Search

כיצד להקפיא פעילות של אתרי E-Commerce מבלי לפגוע ב SEO

משבר הקורונה, או בשמו המדעי COVID-19, אילץ עסקים מסויימים ובעלי אתרי e-commerce להקפיא את הפעילות שלהם ברשת עקב הקושי לספק את הסחורה. אם אתם מנהלים אתר סחר והגעתם לסיטואציה דומה, עומדות בפניכם מספר אפשרויות להשבתת המכירה באתר.

בפוסט זה נסביר נציג את האפשרויות שלכם ונתאר את היתרונות והחסרונות של כל אחת מאלו על מנת שהפגיעה בדירוג האתר תהיה מינימלית אם בכלל.

הקפאת הפעילות של אתרי סחר ללא פגיעה ב SEO

אז במקרה ונתקלתם בסיטואציה בה אתם נאלצים להקפיא את פעילות החנות שלכם ברשת, קיימות עבורכם מספר דרכים להתנהל:

1. החלפת האתר בהודעה על סגירה זמנית (אמל"ק: לא מומלץ)

כשאתם סוגרים את החנות הפיזית שלכם, אתם נועלים את דלת הכניסה ותולים שלט בסגנון של "סגרנו זמנית, נשמח לשרת אתכם כשנשוב". חברת next ישראל סגרו באופן דומה את דלת האתר שלהם:

Next Israel - חסימת קורונה

אך מדוע אופציה זו אינה מומלצת? ראשית כי אתר הוא לא רק חנות. גם אם למבקרים באתר אפשרות לרכוש מוצרים, הקהל עדיין מעוניין לקבל מידע על המוצרים, לקרוא חוות דעת, לשמור מוצרים ב wish list וכדומה. חסימת האפשרות לקהל לבקר באתר כנראה ותגרום לו לעבור למתחרים.

שנית, התייחסות של גוגל ומנועי חיפוש. אם גוגל אינה יכולה לסרוק את האתר, הוא יעלם בהדרגה מתוצאות החיפוש. החזרת דפי האתר לאינדקס של גוגל ולתוצאות החיפוש תיארך זמן רב כנראה ובמהלכו  העסק יאבד המון כניסות אורגניות לאתר.

בנוסף – בזמן זה יאבד מידע, אינפורמציה ונתונים חשובים ב Google Search Console.

2. השארת האתר תוך שיתוק פונקציונליות הרכישה (אמל"ק: מומלץ)

ההמלצה של גוגל היא להשאיר את האתר כפי שהוא ולספק מידע לגולשים המסביר את הסיטואציה באמצעות פופאפ או באנר כלשהו. במקרה זה, על האתר לשתק ולבטל את אפשרות הרכישה באחת מהדרכים הבאות:

  • סימון כל המוצרים כ"לא זמינים במלאי".
  • שיתוק הפונקציונליות של עגלת הקניות.
  • לבטל את האפשרות של הוספת מוצרים לסל הקניות.

באופן זה, לא יהיה שום שינוי בסריקת האתר, בנראות של זה בגוגל, ולא תהיה פגיעה בדירוגים. האתר ימשיך לתפקד כרגיל ויספק לגולשים את אותה חווית גלישה, למעט אופצית הרכישה.

3. הסרת מוצרים שאינם זמינים באופן זמני (אמל"ק: לא מומלץ)

אם יש לכם בעייה לספק מוצרים מסויימים, אל תסירו אותם מהאתר ואל תסירו את הקישורים אליהם מדפים אחרים. הנחיה זו רלוונטית לכל אתר E-Commerce הנתקל בסיטואציה של מוצרים חסרים.

אם תסירו את דפי המוצר, תפגעו בדירוג של אותם עמודי מוצר כשאלו ישובו אל המדף. כנ״ל גם לגבי הסרת הקישורים למוצרים אלו מעמודי הקטגוריה או מתפריט הניווט הראשי – אין להסיר קישורים אלו.

