה:
- הגדרת ארכיוני מחברים – אם האתרֿ שלכם מכיל מחבר אחד בלבד, יש לכבות אפשרות זו.
- הגדרת ארכיוני תאריכים – הגדרה זו אינה מספקת מידע חשוב למנועי חיפוש, ניתן לכבותה.
- דפי חיפוש ודפי 404 – דפים אלו לא יופיעו במנועי חיפוש כברירת מחדל, אך הגדירו בכל אופן את הכותרות לשדות אלו.
ד. עמודי Media
כאשר אתם מעלים תמונה או וידאו לאתר, וורדפרס יוצרת attachment url, או בעצם כתובת URL ייחודית עבור כל פריט מדיה שאתם מעלים. אם תגשו לכתובות אלו, לבטח תגלו עמודים חסרי תוכן משמעותי לגולש.
לכן, כבמרבית המקרים, אם אינכם משתמשים בכתובות אלו יש להפנות אותן לפוסט או לעמוד המקורי המכיל את אותן תמונות. במקרה של Yoast פשוט השאירו את האפשרות "Enable Media Pages״ כבויה.
עוד על הפנית עמודי attachments תמצאו במאמר הפניית עמודי attachments לפוסט האב.
ה. פיד RSS
בחלק זה תוכלו להוסיף תוכן אשר יופיע בתחילתו ובסופו של הפוסט כאשר הוא מגיע דרך RSS. ניתן להשתמש במשתנים כאוות נפשכם אך ברירת המחדל מספיקה בהחלט.
6. כלים – Tools
ישנם מספר כלים היכולים להקל עליכם במעבר ליוסט SEO מתוסף אחר, ואף לעזור בעריכת התוכן:
- ייבוא וייצוא – מאפשר לייבא הגדרות מתוסף SEO אחר במידה ועברתם מתוסף זה לתוסף של יוסט. ניתן גם לייצא את הגדרות התוסף לאתר וורדפרס אחר או פשוט לגבות את הגדרות התוסף.
- עריכת קבצים – מאפשר עריכת קבצים חשובים כגון robots.txt ו htaccess. אין לגעת בקבצים אלו אם אינכם יודעים מה בדיוק אתם עושים, הגדרות לא נכונות יכולות להפיל את האתר שלכם או להסיר אותו לגמרי מתוצאות חיפוש.
- עריכה קבוצתית – מאפשר לערוך את הכותרות והתיאור של פוסטים כקבוצה ולא בנפרד. מאד נוח ושימושי כאשר אתם מתקינים את התוסף באתר בו קיים כבר תוכן.
לסיכום
WordPress SEO by Yoast הוא תוסף מאד עוצמתי. הוא מאפשר לנו שליטה על מרבית האספקטים הרלוונטיים למנועי החיפוש ולנראות האתר שלכם בגוגל. החל מקביעת פורמט הכותרות והתיאורים של סוגי התוכן השונים, ועד להגדרת הכתובות הקנוניות.
ואם אינכם מוצאים את הפתרון המבוקש דרך התוסף עצמו, באפשרותכם להשתמש ולעבוד עם ה API שהוא מציע המספק לא מעט הוקים המאפשרים מודיפיקציה לתוסף להתנהגות והפונקציונליות של זה.
אל תצפו כי השימוש בתוסף יטיס אתכם ישירות למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש של גוגל, אך שימוש נכון ביוסט SEO הוא בהחלט צעד בדרך לשם ויחסוך לכם לא מעט עבודת אופטימיזציה ו On-Page SEO.
אני מקווה שהמדריך שפך קצת אור על הגדרות התוסף WordPress SEO by Yoast ועל הדרך הנכונה להשתמש בו. בחלקו השני של המאמר על WordPress SEO by Yoast אתמקד בהגדרות המקומיות של התוסף, אלו הקיימות בכל פוסט / עמוד וכו׳… כתמיד אשמח לתגובות 🙂