בנוסף, גם אם המוצר אזל כרגע מהמלאי או שאינכם יכולים לספק אותו, אין סיבה לוותר על התנועה שמגיעה אליו ממנועי החיפוש. ולכן, כאשר מוצר אזל באופן זמני, יש לעדכן שאינו זמין ולשתק את פונקציונליות הרכישה שלו.

במקרים אלו ניתן ואף מומלץ להציג למבקר באתר קישורים למוצר חלופיים או דומים למוצר שחיפש. עוד מידע על הנושא בפוסט איך לטפל במוצרים שאינם זמינים בחנות מבחינת SEO.

4. לעדכן את המידע המובנה באתר (אמל"ק: לא חובה)

אם שילבתם באתר קוד סכמה (schema) ונתונים מובנים כגון product, event, book, local businees וכדומה – מומלץ לעדכן את המידע בהתאם. למשל להפוך event ל online event, לעדכן product כלא זמין, לעדכן שעות פתיחה במידה ולעסק קיימות חנויות פיזיות וכד'.

באפשרותכם להשתמש בתכונות החדשות שפירסמה גוגל במיוחד למשבר הקורונה. אותם נתונים מובנים עשויים להופיע בתוצאות החיפוש, כך שאם  מהימנות המותג שלכם חשובה לכם, כדאי ורצוי שיופיע המידע הנכון ולמנוע את בלבול הגולשים.

על מנת לעדכן את גוגל בשינוי, בקשו באמצעות גוגל סרץ׳ קונסול לסרוק מחדש את עמודי האתר. אם מדובר בכמות גדולה של דפים, הגישו מחדש את מפת האתר.

אך אם בכל זאת חייבים להוריד את האתר…

אם אין ברירה, ואתם חייבים להוריד את האתר מהאוויר, עליכם לדאוג שזה יהי לפרק זמן קצר (לא יותר מיום-יומיים). במקרה זה החזירו סטטוס קוד 503 ב Header מועד חזרה מתוכנן לפעילות.

להבדיל מסטטוס קוד 404 שמשמעו ״העמוד לא נמצא״, סטטוס קוד 503 מציין כי ישנה בעיה זמנית בשרת / השרת בתחזוקה / השירות אינו קיים זמנית, ואף מאפשר לכם לציין למנועי חיפוש מתי לחזור ולסרוק שוב את האתר.

החזרת סטטוס קוד 503 ב PHP זה נראית משהו בסגנון הבא:

<?php
ob_start();

// 503 Header
header('HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable', true, 503);

והנה כיצד לעשות זאת באמצעות הקובץ .htaccess (שרתי Apache):

header("HTTP/1.1 503 Service Temporarily Unavailable");
header("Status: 503 Service Temporarily Unavailable");
header("Retry-After: 3600");

מומלץ להחזיר סטטוס קוד 503 באמצעות הקובץ robots.txt מכיוון וזה עלול לחסום את סריקת כל האתר.

מספר נקודות נוספות שנחמד לדעת

ולקראת סיכום, הנה מספר נקודות נוספות שאינן קריטיות אך בהחלט כדאי לדעת:

כיצד למנוע מטקסט מסויים להופיע כ snippet בתוצאות החיפוש?

בימים אלה כמעט כל אתר משלב באנר עם הודעה מיוחדת לגולשים. אם הבאנר ממומש כחלק מקוד ה HTML של האתר הוא ייסרק כמובן על ידי גוגל, ולכן עלול גם להופיע ב snippet של תוצאות החיפוש.

על מנת למנוע מהטקסט בבאנר או מכל טקסט רלוונטי להופיע ב snippets, סמנו את הטקסט עם התכונה data-nosnippet. הנה כיצד לעשות זאת:

<p>הטקסט הבא עלול להופיע בסניפט
 <span data-nosnippet>וחלק זה לא יופיע</span>.</p>

ומה לגבי הדף העסקי בגוגל?

שימו לב כי חיפוש המותג שלכם בגוגל מציג גם את הדף העסקי שלכם בגוגל (בהנחה שקיים) בתוצאות החיפוש. גוגל פרסמה הנחיות מיוחדות לעדכון הדף העסקי בעקבות משבר הקורונה. תוכלו לעדכן שם את שעות הפתיחה, להוסיף פוסט הודעה ללקוחות, לעדכן על סגירה זמנית ועוד…

לסיכום – לכל משבר יש סוף

אמנם חשוב להתאים את האתר שלכם לימי המשבר שעוברים עלינו, אך חשוב מזה להיות מוכנים בזמן וכראוי ליום שאחרי. אם ביצעתם את ההמלצות שהזכרנו בפוסט זה, זכרו לשנות חזרה לקראת היום שאחרי ולעדכן את גוגל בהתאם דרך Google Search Console.

יתרה מזאת, אומר כי דווקא עכשיו כשמרבית האנשים בבית ונמצאים המון ברשת האינטרנט, זה הזמן הטוב ביותר לקדם את עצמכם ולנסות להפיק את מירב התועלת מהמצב.

ולמרות הנימה הקודרת במעט של מאמר זה, אציע לכם אפשרות אחרת…. גם אם אינכם יכולים להרשות לעצמם לשכור חברה לקידום האתר בשלב בנוכחי, או במידה ואתם עוצרים את פעילות המכירה דרכו, עדיין כדאי להשקיע במאמצי קידום ולאפשר לקהל למצוא אתכם בקלות לכשיעבור המשבר.

ולאור משבר הקורונה, ZEFO מציעה לבעלי עסקים שימוש חינם במערכת ל-3 חודשים בכפוף, לתנאי שימוש.

ניר אדר
ניר אדר

נכתב ע"י ניר אדר, מנכ"ל ZEFO, מערכת אוטומטית לקידום אתרים:מנכ"ל ZEFO, מערכת אוטומטית לקידום אתרים: מעקב דירוגים, מעקב מתחרים, התראות, דוחות אופטימיזציה ועוד.

5 תגובות...
  • אריאל 3 אפריל 2020, 12:49

    תודה רבה על המידע החשוב 🙂

  • מיכל כהן 4 אפריל 2020, 0:21

    תודה על המאמר. לגבי הדוגמה של אתר נקסט ישראל: דף הבית מבצע הפניה לדומיין האנגלי ובה ההודעה. כל הדפים הפנימיים עדין באויר אבל לא מקושרים מדף הבית. רואים שזה מתחיל להשפיע על הדירוגים. יהיה מעניין להמשיך וללמוד מזה גם עד כמה זה ישפיע על הדירוגים וגם תוך כמה זמן הוא יעלה חזרה בדירוגים כשיחזור.

  • מישהו 19 אפריל 2020, 6:45

    מניסיון אישי: מסתכל מאוד לערוך מחקר שלם באתר קניות, ולפעמים גם להצליח להוסיף לסל ואז לגלות שהרכישה לא אפשרית. אולי מבחינת SEO זה מומלץ אבל מבחינת חווית גלישה לא. אני חושב שכדאי להשאיר הודעה בולטת שהרכישה מושבתת וכן להפוך את כפתורי ההוספה לסל \ רכישה ל disabled.

  • אברהם בדוש 6 דצמבר 2021, 10:41

    תודה על השיתוף:) שאלה, יש דרך לעשות שיהיה ניתן להזמין מהאתר רק בימים מסויימים? לדוגמא, בימים ו׳ עד ג׳ שההזמנות יהיו פתוחות ויהיה ניתן להזמין רגיל. ובשאר הימים שלא יהיה ניתן להזמין?
    ולעשות את זה בצורה אוטומטית, זאת אומרת שכל שבוע זה יחזור על עצמו..

    • רועי יוסף 6 דצמבר 2021, 10:46

      היי אברהם,

      כן, ניתן לעשות זאת אך נדרשת התערבות של מתכנת.

תגובה חדשה

ניווט מהיר

Up!
לבלוג